"A kár minimalizálása érdekében" döntöttek
Leállt a Malév
A Malév közölte: pénteken reggel 6 órától a légitársaság leállt, törölték az összes járatot.
2012.02.03 07:29ma.hu/MTICsoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő
Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük azt mondta: "mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat". Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.
Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke, és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató a cég mellé kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelőkkel közösen tartott pénteki sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy összesen 7.200 pénteki utast érint a leállás. Több mint 3.700-zan várakoznak külföldön és 3.500-zan Budapesten. A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják azokat.
Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak.
Berényi János arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11 számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket.
Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan. A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.
A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti a leánycégeket.
A vállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.

Átfoglalásra várnak az utasok a repülőtéren
Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - volt tapasztalható a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban.
Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói.
Az információs pulttól távozó néhány utas azt mondta, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból.
A repülőtéren tartózkodó emberek többsége türelmes, nyugodt, sokan a lépcsőkön ülve, laptopok használatával próbálnak tájékozódni a helyzetről. Többen is arról beszéltek, nem tudják mi lesz szállodafoglalásaikkal, ha nem jutnak el időben úti céljukhoz. Egy család arról panaszkodott, hogy hajnali fél négy óta várakozik a repülőtéren. A reggeli géppel utaztak volna rokonlátogatóba Torontóba, de most nem tudják mi lesz velük, három kisgyermekük pedig egyre türelmetlenebb.
A Liszt Ferenc Repülőtéren igen jelentős a taxiforgalom, a droszton csak egy-két autó áll, mert folyamatosan szállítják az elutazni nem tudó embereket.

Gondban a sportolók
A Malév péntek hajnali leállása miatt a férfi kardozók nem tudtak péntek reggel elutazni a plovdivi egyéni Grand Prix versenyre, és várhatón csak szombat hajnalra tudnak a helyszínre érni. A többi érintett magyar sportoló - kézilabdások, cselgáncsosok, asztaliteniszezők - számára egyelőre kisebb gondot jelent a leállás, ám a Kínában járt női ökölvívó-válogatott csak egynapos késéssel érkezhet majd haza Párizsból.
Füleky András, a Magyar Vívó Szövetség ügyvezető igazgatója elmondta: az utat átszervezik, és várhatóan este tudnak Bécs és Szófia érintésével Plovdivba eljutni. A válogatott keretéből hatan repülnek Ferihegyről, közülük csak a kiemelt Szilágyi Áronnak nem kell szombaton pástra lépnie.
A cselgáncsosok hétvégén a párizsi Grand Slam-versenyen gyűjthetnek pontokat az olimpiai kvalifikációs Világkupa-sorozatban, a küldöttségből négyen - Csernoviczki Éva, Karakas Hedvig, Ungvári Miklós és Nagysolymosi Sándor - elvileg reggel 7 órakor utaztak volna a Malév járatával, de a szövetség tájékoztatása szerint valamennyiük jegyét sikerült áttenni a délelőtti Air France-gépre. Ami a szombati utazókat illeti, Csoknyai László, Farkas Bálint és Bor Barna jegyének módosítása még folyamatban van. Joó Abigél Londonból megy a francia fővárosba, edzője, Pánczél Gábor azt mondta Budapestről, hogy az ő szombati repülőjegyén dolgozik az illetékes utazási iroda, és végszükség esetén autóval vág neki az útnak.
Az asztalitenisz-szövetség tájékoztatása szerint az érintettek, Tóth Krisztina és Póta Georgina gond nélkül eljutnak Lyon-Villeurbanne-ba, az európa Top 12 bajnokságra.
Kézilabdában a Győr, a Vác és a Ferencváros játszik külföldön az európai kupákban, de mindhárom magyar csapat sikeresen útra kelt. A Győr Bécsből repül Spanyolországba, a Vác már pénteken hajnalban Münchenben volt, és úgy repül tovább Ankarába, míg az FTC nem Malévval utazik.
A női ökölvívó-válogatott öt versenyzője másfél hetet töltött Pekingben, ahol a hazaiak legjobbjaival készültek együtt. A magyar szövetség tájékoztatása szerint a csapat pénteken ért volna haza, ám mivel Párizsból Malév-járattal repültek volna Budapestre, egy napot a francia fővárosban kell maradniuk, s csak szombaton, a francia légitársaság egyik járatával utaznak Magyarországra.

DK: csődbe vitte az Orbán-kormány a nemzeti légitársaságot
A Demokratikus Koalíció (DK) szerint kizárólag Orbán Viktor miniszterelnök a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság és ki kell vizsgálni, kik a felelősök a kialakult helyzetért.
"A Fidesznek a józan ész ellen vívott szabadságharca elkergette az országtól a befektetőket, a piacok döbbenten nézik a bukásba vezető, Orbán-Matolcsy-Fellegi-trió által képviselt gazdaságpolitikát. Még mielőtt a Fidesz elkezd nyolcévezni, jelezzük: 2002 és 2010 között, így Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a Malév gépei még le- és felszálltak" - közölte a Gyurcsány Ferenc vezette párt a Malév leállásának hírére pénteken.
A DK szerint talán nem a repülőtér nevének megváltoztatására kellett volna költeni a közpénzt, hanem cég megmentésére, akkor most "nem veszett volna oda az utasok jegye", nem rekedt volna két gép külföldön.
"Ennyit ér a Fidesz nemzeti politikája: csődben a nemzeti légitársaság, amiért kizárólag Orbán a hibás" - olvasható a közleményükben, amelyben a Fideszre jellemző kommunikációnak nevezik, hogy csütörtökön a Malév vezetői "még azzal hitegették a közvéleményt", hogy minden rendben lesz, másnap pedig minden leállt.
A Demokratikus Koalíció szerint ki kell vizsgálni, kik a felelősök a Malév csődjéért, az elmúlt hetek súlyos anyagi és morális károkat okozó döntéseiért és nyilatkozataiért.
A Malév péntek reggel hat órakor szüntette be működését és valamennyi járatát törölte.
A Malév-pilótákat keresik külföldön
A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken.
Megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni.
Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán.
A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.
Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.
Nem érte váratlanul a leállás a Budapest Airport Zrt fő tulajdonosát
Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot, amely készült is ennek bekövetkeztére - közölte a cég pénteken.
Donatella Gasser, a cég repülőtér-üzemeltető érdekeltségeit összefogó Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.
Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli: "jó vége" lesz a történetnek.
A Hochtief Concessions 49,66 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a BA-ban.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy korábbi háttértanulmányban azt írta, hogy a Malév a BA. egyik legjelentősebb partnere, a légitársaság a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának 40 százalékát biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből.
A Hochtief a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.
![]() | [2/4] | ![]() |
|
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06