Ahogy a varrócérna kerüli a gombot!

Az öltés szerepe a kortárs művészetben az Iparművészeti Múzeumban!

Az Iparművészeti Múzeum február 1-jétől látható az...ahogyan a varrócérna kerüli a gombot című kiállítást az angliai Embroiderers' Guild szervezte azzal a céllal, hogy bemutassa az öltés szerepét a kortárs művészetben.

2009.01.30 20:30ma.hu

A kiállítás címe idézet egy folytatásos, rádiós meseregény egyik dalából, s ebben a kontextusban a varrás, a hímzés, s ezek eszközeinek nem funkcionális használatára utal. S mivel előadója, Rutkai Bori nemcsak énekesként, hanem a kortárs képzőművészet terén is aktív, személye és munkája összekötő kapocsként működhet e különböző művészeti területek között. 

A varrásra, hímzésre fordított idő megjelenítése, s ezzel értékként megjelölése rendkívül sok munkának alapvető része, s ugyanezt a tartalmat hímzett, szövegként is közvetítő művek a munka és a szabadidő relációjának kérdését vetik fel első sorban. Az utóbbi téma a kortárs elméleti írások szerint is alapkérdés a kortárs művészetben.
 
Somogyi Laura installációi is ezt a problémát járják körül, de a szociális érzékenységen túl formai vonatkozásban is unikálisak művei: a varrás eszközeként használt cérna nála az ábrázolás módját tekintve a vonal szerepét tölti be, installációi térbeli rajzokként jelennek meg, amelyek aztán a fény és árnyék működésének következményeként síkbeli ábrázolásokká is válnak, ha közeli felületre vetülnek.

Kulcsmű Gőbölyös Luca: Fresh as a Flower című installációja is, amely egy a női test szerepét modellként és modellértékűen - társadalmi és képzőművészeti szempontból egyaránt - elemzi. 

A kapcsán felmerülő test és reprezentáció témája a kiállításnak is egyik alapvető kérdésköre, kiegészülve az emlékezet témáját bevonó munkákkal is, Szabó Eszter Ágnes Emlék című munkája, amely az egyéni és a kollektív emlékezet rétegeit, s a média hatásait és működését egyaránt érinti.
 
Kiállító művészek: Benczúr Emese, Berhidi Mária, Borsos Róbert, Gőbölyös Luca, Gulyás Gyula, Háy Ágnes, HINTS, Imre Mariann, Kárpáti Tibor, Lénárd Anna, Lovas Ilona, Magyarósi Éva, Susanne Nagy, Szenteleki Dóra, Rácmolnár Sándor-Hetényi Judit, Rutkai Bori, Szabó Eszter Ágnes, Somogyi Laura, Szenes Zsuzsa, Szövényi Anikó, Tarr Hajnalka, Vincze Ottó.

 A kiállítás címe idézet az MR1 - Kossuth Rádió folytatásos meseregényének egyik dalából, s ebben az összefüggésben nem a varrás, a hímzés és eszközeik funkcionális használatára utal, hanem arra a hosszú számos részből álló folyamatra, amelynek során a különböző öltéstechnikák használata s a varrással való foglalkozás fontos szerephez jutott a kortárs magyar képzőművészet színterén. 

A kiállítás a jelen és a közelmúlt irányainak, jelentős műveinek bemutatására törekszik úgy, hogy egy-egy korábbi, emblematikus vagy kísérleti jellegű s az utóbbi időszakban készült munkában is megjelenő szemléletet képviselő művet von be a kiállított anyag körébe. 

Felidézi az 1999-es Velencei Biennálét is, amely csúcspont abból a szempontból, hogy a magyar pavilon kiállítói közül ketten hímzés, illetve egy textília fonalainak felfejtésével valósították meg munkáikat. 

Az azóta eltelt tíz év során a gobelin, a keresztszemes hímzés, a suba- vagy a szőnyegkészítés sokszor ironikus tárgyakat eredményezett, illetve folyamatukat több alkotó társította "technikai" képek sajátosságaival vagy tulajdonságaival, általuk - különös módon - az emlékezet működését is felidézve. 

Forrás: Iparművészeti Múzeum 

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.