"A kár minimalizálása érdekében" döntöttek
Leállt a Malév
A Malév közölte: pénteken reggel 6 órától a légitársaság leállt, törölték az összes járatot.
2012.02.03 07:29ma.hu/MTIBudapest Airport: a Malévnak kell gondoskodnia a reptéren rekedt utasok ellátásáról
A Malévnak kell gondoskodnia a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren rekedt utasok ellátásáról - hangsúlyozta újságíróknak a Budapest Airport (BA) szóvivője péntek délelőtt, hozzátéve, a repülőtér minden üzleti partnerével, így légitársaságokkal kapcsolatba léptett, hogy segítsenek, működjenek együtt a helyzet megoldásában.
Hardy Mihály a zsúfolásig megtelt repülőtéri utas csarnokban újságíróknak azt mondta: vannak olyan légitársaságok, amelyek már jelezték, növelik a gépeik kapacitását, hogy a Malév-utasok tovább tudjanak utazni, ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesznek olyan irányok, ahová nem fognak tudni átfoglalni az emberek, ezért sokan kénytelenek lesznek új jegyet venni, és követeléseiket később érvényesíteni a Malévval szemben.
Arra a kérdésre, hogy hogyan érinti a repülőteret hogy a reggeli leállással a forgalom 40 százaléka kiesik, úgy válaszolt: ez egy alapvetően új helyzet, mert még nem tudják mit hoz a jövő, lesz e másik társaság, amely Malév helyett tovább működik-e vagy sem.
A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték. A Budapest Airport reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai.
A repülőtéren hangosbemondón arra szólítják fel azokat az utasokat, akiknek még több mint 6 órája lenne a repülőgépük indulásáig, hagyják el a repülőteret.
Hardy Mihály ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a Malévnak kell gondoskodnia az utasok ellátásáról, ugyanakkor jelezte, a repülőtér éjszaka is nyitva van, de a terminál nem alkalmas arra, hogy emberek ott éjszakázzak. A hideg időre utalva azt mondta, senkit nem fognak kirakni a repülőtérről.

Több ezer szlovákiai turistát érint a cég leállása
"Azzal számolunk, hogy több ezer ember maradt külföldön, akik a Malév társasággal utaztak" - mondta Lukás Svaro, a pelikan.sk internetes repülőjegy-forgalmazó ügynökség képviselője a TASR szlovák közszolgálati hírügynökségnek. Megjegyezte: a Malév leállása egyaránt érinti azokat a szlovákokat, akik a Malévval utaztak el, illetve a társaságnál már megvették repülőjegyüket.
Svaro szerint a szlovák cég most a nemzetközi légügyi szövetségtől, a IATA-tól vár részletesebb információkat, hogyan tovább. "A szövetségnek közölnie kellene, hogyan bonyolítsuk le a repülőjegyek árának visszatérítését" - fejtette ki.
A pelikan.sk képviselője szerint a Malév leállása leginkább a magyarországi és a szlovákiai piacot érinti. "Minden piacon, ahol jelen vagyunk, hatalmas mennyiségű repülőjegyről van szó. Úgy számolunk, hogy a csőd több ezer ügyfelünket érinti" - mondta Svaro.
A Wizz Air 66 százalékkal növeli budapesti kapacitásait
A cég 25 milliárd forintos beruházással bővíti kapacitását, amelynek köszönhetően közvetlenül és közvetetten 700 új munkahelyet teremtenek.
A vezérigazgató elmondta: a Wizz Air összesen 50 ezer jegyet ajánl fel kedvezményes áron azoknak az utasoknak, akik 2012. február 3. és március 24-e közötti időszakra szóló érvényes Malév jeggyel rendelkeznek.
2011-ben 11 millió utast szállított a cég, 8 ország 15 bázisáról, 221 járatpárral. 2012-re lassabb növekedéssel, 12 millió körüli utassal számolnak.
