Taktikus, dinamikus versenyzés Franciaországban
Szobi Balázs hatodik helyen végzett szombaton Le Mans-ban!
Már előfordult párszor a Truck Race Európa bajnokság történetében, hogy két verseny között csak egy hét szünet volt.
2009.09.23 11:08truckrace.huÍgy történt ez most is, hiszen alig egy hete kezdődött a Zolder-i versenyhétvége és máris Le Mans pályáján köröznek a pilóták. Ez nem nyerte el sokak tetszését, no de a FIA-t nem érdekli, hogy ez valaki ínyére van-e avagy sem, a szabály az szabály. Nagyon sok csapat nem is tért vissza saját országába, hanem csütörtökig Belgiumban maradt, ahonnan könnyedén megtették a 600 kilométeres távot. Így tett a magyar csapat is.
Elvileg péntek délután kellett volna megkapniuk az eligazítást a Le Mans-i versenyhétvégével kapcsolatosan, de sajnos ez az esemény elmaradt, ugyanis óriási problémák adódtak a versenyzők által használt gumiabroncsok körül. Az Európa bajnokságon a csapatok két gumifajtát használhatnak: a Rigdon és a Good Year gumikat. A Good Year általában az első frontra, míg a Rigdon a hátsó kerekekre készít gumiabroncsokat.
A most felmerülő gondokat az okozza, hogy a FIA egy olyan rendeletet adott ki, mely szerint nem szabad használni a németországi gyárban előállított Rigdon gumiabroncsokat, mert azok balesetveszélyesek, és a FIA nem vállalja a kockázatát annak, hogy bárki is megsérüljön a versenyek során. Ennek hatására óriási feszültség telepedett a boxutcára. Így az Oxxo csapata péntek délelőtt 13 darab Good Year gumival biztosította be magát a Le Mans-i versenyhétvégére, annak ellenére, hogy késő este mégis olyan döntés született: bárki bármilyen gumival versenyezhet a saját felelősségére.
Ez persze nem mentesíti a büntetések alól a csapatokat, ugyanis, ha a szervezőség a verseny után valakinél szétszakadt, megrongálódott gumit észlel, akkor a versenyzőket kőkeményen szankcionálják Ezzel a balesetmentes és biztonságos versenyzést szeretnék elérni.
Mivel péntekről szombatra virradóra egész éjszaka esett, a pilóták nedves, csúszós pályán köröztek és nagyon sokan nem érezték magukénak a kamiont. Balázs nem érezte az összhangot sem az új gumikkal sem a kamionnal, sem a nedves pályával, így igencsak érdekes szabadedzésben volt része. Az első szabadedzés a nyolcadik időre volt elegendő, ám a másodikon sikerült szépítenie és a hatodik időt csípte meg. A pálya időközben vesztett nedvesség tartalmából és könnyebb volt rajta a közlekedés.
Balázs próbálta megtalálni a pálya száraz íveit, nyomvezetését, amely sokkal könnyebb, mint nedves aszfalton. Az időmérő után Balázs a hetedik helyre pozícionálta az Oxxo kamionját. Az első körben túlságosan megerőltette a fékerő szabályzót, amitől a kamion eleje beremegett, nem volt jó a fékhatás, így úszott a legjobb köridő, csak a harmadik körre sikerült úgy összeraknia mindent, hogy az hetedik legjobb időt eredményezze.
Ismeretes, hogy úgy Most-ban, mint Zolder-ben a szervo okozott némi kellemetlen percet a csapat számára – nos, ezúttal ez megkímélte mindenki idegeit és kitartott az időmérő végéig, így Balázs remek hangulatban vágott neki a versenynek.

A magyar pilóta tehát a hetedik pozícióból indította a versenyt (jobbos pozícióból), amely számára azért is volt előnyös, mert már az első kőr elején egy tempós jobb kanyart rögtön egy balos sikám követ a Le Mans-i pályán és a jobbos pozíció ebben az esetben a versenyzőnek kedvez, amit Balázs ki is használt. A rajt általában maximum 70km/h-ás sebességnél szokott lenni, ez alkalommal ennél jóval alacsonyabb volt – 50km/h – ezáltal, - és mivel idő előtt ellőtték a rajtot - mindenki kereste a turbónyomást és a gázpedált a kamionjában, ami kissé hektikussá tette a verseny rajtját.
Egon Allgäuer, aki Balázs mögött helyezkedett jó rajtot kapott el és folyamatosan próbált Balázs jobb oldalán kitörni, ám a magyar pilóta a gyorsításnál egyre inkább jobbra húzott, hogy megakadályozza az osztrák előretörését - hisz mégiscsak versenysportról van szó, amelyben az agresszivitás is kellően helyt kap. A manőver következtében kissé összeakaszkodtak, Balázs beszorította őt kamionja és a betonpalánk közé, így a versenyző kénytelen volt fékezni, így kissé leszakadt tőle és Balázs könnyedén elhúzhatott. Nagyon izgalmas versenynek voltak részesei mindazok, akik kilátogattak a Le Mans-i versenypályára.
Balázs tudta tartani a hetedik pozícióját, és bár egyre inkább leszakadt az élmezőnytől kárpótolta az a tudat, hogy Egon és közte egyre nőtt a távolság, mivel az osztrákot egyik csapattársa feltartotta és nehezen tudott előretörni. Egon kénytelen volt végig Balázs kamionjának fenekét „bámulni”, annyira jól ment a magyar pilóta, aki hetedikként ért célba. Időközben a brit Stuart Olivert kizárták a versenyből, így Szobi Balázs egy helyet előre lépett és a hatodik helyről kezdte a kupa futamot.
A fordított rajtsorrendnek köszönhetően Balázs a negyedik pozícióból rajtolt. A csapat taktikája az volt, hogy mindenképp engedje előre csapattársát Jochen Hahn-t, majd adjon szabad utat Antonio Albacete-nek is, hisz nagyon fontos az MAN-nak a pontszerzés, és ezek a versenyzők ugyancsak az MAN színeiben képviselik csapatukat. Balázst összesen négy ember előzte meg, így visszacsúszott a nyolcadik helyre, hiszen azok, akik leelőzték, jobb technikával és nagyobb versenytudással rendelkeznek, mivel évek óta az Eb-lista élmezőnyében olvasható a nevük.
Balázs taktikusan, ritmusosan autózott a nyolcadik helyen, előtte az orosz Alexander Lvov körözött, ám a végére már nem maradt annyi energiája, hogy őt megelőzze, így nyolcadikként intették le a szombati kupa futamon. A versenyt Antonio Albacete nyerte, Jochen Hahn lett a második. A csapat egy nagyon eredményes és Eb-pont dús szombaton van túl és úgy tűnik nem lehetetlen a 9. hely megszerzése az Európa bajnokságon, hiszen alig hat pont választja el a Renault színeiben versenyző Frankie Vojtisek-től.
Holnapra is hasonlóan jó eredményeket várnak – reméljük így is lesz!