Kis emblématörténet
150 éves a Peugeot oroszlánja
1858 november 20-án történt, hogy Emile Peugeot márkaemblémaként bejegyeztette az Oroszlánt, nyíllal illetve nyíl nélkül.
2008.11.21 18:49ma.huEkkor történt, hogy Emile Peugeot megkérte a franciaországi Franche-Comté megyébe valósi Julien Blazer ékszerészt és vésnököt, hogy tervezzen számára emblémát, amellyel valamennyi Peugeot terméket azonosíthatnak majd. Az Oroszlán-embléma hamarosan megjelent fűrészeken és forgácsoló szerszámokon; ezt az állatot azért választották a Peugeot fűrészek jellemzésére, mert azok mindmáig híresek arról, hogy fogaik erősek, mint az oroszláné, pengéik hajlékonyak, mint az oroszlán gerince, és oly gyorsan darabolnak, ahogy az oroszlán szétszaggatja zsákmányát.
Idővel azonban megváltozott az Oroszlán megjelenése. Eleinte oldalnézetben lépdelt méltóságteljesen egy nyílvesszőn, annak baloldali hegye felé. Aztán eltűnt a nyíl, és ritkán előfordult, hogy jobb felé nézett. 1882-ben megváltoztatták a sörényét, és erőteljesebbé tették a testalkatát. Az Oroszlán rövidesen a Peugeot egyedüli bejegyzett védjegye lett, és már nemcsak fűrészeken, illetve kéziszerszámokon jelent meg, hanem 1881-ben kávédarálókon (azok gyártása 1840-ben kezdődött), 1882-től kerékpárokon, majd 1898-tól motorkerékpárokon is.

Jóllehet Armand Peugeot már 1891-ben legyártotta első autótípusát (type 3), csak 1906-ban jelent meg az első modell, amelyet a "Nyílon sétáló oroszlán" embléma díszített. Így hát az Oroszlán a kezdetektől elkíséri a világ három legrégibb autógyártójának egyikét. 1910-ben egyesült a két részleg (Peugeot Frères és Armand Peugeot), hogy létrejöjjön a "La Sté des automobiles et cycles Peugeot", vagyis a Peugeot autó és kerékpár vállalat; a két paletta együtt szerepelt egészen az első világháborúig. Az utolsó oroszlános autó ebből az időszakból a BéBé Lion (tervezője Ettore Bugatti), amely a Párizsi Autószalonon mutatkozott be, 1912 októberében.

A következő modellek régi stílusú márkajelzést viseltek a hűtőmaszk tetején, kettős ellipszisbe foglalva, néha felirattal kombinálva a hűtőrácson, önmagában, vagy címerpajzsban (a 201-től). Az 1920-as években az Oroszlán lett a Peugeot-rajongók jelképe, akik autójuk hűtősapkáját díszítették vele. Kétféle hűtő-Oroszlánt lehetett kapni: egy bömbölőt a szobrász Marxtól, és egy támadni készülőt Baudichontól.
A kerékpárok és a motorkerékpárok eleinte nyílvesszőn sétáló Oroszlánt kaptak, küllős kerék-háttérrel, majd a húszas években jött a jobbra néző, harcias Oroszlán, végül ugyanez, de egyenesen álló betűkkel 1960-ban. A szerszámokat és háztartási eszközöket címerpajzsba helyezett nyílon masírozó Oroszlánnal, a kávédarálókat pedig ovális plakettel látták el.

Az Oroszlán egyszer s mindenkorra helyet foglal a Peugeot modellek orrán 1933 októberétől, amikor kijött az "áramvonalas" járműcsalád (201BR, 301 CR, 601 C és egy évvel később a 401), oroszlánfej jelent meg a hűtőmaszk tetején. Az ötlet megint előkerült a 402 (1935), majd a 302 és 202 típuson. Az 1948-as 203 markánsabb Oroszlánt kapott a gépháztetejére, és új Oroszlán tündökölt a 403 elején is. Ezeket azonban karambol esetén túl veszélyesnek tartották, és 1958 szeptemberétől már nem szerepeltették.
A 203 bevezetésekor tűnt fel először Franche-Comté és a Montbéliard hercegség címeroroszlánja. A csomagtartó fedelén helyezték el 1952 októberében, majd 1958 szeptemberétől átvándorolt a géptető elejére, és ott is maradt 1960 februárjáig. Ebben az időszakban a Peugeot motorkerékpárokon is megjelent a címeroroszlán.

Ugyanez az Oroszlán volt látható, címerpajzsban, a 403 hűtőmaszkjának közepén, 1955 áprilisától 1966-ig, majd ezt váltotta fel egy nagyobb változat, először 1960 májusában a 404-en. A hatvanas évek folyamán, valamennyi modellen ezt a formátumot alkalmazták. A háttérből előugró (aranyszínű vagy krómozott) Oroszlán 1968 szeptemberében jelent meg az 504-en, majd ezt átvette a 404, a 204, a 304 és a 104 is.
Egy újabb nemzedék, a "kontúr" Oroszlán 1975 szeptemberétől a 604-et díszítette, majd átvitték a 305-re (1977. november) és az 505-re (1979. május), mielőtt fekete háttér előtt pompázott 1982-től a 205-ön, 1985-ben a 309-en, 1987-ben a 405-ön, 1989-ben a 605-ön, 1991-ben a 106-on és 1993-ban a 306-on.

1995-ös megjelenésekor a 406 kiemelkedően nagy Oroszlánnal büszkélkedett, amely azután egykettőre tért hódított a teljes "6-os" modellcsaládon. Végül, 1998-ban megszületett a mai Oroszlán, stilizált, szögletes formákkal, amely a Peugeot autók és robogók elejét, illetve hátulját díszíti. 2000-ben az Adventure Peugeot egyesület, amely küldetésének tekinti a céghagyomány ápolását, sárga keretű, kékkel kitöltött címerpajzsba helyezte az Oroszlánt, utalva az elmúlt évek cégemblémájára.
Az Oroszlán reputációja ma már egyetemes, képe szorosan kapcsolódik a Peugeot névhez. Ma több mint 150 országban kaphatók a Peugeot modelljei, amelyeket mindenütt felismernek oroszlános emblémájukról.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:27 Elhunyt Ferenc pápa
- 6:40 Kínai áttörés a haditechnikában - újtípusú robbanószert teszteltek élesben
- 22:39 Húsvét - Ferenc pápa: nincs béke a fegyverkezés leállítása nélkül
- 20:37 Brit harci gépek követtek orosz katonai repülőgépeket a NATO keleti határainak közelében
- 18:35 Az Egyesült Államok több városában tüntetéseket tartottak a Trump-adminisztráció politikája ellen
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06