Ilyen hosszú időt 16 éve nem vett magának senki
Obama félórás tévés reklámidőt vásárolt
Az amerikai Demokrata Párt elnökjelöltje félórás politikai reklámidőt vásárolt magának a CBS és az NBC televíziónál; ilyen hosszú tévés hirdetést 16 éve nem vett magának jelölt az Egyesült Államokban - írta a pénteki The New York Times.
2008.10.10 17:22MTIA minden korábbinál nagyobb összegű választási adományokat gyűjtő Barack Obama rekordösszeget költ hirdetésekre; e téren több mint háromszorosan lekörözi vetélytársát, a republikánus John McCaint. Az illinois-i szenátor néhány nappal a választás előtt, október 29-én, az esti fő műsoridőben, 20 órakor fog üzenni az amerikaiaknak. Az Obama-stáb tárgyalásokat folytat az ABC-vel és a Foxszal is hasonló méretű, feltehetően több millió dollárba kerülő reklámblokk vásárlásáról.
A tévés politikai reklámok az amerikai választási kampányok hagyományosan szerves részét képezik, de az ilyen hosszúságú televíziós megjelenés már kiment a divatból. Mint Jim Jordan demokrata stratéga elmondta, a fő műsoridőben sugárzott, a helyzetkomédiák hosszát elérő választási anyagok a televízió hőskorában, az 1960-as években voltak népszerűek. Hozzátette ugyanakkor, hogy idén nagyon sok választó - különösen a nők között - még bizonytalan, és későn kapcsolódik be a kampányba; Obama nekik kíván üzenni.
A reklámidő rendkívüli drágasága kapcsán Tad Devine demokrata párti médiaszakértő, aki 2004-ben John Kerry akkori elnökjelölt mellett főtanácsadóként működött, megjegyezte: fényűzés félórás tévés blokk vásárlása. A Fox News közlése szerint Obama csak hétfőn országosan 3,3 millió dollárt költött reklámra. Ha ilyen ütemben folytatja, reklámkiadásai a kampány hátralevő részében meghaladhatják a 90 millió dollárt. Ennyit McCain egész őszi kampánya során nem költhet tévés hirdetésekre. Ugyanaznap, hétfőn a republikánus szenátor 900 ezer dollárért vásárolt reklámidőt. Elemzők rámutatnak: Obama hatalmas pénzügyi előnyének köszönhetően sokkal több államban folytathat tévés kampányt, mint ellenlábasa.
Sokkal gyakrabban tűnhet fel a képernyőkön a fontos kétesélyes államokban, és finomabban adagolhatja a McCain elleni támadásait és saját programjának ismertetését. A Wisconsin-Madison Egyetem egy szakértői csoportja a tévés reklámok tartalmát elemezve kimutatta: az utóbbi hetekben biztos előnyre szert tevő Obamának sokkal kevesebb negatív üzenete van, mint McCainnek. A demokrata jelölt hirdetéseinek csak 34 százaléka közvetlen támadás McCain ellen, míg a republikánus szenátor szinte minden reklámja Obama-ellenes élű.
Az 1960-as években John F. Kennedy egyszer félórás tévés blokkban ismertette egy houstoni beszédének főbb pontjait a vallás témakörében. Richard Nixon az 1968-as választás előestéjére vásárolt kétórás reklámidőt 400 ezer dollárért. A hosszú tévés hirdetés elavult formáját legutóbb Ross Perot milliomos elevenítette fel 1992-ben, amikor a költségvetési hiány lefaragásával kapcsolatos elképzeléseit fejtette ki 16,5 millió néző előtt.