Pihentető vezetés

Sebességszabályozó rendszer az Auditól biztonságos vezetésért

Az utak forgalma egyre sűrűbb, a feldolgozásra váró információk egyre sokasodnak - az autóvezetőkkel szemben támasztott igények pedig egyre magasabbak. Az Audi olyan technikát fejlesztett ki, amely a vezetést pihentetőbbé, egyben biztonságosabbá teszi: az "Audi braking guard" fékezési segédrendszer a ráfutásos balesetek kockázatát mérsékli.

2008.06.02 08:00ma.hu

A tesztek során ez a figyelmeztető nyomásváltozás az esetek legnagyobb hányadában azt eredményezte, hogy az addig nem kellően koncentráló vezető tekintetét ismét az útra fordította és azonnal a fékre lépett. Az "Audi braking guard" azonban e mozdulatot a hidraulikus vészfékrásegítő révén már késedelem nélkül bekövetkező, teljes intenzitású fékezésként közvetíti. 

Az ESP által végzett előzetes nyomásemelés mintegy 0,1-0,2 másodpercnyi időmegtakarítást eredményez, ami 130 kilométer/órás tempónál hét méternyi fékutat jelent. Az "Audi braking guard" az ACC kikapcsolt állapotában is éber marad. Igény szerint azonban az előzetes figyelmeztetés és akár a teljes funkció is deaktiválható, mégpedig az Audi azon filozófiája értelmében, amely a vezető számára mindenkor kívánsága szerinti mértékű kontrollt biztosít.
 
Az Audinál ugyanis sohasem az öncélú technika, hanem mindig is az ember áll a középpontban. Az Audi további fontos segédrendszerei között szerepel az "Audi side assist", az "Audi lane assist" és az "Audi parking system advanced". Az "Audi side assist" radarhullámokkal felügyeli a jármű mögötti és melletti területeket, s sávváltásra készülve a visszapillantó tükör lámpái figyelmeztetnek, ha a holttérben másik jármű tartózkodik, vagy nagy sebességgel közelít. 

Az "Audi lane assist" a szélvédő mögé épített kamerája segítségével felismeri az úttest határoló vonalait, s a kormánykerék rezgésével hívja fel a vezető figyelmét, ha túlságosan megközelíti őket. Az "Audi parking system advanced" egyfajta luxusszínvonalú parkolássegítőként a tolatókamera képét a műszerfali monitoron, hasznos tájékozódási segédvonalakkal kiegészítve jeleníti meg. Audi műszaki ABC Az Audi radarberendezése színtiszta high-tech. 

A radarszenzor az autó orrában, a "singleframe" hűtőrács jobb oldalán helyezkedik el. Házában egyetlen műanyag lencse mögött négy adó- illetve vevőegységet összpontosít, amelyek 0,1 másodperces ütemben 76,5 GHz frekvenciájú hullámokat bocsátanak ki. A mérés 180 méter hosszú és nyolc fokos szög alatti területen működik. Az egymást követő mérések eltéréseit számítógép értékeli ki, s a Doppler-effektus, valamint a hullámok terjedési időtartama alapján határozza meg az elöl haladó jármű távolságát, illetve annak változását. 

A négy szimpla antenna által fogott jelek összevetéséből az elöl haladó autó mozgásának a saját jármű haladási irányával bezárt szögét is meg tudja határozni. Ezt a rendszer a sávelválasztó vonalakról származó radarinformációkból, mint a szegélykorlátok, vagy az elektronikus menetstabilizáló (ESP) felől érkező különböző jelekből számítja.

Az intelligens segédrendszerek olyan új generációjáról van szó, amely a jármű környezetének felügyeletével nyújt fokozott védelmet. Az "Audi braking guard" az A4, az A4 Avant, az A6, az A8, a Q7 és az új Q5 modellsorozatokhoz rendelhető. 

Az "Audi braking guard" a radaralapú adaptív sebességszabályozó rendszer az (adaptive cruise control; ACC) része, amely a 30 és 200 kilométer/óra közötti tartományon szabályozza az autó sebességét és az elöl haladó járműhöz mért távolságát, s ennek során bizonyos határok között az autó önműködő lassítására is képes.
 
Számítógépes szabályzóegysége a jármű adatforgalmi CAN-BUS hálózatába integrálva működik, s a motor, az automata sebességváltó és a fékek szabályzó-elektronikáira gyakorolt befolyása révén mindössze ezredmásodpercek alatt kifejtheti hatását a jármű viselkedésére. A szoftver szerkezetében és részletes kialakításában rejlik az a hatalmas know-how, amelyre az Audi e területen napjainkra szert tett. 


A maximális lassulás ennek megfelelően 50 kilométer/óra felett 3 m/s2 mértékűre korlátozott, ami a lehetséges érték mintegy harmadaként közepesen erős pedálkezelésnek felel meg. Amennyiben az elöl haladó hirtelen fékez, olyan helyzet is előállhat, amikor ez az automatikus fékezési funkció már nem bizonyul elegendőnek, s az is előfordulhat, hogy az Audi vezetője nem ismeri fel elég gyorsan a helyzetet. Az összes ütközés mintegy 70 százaléka az Audi baleseti kutatásai szerint a figyelem elterelésére, fáradtságra és a figyelem hiányára vezethető vissza. 

Ekkor lép működésbe az ACC egyik fontos részfunkciójaként a vezetőt két lépcsőben figyelmeztető "Audi braking guard". Az első fokozatot "gong" hangjelzés illetve a kombinált műszeregységben kigyulladó vörös lámpa jelenti. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) ekkor a fékrendszert előzetesen magasabb nyomásszintre tölti fel. Amennyiben a vezető továbbra is passzív marad, a második fokozatként az úgynevezett akut figyelmeztetés következik. 

Ez akkor aktiválódik, ha a figyelmeztető rendszer algoritmusa azon eredményre jut, hogy a szituáció már kizárólag haladéktalan vezetői reakcióval - többnyire vészfékezéssel - kezelhető megfelelően. A rendszer fejlesztése során ezen akut figyelmeztetés konkrét formája központi kérdésként jelent meg. 

A Müncheni Katonai Főiskola hallgatói közreműködésével végzett széles körű tesztsorozat alkalmával a mérnökök számos lehetőséget megvizsgáltak. Egyértelmű "győztesnek" végül a figyelmeztető nyomásnöve

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.