Nincs jobb áthidaló megoldás
Kell-e még egy komp a Balatonra?
Az eddigi számítások szerint a Badacsony-Fonyód közötti személyhajózási útvonalon évente 100-120 ezer utas közlekedik. Most felmérik, hogy érdemes-e beruházni egy újabb kompjáratra, vagy turisztikai szempontból jobb, ha körbeautózzák a tavat a turisták.
2011.02.11 15:39MTIA jövő héten zárul az a közbeszerzési eljárás, amelynek eredményeként megbízást kaphat egy szakértői csapat arra, hogy még az idén mérje fel, milyen környezetvédelmi, gazdasági és közlekedési előnyökkel járhat a Badacsony-Fonyód között régóta tervezett második balatoni kompjárat beindítása - mondta Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek pénteken.
Hozzátette: a részletes megvalósíthatósági tanulmánynak november végéig kell elkészülnie.
Több évnyi előkészítő munka után tavaly év elején sikerült uniós támogatást nyerni a projekt elindítására. A közbeszerzési pályázat kiírása a szükséges egyeztetések, valamint az irányító szervezetnél történt személycserék miatt elhúzódott, így a tavalyi helyett az idei szezont fogják felmérni a szakértők. Egy teljes hajózási évad vizsgálatára van szükség ahhoz, hogy eldönthessék, gazdaságosan fenntartható lenne-e, illetve mekkora újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban egy második balatoni kompjárat beindítása.
A projektnek vannak támogatói és ellenzői, ezért különösen fontos, hogy kizárólag szakmai alapon dőljön el, milyen előnyökkel, estleges hátrányokkal járna a megvalósulása, és ezek miként aránylanak egymáshoz - hangsúlyozta a vezérigazgató.
Korábban sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz, így valóságos áttörésnek számított, amikor egy éve mind a kormányzat, mind az irányító hatóság támogathatónak ítélte létjogosultsága esetén a projektet. Ennek eredményeként a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséhez száz százalékos, maximum 50 millió forintig terjedő uniós támogatást nyert a terv.
A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő az előtanulmányok szerint csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a Balaton nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva a déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások 7 milliárd forintba kerülnének. Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1.000 utas szállítására lennének képesek.
Az eddigi számítások szerint a Badacsony-Fonyód közötti személyhajózási útvonalon évente 100-120 ezer utas közlekedik. Ennek a személyforgalomnak a bonyolításával önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot is hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente.
Amennyiben támogatandónak bizonyul a projekt, a második balatoni kompjárat beindításához további két évre lenne szükség, vagyis leghamarabb 2014-tól közlekedhetne Badacsony és Fonyód között - mondta Horváth Gyula.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06