Élmény felsőfokon
Képek: Ezzel a Saabbal tényleg repülhetünk: Saab 9-X Air
A Saab 9-X Air újraértelmezi a négyüléses kabrió-formát azáltal, hogy különbséget tesz lehajtható keménytető és vászontető közt.
Képek: Elképesztő cabrio a Saabtól
„Ezzel az autóval egyedülálló kabrió-élményt kínálunk, mely egyszerre újszerű és prémium” – mondta Mark Adams, a GME design részlegének elnökhelyettese.
„Mindig is olyan kabriót akartunk alkotni, mely az oldalsó szélvédőkkel is remekül néz ki, hiszen az esetek többségében így vezetik ezeket az autókat.” „Az újszerű tetőnek köszönhetően szabadon változtathattuk az autó alakját” – magyarázza Anthony Lo designer.
Lo és csapata igyekezett úgy kialakítani a gépkocsi formatervét, hogy nyitott tetővel hamisítatlan kabriós megjelenése legyen, viszont zárttal inkább egy hagyományos kupéra hasonlítson.
Emellett természetesen céljuk volt az utazási komfort javítása is nyitott tető mellett. Az eredmény a Saab egyedülálló „Canopy Top” (~kupolatető) fejlesztése, mely egyfajta átmenet a hagyományos kemény- és vászontetők közt, amik lehajtott állapotban nem védik az utastér hátsó részét. Egy különálló hátsó szélvédő - mely független a vászontetőtől – helyezkedik el a 9-X Air ívelt hátsó oszlopai közt.
Ezek együttesen támasztják alá a kupolaszerű tetőt, mely a targatető mintájára készült, azzal a különbséggel, hogy itt nincsenek kézi erővel leszerelendő tetőelemek, minden automatikusan tűnik el a csomagtartóban.
A Saab már be is nyújtott egy szabadalmaztatási kérelmet a nem mindennapi megoldásra.
„A kabriók jellemzően szedán karosszériára épülnek, így lehajtott tetővel farrészük lapos és nyitott.” – fogalmazott Lo, a GME designért felelős igazgatója.
„A kupolaszerű vászontetőnek hála beépíthettünk hátsó oszlopokat, ezzel radikálisan megváltoztatva az autó formáját, sokkal sportosabb megjelenést kölcsönözve neki. Az oszlopok rögzítik az összefüggő szélvédőt, mely akkor is védi az utasokat a menetszéltől, ha a vászontető nyitott állapotban van.”
Bár a 9-X Air és a 9-X BioHybrid fejlesztése párhuzamosan zajlott, a 9-X Air modell formaterve mindenfajta átvételtől és kompromisszumtól mentes maradt. A szélvédő alakja és a frontrész például úgy lett kialakítva, hogy mindkét modell formavilágához illeszkedjen.
Emellett közös bennük a méretgazdaságos motor, mely a turbófeltöltésnek, a bioüzemanyagnak és a hibrid technológiának köszönhetően egyszerre biztosít kirobbanó teljesítményt és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást.

A csökkentett fogyasztásban a kupolaszerű tető is fontos szerepet játszik, hiszen a hátsó szélvédő és a tartóelemek hiánya jelentősen megkönnyíti a tetőszerkezetet.
Ezen okból kifolyólag a hasznos csomagtér is megnő. A súlycsökkentés szempontját figyelembe véve a kupolatető fém helyett egy speciális szövetből készült.
„Ez a legtökéletesebb anyag számunkra, hiszen a fém helyett használva 100 kilóval könnyíthetjük a tetőszerkezetet.” – magyarázza Lo.
„Azt az anyagot választottuk, mely már a jelenlegi Saab Convertible-ben is bizonyított. Különlegesen ellenálló és kiváló hangszigetelő. Az alacsony súlypont az irányíthatóságot is nagymértékben javítja. Összességében tehát jóval több hátránya lett volna a fémtetős konstrukciónak, mint előnye.”
Annak köszönhetően, hogy a 9-X Air a 9-X BioHybriddel párhuzamosan készült, a tervezőgárda azáltal is csökkenthette a tömeget, hogy a nyitott karosszéria miatti megerősítéseket minimalizálta, és minden szükséges elemet alumíniumból állított elő.
Lehajtott tetővel a 9-X Air összefüggő szélvédője a turbulencia minimalizálásával eddig ismeretlen komfortfokozatot kínál. A hátsó szélvédő az első szélvédő keretén található légterelővel együtt biztosítja a levegő optimális áramlását.
Mindkettő rugalmasan rögzített, így a gépjármű pillanatnyi sebességével összhangban képes elmozdulni. A hátsó szélvédőnek köszönhetően pedig a levegő zavartalanul áramlik át az utastér fölött.
A kupolatetős design további előnyökkel is kecsegtet, a hagyományos vászontetőkhöz képest például sokkal szélesebb látómezőt biztosít nagyfelületű hátsó szélvédője által. A 9-X Air és BioHybrid kifejlesztése során Lo és csapata a svéd Saab Brand Center támogatását is élvezhette. Ez a részleg felelős az emblematikus Saab designelemek megalkotásáért és megőrzéséért.
Egy egyedi szervezet a GM globális struktúrájában, egyedi munkamódszerekkel. Megjelenését tekintve a 9-X Air a klasszikus skandináv designelemeket és a Saab repülős múltját örökíti tovább.
Ezek olyan megoldásokban köszönnek vissza, mint az összefüggő szélvédő, az Aero X ihlette frontrész, a letisztult karosszéria, a speciális megvilágítás és a különleges, kék/zöld háromdimenziós műszerfal mintázat. Az ívelt hátsó oszlopok is a mai Saabokban megtalálható C-oszlopokat idézik.
„Mindent összevetve, a 9-X Air a hatékonyságról szól. Sportos, előremutató formatervet álmodtunk meg, mely maximálisan megfelel a Saabokkal szemben támasztott funkcionalitásbeli elvárásoknak is.”
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 16:34 Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás
- 14:32 Kigyulladt egy folyami hajó Kongóban, sokan életüket vesztették
- 12:31 Ferenc pápa a szombat esti virrasztás előtt megjelent a Szent Péter-bazilikában
- 10:30 Kilencen sérültek meg az M7-esen a Pázmándnál történt balesetben
- 8:18 Felborult egy motoros kishajó a Dunán, egy embert még keresnek
- 6:10 Szokatlan jelenségre figyeltek fel a bálványosi Csiszárfürdőn
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06