Bővülhet a felügyelet szabályozási jogköre

Módosul a PSZÁF-ról szóló törvény

Az új Alaptörvénnyel való összhang megteremtése érdekében módosítaná a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről (PSZÁF) szóló törvényt a parlamenthez a gazdasági és informatikai bizottság által benyújtott törvényjavaslat, amely egyúttal bővítené a felügyelet szabályozási jogkörét is.

2011.06.15 17:36MTI

Az Országgyűlés 2010. december 13-án fogadta el a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényt (Psztv.), amely önálló alkotmányos szervként határozta meg a PSZÁF jogállását.
   
A felügyelet a Psztv. szerint Magyarország pénzügyi közvetítő rendszerének felügyelő, ellenőrző és szabályozó szerve, amely felelős a pénzügyi közvetítő rendszer zavartalan működéséért - ismerteti a javaslat indoklása. Az új szabályozás mind mikro-, mind makroprudenciális szempontból érintette a felügyelet pénzügyi felügyeleti hatósági feladatait, szélesítette a fogyasztóvédelem területén betöltött szerepét, s új jogintézményként létrehozta a Pénzügyi Békéltető Testületet.
   
Az Alkotmány módosítása a felügyelet elnökét rendelet kiadására jogosította fel, amelynek kiadására a törvényben meghatározott feladatkörében kerülhet sor. Az Alaptörvény 23. cikke intézményesíti az önálló szabályozó szervet és annak alapvető szervezeti, jogállásra vonatkozó követelményeit, de külön nem nevesíti a felügyeletet.
   
A Psztv.-ben ezért rögzíteni kell, hogy a felügyelet önálló szabályozó szerv. A törvényjavaslat ezért az Alaptörvénnyel összhangban rendezi a Psztv. szervezeti szabályait, rendelkezik arról, hogy a felügyelet két alelnökének kinevezésére, a munkáltatói jogkör, valamint a megbízatás megszűnésével kapcsolatos jogosítványok gyakorlására a felügyelet elnöke jogosult.
   
A javaslat tartalmazza a felügyelet gazdálkodására vonatkozó szabályok jogtechnikai jellegű pontosításait, illetve a felügyelet folyamatos likviditásának biztosítása érdekében szükséges módosítást. A felügyelet bevételei — a felügyeleti bírságból származó bevétel kivételével — a javaslat szerint kizárólag a saját működésével összefüggő kiadásokra és a törvényben meghatározott célok megvalósítására fordíthatók.
   
A felügyelet bevételeiből évente — a felügyeleti bírságból származó bevétel kivételével — legfeljebb a tárgyévi bevétel 20 százalékának megfelelő mértékig tartalékot képezhet, amely kizárólag a működés fedezetére használható fel, más célra nem vonható el, és a tárgyévet követően kötelezettségvállalással terhelt maradványnak minősül.

A felügyelet elnöke a PSZÁF által foglalkoztatottak részére hitelintézet útján nyújtott lakáscélú munkáltatói kölcsön alapján fennálló követelésről — legfeljebb a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezésével megállapított adómentes összeghatárig — lemondhat.
   
A módosítás révén lehetővé válik a civil fogyasztóvédelmi szervezetek fogyasztók érdekének védelmében végzett tevékenységének támogatása is.
   
A javaslat indoklása szerint a Psztv. hatálybalépése óta eltelt időszak tapasztalatai, valamint a piaci szereplők részéről érkezett kezdeményezések szerint célszerű és indokolt lenne a szabályozási kompetenciák bővítése.     Ennek megfelelően a törvényjavaslat - a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény rendelkezéseihez hasonlóan - felhatalmazást ad a felügyelet elnöke számára, hogy rendeletben állapítsa meg a pénz-, tőke- és biztosítási piac szervezetei, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, továbbá a foglalkoztatói nyugdíj szolgáltató tekintetében az igazgatási-szolgáltatási díj mértékére, valamint a díj beszedésére, kezelésére, nyilvántartására, visszatérítésére vonatkozó részletes szabályokat.
   
A piaci szereplők részéről igényként fogalmazódott meg a függő és független biztosításközvetítői, valamint a pénzügyi szolgáltatás közvetítői hatósági képzésre, a hatósági képzés során szerzett, a felügyelet által kiadott pénzügyi szolgáltatás közvetítésére feljogosító tanúsítvány megszerzésének feltételeire és érvényességének követelményeire vonatkozó szabályozás hatékonyabbá és rugalmasabbá alakításának igénye is, ezért a javaslat e tárgykörben felhatalmazást adna a felügyelet elnöke számára a részletes  szabályok rendeletben történő megállapítására.
   
Az ágazati törvényekben történő szerteágazó szabályozás helyett – a fogyasztói érdekek hatékonyabb védelme érdekében – a javaslat szerint a Psztv.-ben kerülne sor a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos PSZÁF rendeletek megalkotására vonatkozó felhatalmazás megadására. A javaslat indoklása szerint az önálló szabályozási hatáskör fontosságát igazolja, hogy a Psztv. hatálybalépése óta eltelt mintegy öt hónap alatt már hat PSZÁF rendelet kihirdetésére került sor, és számos rendelet előkészítése folyamatban van.
   
A javaslat rögzíti azt is, hogy az alaptörvény alapján a Psztv. mely rendelkezései minősülnek sarkalatosnak.
   
A törvény elfogadása esetén 2012. január 1-jén lép hatályba.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.