Folytatódnak a fiskális ösztönzési beavatkozások

Infrastrukturális beruházások, hosszú távon ható programok, adócsökkentés

Válságkezelés. Legalább 300 milliárd dolláros gazdaságösztönző csomagot szorgalmaznak az amerikai cégvezetők. A The Wall Street Journal szervezésében kedden megtartott vezérigazgatói találkozó több tucat résztvevője szerint elsősorban infrastrukturális beruházásokra és más, hosszú távon ható programokra lenne szükség, adó-visszatérítések helyett pedig inkább adócsökkentésekkel kellene operálni.

2008.11.20 09:10Világgazdaság

A cégvezetők hangsúlyozták, hogy az Egyesült Államok gazdasága nem épülhet fel a külvilágtól függetlenül, ezért nélkülözhetetlen az élénkítő tervek nemzetközi összehangolása. Egyre valószínűtlenebb azonban, hogy az elnökváltással együtt megújuló amerikai törvényhozás még az idén döntene egy ösztönző csomagról.

A szenátusi demokraták kedden bemutattak ugyan egy 100 milliárd dolláros tervet, azt azonban a republikánusok ellenállása nyomán aligha fogadják el a mostani ülésszak során. A 635 ezer új munkahelyet ígérő javaslat 13,5 milliárd dollárt irányoz elő utakra, hidakra, a tömegközlekedésre és más építési projektekre, közel 38 milliárddal pedig a szegények egészségügyi ellátását szolgáló Medicaid-programot támogatnák meg.

Bár a republikánus kritika szerint az infrastrukturális beruházások nem alkalmasak az azonnali gazdaságösztönzésre, az amerikai polgármesterek konferenciája több mint 24 milliárd dollárra becsli az azonnal elindítható projektek értékét.

Nem jutott még dűlőre az autógyártók megsegítése körüli vita sem az Egyesült Államokban. A szenátusi demokraták hétfőn egy újabb 25 milliárdos hitelcsomagot javasoltak, ám a republikánusok ezen a fronton is óvatosabbak. Henry Paulson pénzügyminiszter szerint ugyan „nem lenne jó dolog” hagyni csődbe menni semelyik autógyártót, attól azonban elzárkózott, hogy megsegítésükre a pénzintézeteknek szánt 700 milliárd dolláros keretből költsenek.

Kedden egyébként a három nagy gyártó vezérigazgatója egy kongresszusi meghallgatáson először számszerűsítette, hogy a vállalatoknak mennyi pénzre lenne szükségük: a General Motors 10-12 milliárd, a Ford 8 milliárd, a Chrysler pedig 7 milliárd dollárra tartana igényt.

Az amerikai autógyár-mentési terveket élénk figyelemmel követik Európában is, ahol az ágazat szintén komoly gondokkal küzd (VG, 2008. november 18., 1. o.). Az Opel megsegítését célzó német elképzelésekre reagálva tegnap Sergio Marchionne FIAT-vezér azt mondta, hogy az ágazatot érintő kormányzati beavatkozásoknak Európában nem szabad szelektívnek lenniük.

Vagy mindenkit támogatnak, vagy senkit” – idézi Marchionnét a Reuters, aki azt is hozzátette, hogy a FIAT még nem kért segítséget az olasz kormánytól.

Az Európai Bizottság részéről az autógyárakkal kapcsolatban azt hangsúlyozzák, hogy bármiféle segítség csak átmeneti és konkrét – elsősorban környezetvédelmi – célokhoz kötött lehet.

A brüsszeli testület a jövő héten egy átfogó gazdaságélénkítő csomag közzétételét is tervezi, miközben nemzeti szinten sem hagytak alább a válságból való kilábalás költségvetési eszközeinek kiterjesztését célzó erőfeszítések.

Németországban a már elfogadott, 50 milliárd eurós élénkítő csomag kiterjesztését javasolja a kormány gazdasági tanácsadó testületének vezetője, Bert Rürup.

A közgazdász a már eltervezett kormányzati beruházások előrehozatalát, az útépítések és építkezések felfuttatását vagy a széles sávú internetes hálózat bővítését tartaná megvalósíthatónak.

Szerinte a GDP 0,5-1 százalékának az elköltése eredményezne „némi sikert”.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.