Váradi József kérdésre megerősítette, hogy jelezték a fejlesztési tárcánál, hogy igényt tartanának a Malév leállása miatt felszabaduló, bilaterális (az EU-n kívüli) repülési jogokra. Pénteken adják be írásban is az igényt a minisztériumhoz, ebben a kérdésben a tárca dönt. Elsősorban a moszkvai, kijevi, isztambuli, Tel-Aviv-i jogokat szeretnék megszerezni.
A 66 százalékos kapacitás bővítésről a nyári menetrendben döntöttek, de Váradi József elmondta: ha a piac igényli további egy, kettő, vagy akár 3 gépet is a forgalomba tudnak állítani Budapesten, ez függ a megszerezhető repülési jogtól és a piaci teljesítménytől.
Leszögezte: a Wizz Air nem kíván a Malév helyére lépni, nem akar a Malév helyett nemzeti légitársaság lenni. Hozzátette: nem alakítják át üzleti modelljüket, továbbra is főleg a másodlagos repterekről üzemelnek. Hozzátette: Magyarországon nem történt rendkívüli esemény, számtalan légitársaság tűnik el és jelennek meg újak a világon, így az sem jelentene más versenyhelyzetet, ha új magyar nemzeti légitársaság alakulna.
A konszolidációs folyamatnak csak az elején, vagy a közepén tart az iparág Váradi József szerint, így további légitársaságok megszűnésére is számítani lehet - mondta.
Zavartalan a Magyar Posta nemzetközi küldeményforgalma
A Magyar Posta nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik - közölte a társaság pénteken.
Szerdahelyi Kinga szóvivő elmondta, hogy a Magyar Postának a Maléven kívül öt másik légitársasággal van szerződése, s ezért nem kellett semmilyen rendkívüli intézkedést hozni a Malév leállása miatt.
Hozzátette: volt már példa arra is más esetekben - például nagy havazáskor, sztrájk idején, vulkánkitöréskor -, hogy a Magyar Posta kamionnal juttatta célba a küldeményeket.
Délután több gépet is elszállítana a lízingcég
A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára - értesült péntek délelőtt az MTI.
Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC).
Az értesüléseket nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak a megkeresésre. Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát.
Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató pénteki sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat.
A Malév hétfői igazgatósági ülése után a vezetés azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.
A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.
Szakszervezet: a cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról
A Légiközlekedési dolgozók Egyesült Szakszervezetének (LESZ) elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat sem dolgozóit a péntek reggeli leállásról.
Csorba Attila az MTI tudósítóinak péntek délben a Liszt Ferenc Repülőtéren azt mondta: a munkáltató, illetve a cég menedzsmentje semmilyen tájékoztatást nem adott sem a pilóták, sem a szerelők, illetve a légi utaskísérők érdekképviseletének, sem pedig a dolgozóknak arról, hogy péntek reggel leállnak.
Hozzátette: abban bíznak, hogy a munkáltatók, illetve a tulajdonos közbelép, és megpróbálnak segíteni, mert a Malév leállása, esetleges megszűnése 25-30 ezer munkavállalót érint. A LESZ vezetője azt mondta, ők is csak a sajtóból értesülnek a Malév-ügy fejleményeiről.
A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték. A Budapest Airport reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai.
A Liszt Ferenc repülőtér utas csarnokaiban péntek dél körül megszűnt a sorban állás a reptér információs pultja előtt, és az emberek többsége elhagyta a repülőteret, sokkal kevesebb utas várakozik a terminálokon.
Mindössze néhány tucat utas vásárolt csődbiztosítást
Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.
Horváth Péter elmondta, a csődbiztosítási lehetőséget a SkyEurope 2009-es csődje után vezették be. Abban az időben volt a legnagyobb érdeklődés a lehetőség iránt, azóta fokozatosan csökkent. Még az elmúlt hetekben sem nőtt az érdeklődés az ilyen biztosítások iránt, a Malévről megjelenő hírek ellenére sem - tette hozzá.
Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását - tette hozzá.
![]() | [4/4] | |
|
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06