Turbó-történelem és -aktualitás

A Saab méretgazdaságos alternatívája: a turbótechnika

Annak idején a Saab autógyártó volt az, aki elsőként fejlesztett ki olyan turbómotort, mely elég megbízható és időtálló a mindennapos használathoz, ezzel forradalmasítva az autógyártást.

2008.10.15 09:30ma.hu

A Saab tette széles körben népszerűvé a turbófeltöltést az autós világban. Az egész 30 éve kezdődött, amikor a frankfurti autókiállításon bemutatkozott az első turbófeltöltős Saab modell. A Saab elsőként fejlesztett ki olyan turbómotort, mely elég megbízható és időtálló volt a mindennapos használathoz, ezzel forradalmasítva az autógyártást. Több mint hízelgő a Saabra nézve, hogy az elmúlt harminc évben szinte minden versenytárs követte a példáját, így mára alig akad olyan autógyártó, mely ne kínálna turbófeltöltős modellt.

Ennek oka, hogy a turbófeltöltés lehetősége manapság még vonzóbb, mint harminc éve. Ez az alapja annak a szemléletmódnak, amit a Saabnál csak úgy nevezünk, méretgazdaságosság. Más szóval "a kevesebb néha több" elve. Egy turbófeltöltős motor kisebb, könnyebb, és gazdaságosabb, mint egy hasonló teljesítményű "hagyományos" erőforrás. És ez még nem minden. A turbófeltöltő a motor kipufogógázait is hasznosítja. A hagyományos motorokban kárba vesző energia ily módon történő újrahasznosítása még vonzóbbá teszi ezt a fajta erőforrást.

Mint a Saab turbófeltöltőjének elsőszámú fejlesztőjét, Dr. Per Gillbrandot sokszor csak úgy emlegetik, mint "a sorozatgyártású turbó atyját". Ahogy ő mondta, egy turbófeltöltős erőforrás tulajdonképpen két motor egyben. A "kisebbik" elegendő a mindennapos használathoz, míg a "nagyobbik" szükség esetén jelentős többletteljesítményt biztosít, azáltal hogy a nagyobb gázfröccsöknél aktiválja a turbófeltöltőt.

A Saab máig élen jár a turbótechnológia alkalmazásában. Napjainkban, mikor a légszennyezés problémája égetőbb mint valaha, a Saab BioPower a turbófeltöltő és a bioetanolos üzemanyag (E85) ötvözésével drasztikusan képes lecsökkenteni a károsanyag-kibocsátást - miközben nagyobb teljesítményt tesz lehetővé a benzinnél. Ez a tökéletes "nyer-nyer" helyzet.


1970-ben a Saab még kezelhetőbbé tette a technológiát - kifejlesztett egy elkerülő szelepet, ezzel szabályozva a turbónyomást. Az ötlet világszerte osztatlan sikert aratott. A Saab 99 kétliteres erőforrása turbófeltöltővel kiegészülve 23%-kal nagyobb teljesítmény és 45%-kal nagyobb nyomaték leadására volt képes. Ezzel a Saab bebizonyította, hogy a teljesítmény nem egyenes következménye a motorméretnek.

Manapság, mikor az energiatakarékosság és a hatékonyabb energiafelhasználás iránti igény nagyobb mint valaha, remek alternatívát jelenthet a Saab turbótechnológiája. A Saab méretgazdaságosságnak nevezi az a folyamatot, mely során növeli a motor hatékonyságát, csökkenti a méretét, súlyát és károsanyag-kibocsátását anélkül, hogy ez a teljesítmény rovására menjen. A folyamat kulcsfontosságú eleme a turbófeltöltés, persze bonyolult motorvezérlési rendszerrel, sovány égésű ("lean burn") technológiákkal és bioüzemanyagokkal kombinálva - ez valósul meg az E85-tel tankolt BioPower modellekben. A kevesebb tehát néha több.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.