"A kár minimalizálása érdekében" döntöttek
Leállt a Malév
A Malév közölte: pénteken reggel 6 órától a légitársaság leállt, törölték az összes járatot.
2012.02.03 07:29ma.hu/MTI„Az igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek” – olvasható a közleményben.
„Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk.” – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató.
Átfoglalásra jogosult utasok köre
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.
Az utasok nyugodtak
Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren.
Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni.
Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.

Orbán szerint nem lehetetlen az újraindulás
Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel - miután hajnalban Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatta őt a "hadi helyzetről" - azt mondta, hogy két Malév-gépet "fogtak le", nem engedték felhasználni, vagyis a határokon kívül maradt: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van, de "ilyen körülmények között nem lehet őket elindítani, mert különböző tartozások okán úgy járhatnánk, mint ahogy jártunk Izraelben, a tel-avivi reptéren" - közölte.
A miniszterelnök ugyanakkor kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá.
Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte.
A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban - amit fájdalmasnak nevezett - azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnek.
A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de "eldöcögött". Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy e támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni - fejtette ki Orbán Viktor, majd úgy összegezte: "a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől". Befektető pedig mindeközben nem érkezett - tette hozzá, megjegyezve, hogy az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt "nem realizálódtak".
Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen - közölte, emlékeztetve egyúttal arra a kormányhatározatra, amely tartalmazza azt, hogy milyen segítséget kaphatnak azok az utasok, akik már megváltották a jegyüket, illetve már Magyarországon kívül tartózkodnak, és haza kell jutniuk.
"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.

Becsődölt légitársaságok
2001. április 9., Egyesült Államok - Az American Airlines amerikai légitársaság bekebelezte az ugyancsak amerikai TWA légitársaságot, miután a TWA már korábban csődöt jelentett. A lépéssel gyakorlatilag újraéledt a TWA, és azután az AA vállalataként TWA Airlines néven működött tovább.
2001. november 7., Belgium - A brüsszeli cégbíróság kimondta a csődbe jutott Sabena belga légitársaság felszámolását, Guy Verhofstadt miniszterelnök pedig bejelentette, hogy a Sabena romjain - DAT nevű leányvállalata körül - magántőkével új belga légitársaságot hoznak létre. (Az 1923-ban alapított Sabena története ezzel véget ért, az eltelt közel kilencven év alatt azonban a vállalat mindössze kétszer volt nyereséges.)
2001. december 7., Svájc - Bázelben a Crossair svájci regionális légitársaság rendkívüli közgyűlésén elfogadták a csődbe ment Swissair jelentős részének átvételét, és ezzel a Crossair nemzeti - és globális - légitársasággá alakítását.
2002. február 7., Elefántcsontpart - Az elefántcsontparti Abidjanban csődöt jelentett a pánafrikai Air Afrique légitársaság. Az 1961-ben alapított légitársaságból 11 afrikai ország részesedett.
2003. február 6., Franciaország - Kudarcba fulladtak Franciaország második legnagyobb légitársasága, az Air Lib megmentését célzó tárgyalások. Az Air Lib-nek ezzel egyidejűleg megszűnt a repülési engedélye is.
2008. április 27., Egyesült Államok - Utoljára repült az Eos amerikai légitársaság gépe. A New York-i székhelyű, kizárólag üzleti osztályon utaztató légitársaság csődbe jutott, járatait leállította, alkalmazottainak zömét elbocsátotta.
2008. november, Olaszország - Többszöri sikertelen eladási kísérlet után becsődölt az Alitalia olasz légitársaság, amely 2009. január 13-án összeolvadt az Air One-nal.
2009. augusztus 31., Szlovákia - Csődöt jelentett a SkyEurope szlovák fapados légitársaság, járatait szeptember 1-jétől azonnali hatállyal törölte.
2009. december, Szlovákia - Csőd miatt a Seagle Air társaságtól megvonta a repülési engedélyt a szlovák közlekedési minisztérium.
2010. május, Szlovákia - Csődöt jelentett az Air Slovakia szlovák légitársaság.
2010. augusztus 29., Mexikó - Néhány héttel a csődjelentés után beszüntette működését a Mexicana, a legnagyobb mexikói légitársaság. (A társaságot 1921-ben alapították, a világ egyik legrégebben fennálló légitársasága volt.)
2012. január 29., Spanyolország - Nem tudta fizetni az üzemanyagköltségeket, ezért leállította a járatait, majd csődöt jelentett a barcelonai székhelyű Spanair.
[1/4] | ![]() |
|
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06