Ideje letenni az alapokat
Rothadó metróhálózat Budapesten
Minek nekünk négyes metró, ha a meglévő vonalaink működtetése is problémát okoz? Budapest földalatti közlekedése jelenleg romokban hever. Húsz év semmittevés után mikor lesz fény az alagút végén? Amit véletlenül nem egy égő metrókocsi okoz...
2011.05.30 07:59aargh - ma.huAz elmúlt években az tematizálta a fővárosi közösségi közlekedés fő csapásirányát: mikor adják át a négyes metrót. Demszky Gábor mantraszerűen minden választási kampányban belógatta a giga beruházást, majd természetesen nem történt semmi. Nos, öt választási kampány után már minden budapesti választópolgár tisztában van azzal, hogy négyes metrón egészen biztosan nem ülünk 2015 előtt, azonban arra kevesen számítottak a laikusok közül, hogy a 2-es és 3-as vonalon olyan problémákkal kell majd szembenéznünk, ami kétségessé teszi a jövőben a megszokott menetrend megvalósítását.
Tipikus magyaros történet. Olyasmiről beszéltünk, ami nincs, miközben nem foglalkoztunk azzal, ami megvolt. Márpedig az elmúlt húsz esztendőben vajmi keveset törődött Budapest városvezetése a fővárosi metróvonalak fejlesztésével. Karbantartására is mindössze annyit költött, amennyi valóban szükséges volt, így juthattunk el oda 2011 tavaszára, hogy a kocsipark komoly hányadát öt-, olykor pedig tíz éve már ki kellett volna vonni a forgalomból.
A BKK számára nem túl hálás feladat lesz majd a csere levezénylése. Az egyértelmű, hogy égő metrókocsikra nincs szükség Budapesten, ám ha minden kiöregedett szerelvényt parkoló pályára tesznek, vajon mi fog reggelente begurulni a Kökire, vagy éppen az Őrs vezér térre?
A május végén készült felmérés szerint 154 szerelvény „szavatossági ideje” régen-rég lejárt. Ennek közel negyedét már inaktiválták, azonban még több mint száz kocsira vár ugyanez a feladat. Meg kell tenni, de mi lesz az eredménye? Páros napokon a 2-es metró, a páratlanokon pedig majd a 3-as metró fog közlekedni? Abszurd képlet, mégis reálissá válhat, amennyiben a szabályokat betű szerint betartják. Nem fogják, mert nem lehet.
Az új főpolgármester-helyettes szerint hárommilliárdból átmeneti megoldásként cseh vagy orosz használt metrókat vásárolhatunk, de miből frissítünk majd ismét néhány év múlva? A következő választási kampány szlogenje már talán nem arról fog szólni, hogy ki hozza Budapestre a 4-es metrót, hanem arról, ki tudja a tűzoltóság bevonása nélkül működtetni a meglévő vonalakat. Demszky szerint világvárost építünk húsz éve. Ideje letenni az alapokat.
Kapcsolódó írások:
- Budapesti metróprobláma: egy belgyógyász oldaná meg legeredetibb módon?
- Szinte biztos, hogy nem lesz új metrónk 2013-ra
- Hárommilliárd kell a metrókocsik felújítására
- Az alagút vége: elhasznált metrókocsik helyett használtak jöhetnek
- Felülvizsgálják a budapesti metróközlekedést
- Műszakilag felülvizsgálhatják a budapesti metróközlekedést
- BKK: szoros a 2015-ös a határidő a metrókocsik beszerzésére