Kákosy a volánokra bízná a közlekedést, ha...

Márciusig is eltarthat a vasutassztrájk?

Ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával - mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten.

2008.02.04 11:45MTI, GKM

"A közszolgáltatás fenntartása miniszteri kötelezettségem" - jelentette ki Kákosy. A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról. Azt viszont megjegyezte: fel kell készülni arra, hogy a politikai zavarkeltést célzó sztrájkok a márciusi népszavazásig tartanak.

Kákosy: a munkabeszüntetés célja csupán a politikai zsarolás

Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter sajtótájékoztatón fejtette ki a vasutassztrájkkal kapcsolatos álláspontját 2008. február 4-én. A tárcavezető továbbra is szívügyének és legfontosabb feladatának nevezte a vasút megújítását, és határozottan elutasította a sztrájkra hívó szakszervezet utasellenes megmozdulásait.

A miniszter értékelése szerint a sztrájk szakmailag megalapozatlan, követelései nem reálisak, a munkabeszüntetés célja csupán a politikai zsarolás. A gazdasági és közlekedési miniszter kijelentette, hogy a sztrájkoló vasutas szakszervezet semmibe veszi az utasok és adófizetők érdekeit. Minden alapot nélkülöző követelésük teljesítése 30 milliárd forintba kerülne, és semmiképpen sem egyeztethető össze azzal a határozott kormányzati szándékkal, hogy a vasútra szánt közpénzek a működésre a lehető legkevesebbet felélve elsősorban fejlesztésre, modernizációra fordítódjanak.

A 30 milliárd forint 30 motorvonat vásárlására biztosíthatna forrást, ezzel az egész Dunántúl villamosított szakaszain ilyen járművek közlekedhetnének. A miniszter felháborítónak tartja, hogy a sztrájkoló szakszervezet az utasok felkészülését sem teszi lehetővé a munkabeszüntetések időpontjának késői jelzésével, a sztrájkfenyegetés folyamatos fenntartásával. A teljesíthetetlen követeléseket hangoztatók álláspontjukkal kisebbségben vannak a vasúttársaságok dolgozói között, 100-ból 86 érintett munkavállaló nem vesz részt a sztrájkban. A miniszter megköszönte a dolgozó vasutasoknak, hogy felvették a munkát és segítik az utasok tájékozódását.

A vonatra hiába váróktól azt kérte, hogy ne a dolgozó vasutasokat okolják kellemetlenségeikért. Kákosy hangsúlyozta, hogy a MÁV vezetésétől azt várja, folyamatos tárgyalásokon igyekezzenek rendezni a helyzetet, hozzátéve: a politikai zavarkeltők céljai ellentétesek lehetnek a mielőbbi megegyezéssel.

Duplájára nőtt az Alba Volán utasforgalma

A vasutassztrájk miatt mintegy duplájára nőtt hétfőn reggel és délelőtt az Alba Volán utasforgalma - közölte az MTI érdeklődésére a közlekedési vállalat forgalmi szolgálattevője. Mint elmondta, a menetrendszerint közlekedő buszok mellé a Budapest- Székesfehérvár útvonalon, a 70-es főúton közlekedő járatok mellé két kisegítő buszt is be kellett állítani.

Székesfehérvárra egyébként harmincezernél többen járnak be a megyeszékhely üzemeibe dolgozni a környező és távolabbi településekről. A becslések szerint mintegy tíz- tizenkétezren a vasúti közlekedést veszik igénybe. Hétfő délelőtt szinte teljesen kihalt volt a fehérvári pályaudvar, a jegypénztárak előtt senki nem állt sorba, az információs ablak zárva volt.

Megkezdődött az egyeztetés a VDSZSZ és a MÁV Zrt.között

Megkezdődött az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseiről a szakszervezet és a MÁV Zrt. között hétfőn 11 órakor. A VDSZSZ továbbra is azt követeli, hogy a minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot személyenként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többlet bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

Gaskó István az egyeztetést megkezdése előtt az MTI-nek elmondta: a sztrájkolók ugyanolyan támogatottsággal állnak a követelés mögött a nappali műszakban is, mint korábban. Áll a hálózaton a vasúti közlekedés, ami hétfőn hosszabb lesz, mint február 1-jén pénteken, amit akkor 12 órakor felfüggesztett a szakszervezet. A MÁV Zrt. álláspontja továbbra is az, hogy a szakszervezet követelése irreális, jogi és gazdasági alapot nélkülöz.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.