A rendőrség is vizsgálódik a privatizációs ügyben

Kinek állt érdekében a MÁV Cargo eladása?

A Fidesz felszólítja fel a kormányt, hogy vizsgálja ki a Máv Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása - mondta Fónagy János, az ellenzéki párt szakpolitikusa pénteki budapesti sajtótájékoztatóján, annak kapcsán, hogy a rendőrség vizsgálatot indított a privatizáció ügyében. A privatizáció fő indoka az árufuvarozás versenyképességének erősítése volt - közölte a MÁV az MTI-vel.

2008.02.23 08:05MTI

Fónagy János szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem adott ésszerű választ arra, miért értékesítették a MÁV teherszállítási üzletágát, amely a többi vasúti tevékenységhez képest szolid, de megbízható profitot termelt. Hozzátette: elképzelhető, hogy közelebb visz a megoldáshoz az osztrák lapértesülés, amely szerint egy kis magyar betéti társaság csaknem 2 milliárd forintot kapott sikerdíjként az adásvétellel kapcsolatban.

Miért kellett mindenáron privatizálni a MÁV teherszállítási üzletágát, és miért volt szükség a szakmában teljesen ismeretlen, névtelen kis lobbicég szolgálataira egy magyar állami vállalat eladásához? - tette fel a kérdést Fónagy János. A Format osztrák gazdasági hetilap pénteki számában arról írt: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért - sikerdíjként - 7,1 millió eurót kap egy Geuronet Bt. nevű magyar cég, mégpedig annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria elnökségi tagja kötött a betéti társasággal.

A Népszabadság információi szerint az alapítása óta 30 ezer forint jegyzett tőkéjű Geuronet Bt. üzletvezetője és beltagja Gulya Viktória, az ő fia Gulya András, akinek a cégbírósági adatok szerint bejegyzett lakhelye ugyanott van, mint a bt. székhelye. Újságírói kérdésre, ami arra vonatkozott, hogy Gulya András az Orbán-kormány idején miniszteri biztos volt a Pénzügyminisztériumban, illetve volt egy kétmillió forintos szakértői megbízása Varga Mihály akkori pénzügyminisztertől, Fónagy János azt mondta, valóban nem ismeretlen számukra Gulya András. A képviselő közölte: Gulya tíz évvel ezelőtt, 1998-99 fordulóján rövid ideig, több státuszban állt szolgálatban az Orbán-kormány működése alatt.

"Ezek egy-két hónapos szolgálatok voltak, de ahogyan megismertük munkáját és személyiségét, megváltunk tőle" - fogalmazott a fideszes politikus, aki szerint 2002 után Gulya András a "jelenlegi miniszterelnökhöz közelebb álló cégeknél talált munkát". Fónagy János a MÁV Cargo privatizációja kapcsán hangsúlyozta: hamis az érvelés, hogy nem érte meg köztulajdonban tartani a céget, mert az megbízható nyereséget termelt, és az sem állja meg a helyét, hogy az állam rossz tulajdonos, ezért nem szabad közösségi tulajdonban tartani a teherszállítást, hiszen a MÁV Cargót egy állami tulajdonban lévő osztrák cég vette meg.

Ha megéri az osztrák államnak működtetni, akkor miért nem érte meg nekünk saját kézben tartani a céget? - tette fel a kérdést a fideszes képviselő. Szerinte az eladás stratégiai lehetőségtől fosztotta meg Magyarországot, hiszen elhelyezkedésénél fogva hazánkban vannak az európai vasúti teherszállítás legfontosabb tranzitútvonalai, ennek fejlődéséből Magyarország húzott volna hasznot. A MÁV Zrt. árufuvarozási tevékenységének privatizációjára azért volt szükség, mert ily módon olyan befektetések, fejlesztések valósulhatnak meg, melyekkel még jobban eleget lehet tenni a fuvaroztató megrendelői igényeknek - közölte a vasúttársaság péntek este az MTI-vel.

A MÁV Zrt.-nek - gazdasági-pénzügyi helyzete miatt - nem volt lehetősége arra, hogy jelentős beruházásokat hajtson végre az árufuvarozásban. Jelentős befektetés nélkül azonban a MÁV Cargo elvesztette volna versenyképességét a liberalizált európai és hazai vasúti árufuvarozás piacán - olvasható a közleményben. A vasúttársaság hangsúlyozta: a MÁV Cargo Zrt. privatizációjából származó bevételt - amely még nincs a MÁV Zrt. számláján, hiszen azt csak az eladás lezárása után utalja át a vevő - teljes egészében és kizárólag a vasút hiteleinek törlesztésére és műszaki fejlesztéseire fordítják. A kormányszóvivő pénteken jelentette be: a rendőrség arról tájékoztatta az igazságügyi és rendészeti minisztert, hogy érdemben vizsgálja a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket. A MÁV Zrt. kommunikáció korábban azt közölte az MTI érdeklődésére, hogy nem ismerik a Geuronet Bt.-t. Rácz Gábor, a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója ugyancsak korábban azt mondta a távirati irodának, hogy a MÁV Cargo semmilyen kapcsolatban nincs és nem is volt a Geuronet Bt.-vel.

A vasúttársaság péntek esti közleményében hangsúlyozta, "semmi köze az osztrák sikerdíj-ügyhöz, annak háttéréről semmiféle információja nincs". Mint írták, a magyar vasúttársaság "tisztán és átláthatóan, a legszigorúbb szabályok szerint, többszörös ellenőrzés mellett bonyolította és bonyolítja a MÁV Cargo Zrt. eladását". A Tanácsadó és a Privatizációs Bizottság javaslatára a MÁV olyan eljárást alakított ki, amely "teljességgel kizárja a befolyásolás lehetőségét" - áll a közleményben.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.