Újraindult a 4-es metró egyik fúrópajzsa
Szent Gellért tér: újra fúrnak a pajzsok!
Több mint egy hónapnyi veszteglés után ismét elindult a 4-es metró egyik fúrópajzsa a Szent Gellért térről hétfőn délelőtt.
2009.05.18 12:09MTIA déli pajzs a tervek szerint öt hét múlva ér át a Duna alatt és érkezik meg a Fővám téri állomáshoz, amely még áprilisban érte el azt a készültségi fokot, hogy fogadni tudja a pajzsokat - mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója a pajzsindítás előtti sajtótájékoztatón, a Szent Gellért téri állomáson. Közölte: bár a Duna alatt van a legnagyobb kockázata az alagútépítésnek, véleménye szerint kicsi az esélye annak, hogy gondok lesznek, és a tervezett öt hétnél korábban is megérkezhetnek a pajzsok a pesti oldalra.
Hangsúlyozta, hogy az összes pesti állomás felkészült a pajzsok fogadására, ezért emiatt nem lehetnek újabb csúszások. Úgy vélte, leállás csak nem várt esetekben lehet. Az északi pajzs akkor indulhat el, ha a másik elért a Fővám téri állomásra - tette hozzá. Klados Gusztáv elmondta azt is, azután lehet majd megbecsülni, mikorra fejeződhetnek be az alagútfúrások, hogy megállapodtak az ezt végző Bamco konzorciummal a pesti oldali munkák ütemezéséről. Az automata metróirányító rendszer beüzemelése hosszú időt fog igénybe venni, mivel két hónapon keresztül hiba nélkül kell majd működnie ahhoz, hogy később utasokat is szállíthassanak a szerelvények - közölte.
A Bamcóval való tárgyalásokról azt mondta: annyiban megoldódott a helyzet, hogy új vezetést kapott a konzorcium, mostantól az osztrák Strabag vezeti a három cég által létrehozott csoportot és úgy látja: az új vezetéssel sokkal "egyszerűbb" bizonyos tárgyalásokat lefolytatni, ezért nem vár újabb leállást. "Vannak a Bamcónak jogos követelései, de a hozzáállás megváltozott" - mondta. A fúrópajzsok azután indulhatnak el ismét, s kezdik meg a Duna alatt átvezető rész fúrását, hogy a főváros és a kivitelező Bamco konzorcium között április 28-án megegyezés született.
A Bamco április 14-én állt le az alagútfúrással, mert nem tudta rendezni a BKV-val pluszköveteléseit; ezek 35 milliárd forintra rúgtak, miközben az alagútfúrásra kötött szerződés teljes összege mintegy 62 milliárd forint. A munkát akkor szüntették be, amikor a pajzsok elérték a Szent Gellért téri állomást, és azokat már a továbbhaladásra készítették fel. A DBR többször is felszólította az akkor még a francia Vinci által vezetett cégcsoportot, hogy folytassák a munkát, Kocsis István BKV-vezérigazgató pedig úgy nyilatkozott, hogy nem engednek a zsarolásnak, de a jogszerű követeléseket elfogadják. A pluszkövetelések közül több eljutott a döntőbizottsághoz; a követelések rendezésének végső fóruma a választott bíróság. Klados Gusztáv projektigazgató korábbi közlése szerint a szerződés alapján 27 hét alatt kellene eljutni az alagút fúrásával a Keleti pályaudvarig, ehhez képest a Bamco 52 hetes ütemtervet terjesztett elő.
A déli pajzs a tervek szerint öt hét múlva ér át a Duna alatt és érkezik meg a Fővám téri állomáshoz, amely még áprilisban érte el azt a készültségi fokot, hogy fogadni tudja a pajzsokat - mondta Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója a pajzsindítás előtti sajtótájékoztatón, a Szent Gellért téri állomáson.
Közölte: bár a Duna alatt van a legnagyobb kockázata az alagútépítésnek, véleménye szerint kicsi az esélye annak, hogy gondok lesznek, és a tervezett öt hétnél korábban is megérkezhetnek a pajzsok a pesti oldalra.
A ma.hu korábban megírta: a kivitelező megegyezett a 4-es metró alagútépítési munkáiról a BKV-val. A cégcsoport várhatóan jövő héten kezdi újra a munkát.
A Népszabadság értesülései szerint a BKV metróprojekt-igazgatósága végül nem engedett a Bamco követelésének, bár a konzorcium korábban 35 milliárd értékű többletmunka szakmai felülvizsgálatát követelte. Megegyezett a színfalak mögött a metróalagutat építő Bamco és a BKV, így már a jövő héten folytatódhat a munka - értesült a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a BKV metróprojekt igazgatósága végül nem engedett a Bamco 35 milliárd forintos követelésének, bár az újságnak egyelőre egyik oldalról sem nyilatkoztak hivatalosan.
Közben állítólag feszültség támadt a közlekedési vállalat és a főváros vezetői között. A lap szerint a BKV menedzsmentje hajlandó lett volna néhány milliárd forintot kifizetni az építő cégnek, erről múlt hétfőn tárgyaltak is volna, ám a tervezett egyeztetésről a Városházán nem tudtak. A fővárosban azt sem értik, hogy a tárgyalásokat miért Felsmann Balázs vezette volna. Az egykori Gazdasági és Közlekedési Minisztérium volt szakállamtitkára korábban 7 millió forintos tanácsadói és elemzői szerződést kötött a BKV-val.