Útelágazáshoz ért a navigációs ipar: merre tovább?
A GPS jövője
Az elmúlt egy-két évben bekövetkezett változások miatt egyre csökken a kereslet a különálló navigációs eszközök, PNA-k (Personal Navigation Assistant) iránt.
2011.05.17 20:38ma.huMivel az okostelefonok mára gyakorlatilag mindegyike rendelkezik GPS modullal, az erre fejlesztett megoldások - például a Nokia ingyenes Nokia Térképe - arra késztette az iparban érintett vállalatokat, hogy alternatív fejlődési lehetőségeket keressenek maguk számára. Ennek következtében az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az egykor Nav N Go néven ismert NNG Kft. iGO My way navigációs szoftvermotoron alapuló autóipari megoldást fejlesztett ki.
A vállalat az EU és a magyar állam támogatásából közel 150 millió forinttal részesült; összesen pedig közel félmilliárd forintot fektetett be abba a másfél éves fejlesztési projektbe, amely arra irányult, hogy a gyárilag beépített autós rendszerek követelményeinek megfelelő navigációs megoldást alakítson ki. A havi szinten több mint 500 ember munkájának eredményeként az egyik közismert gépjármű-elektronikai vállalat megrendelésére az NNG a napokban leszállította fedélzeti navigációs termékét.

A fejlesztési területek közé tartozik többek között a többszenzoros érzékelés alkalmazása, amellyel a gépjárműbe épített navigációs rendszerek a GPS mellett egyéb információkat (kerékelfordulás alapján megtett út, giroszkóp) is felhasználnak a navigáláshoz. Az iGO primo immár az autóiparban általánosan elterjedt QNX operációs rendszeren is működik, és igazodik az érzékelők jeleit közvetítő szabványokhoz. Ezen felül képessé vált a gépjárművek multimédiás eszközeivel való integrációra, mivel a fedélzeti navigáció esetében mindez elengedhetetlen. Mások a követelmények a navigáció indítása és az útvonal-tervezés gyorsaságát illetően is: amíg a személyi navigációs eszközökön (PND) 10-15 mp alatt állt fel a rendszer, addig a gyárilag beépített eszközökön mindez ennek töredéke.
Felkészítették a rendszert a beszédszintetizátorok támogatására is, az úgynevezett text to speech funkció azt hivatott szolgálni, hogy a vezető figyelme minél kevésbé legyen elterelve az útról. Amint azt Fülöp Miklós, a vállalat technikai igazgatója a mai sajtótájékoztatón elmondta, olyan kihívásokkal kellett megküzdeniük, mint a gépjárművekben található többi rendszerrel való integráció. Ez mind külső jegyeket, az adott autótípushoz illeszkedő designelemek alkalmazhatóságát, mind az egyéb elektromos rendszereket (rádió, klíma stb.) illetően megoldást igényelt. Figyelniük kellett a teljesítményoptimalizálásra, hiszen míg egy mobiltelefon esetén elfogadható, ha a navigációs szoftver teljesen leterheli az adott eszközt, az autó személyzeti számítógépével ugyanez nem tehető meg.
Az autók hosszabb fejlesztési idejének köszönhetően a navigációs rendszerek fejlesztési ideje is megnőtt. Az első, megújult navigációra alapuló gépjárművekkel először jövőre találkozhatunk az utakon. Várhatóan egyre gyakrabban; az NNG jövőbetekintése szerint a beépített navigáció néhány éven belül széria felszerelése lesz még az olcsóbb személygépkocsiknak is.
Kapcsolódó írások:
- Túlzott függésben a GPS-től: mi lesz, ha összeomlik a rendszer?
- Szöul szerint Észak-Korea áll a GPS-zavarok mögött
- Autótolvajokat fogott a MÁV, GPS rendszerrel
- Mentés közben törtek fel egy mentőautót Budapesten
- Hétmilliárdba fáj a veszteséges BKV GPS-rendszere
- Brutális képek: beszakadt az úttest az M1-en - Csoda, hogy nincs sérült