Üzlet az elővárosi közlekedés

A tervek szerint szétszedik a MÁV-ot, a BKV-t és a Volán-társaságokat

A kormány azt tervezi, hogy az állami szolgáltatók vasúti és közúti elővárosi viszonylataiból egy nagyvállalkozást szervez, amelyet baráti befektetőknek értékesít. Az állami tulajdonú szolgáltatók kimazsolázását a hírek szerint még ebben az évben lebonyolítaná a közlekedési tárca.

2008.07.09 07:02Magyar Nemzet

Egyedül az elővárosi viszonylatban lehet üzleti szempontból is fenntartható módon üzemeltetni az utasszámlálási adatok szerint a közösségi közlekedést. A vasút regionális hálózatán egy-egy szerelvényen csak néhány tucatnyian utaznak, a távolsági vonatokon is zuhant az utasszám, ezzel szemben az elővárosi viszonylatban stabilan nőtt a forgalom. Ráadásul az üzemanyag árának drasztikus emelkedése a gépkocsival közlekedő, agglomerációban élő munkavállalók közlekedési stratégiájának átgondolására készteti világszerte az embereket. Mindebből következik, hogy belátható időn belül a nagyvárosok és körzetük közösségi közlekedése vonzó lehet a magánbefektetők számára is. 

A Magyar Nemzet értesülése szerint az immár teljesen szocialista befolyás alá került közlekedési kormányzat a nagy közlekedési vállalatok kínálatából kiemelné az elővárosi viszonylatokat, hogy ezeket egy közös portfólióba rendezve kínálja fel a befektetőknek. A MÁV Zrt. személyszállítási leánycége, a MÁV-Start három működési területe # a távolsági, a helyközi, vagy ahogy manapság nevezik, regionális, illetve az elővárosi közlekedés - közül az utóbbit leválasztanák a cégről. Ismert, hogy a fővárosi agglomerációban közlekednek az új és korszerű Desiro, valamint a Flirt motorvonatok. 

Az elővárosi forgalom további előnye, hogy itt vezették be a peronkapukat és a hatékonyabb jegyellenőrzést. Mindezek, valamint a kiszámíthatóan növekvő fizetőképes kereslet vonzóvá teszik ezt az ágazatot a befektetők számára. Ezzel szemben a távolsági és regionális közlekedésben csak ráfizetést várhat a tulajdonos, ezért valószínű, hogy a piaci liberalizáció után ezektől is megszabadul az állam. A távolsági vasutak üzemeltetése iránt az osztrák ÖBB és a német DB érdeklődik. 

A regionális viszonylatok, azaz a kistelepülések vasúti közlekedéséért nem tülekednek a jelentkezők, ám az állam ebből is kiszállna, s az önkormányzatokra, kistérségi összefogásra hárítaná a működtetés terheit.

Az elővárosi bizniszbe a Budapesti Közlekedési Vállalat érintett eszközeit is bevonnák - jelezte a Magyar Nemzet informátora. A BKV agglomerációs járatait, azaz a főváros határait átlépő, a környező településeket érintő autóbusz- és kötött pályás - vagyis HÉV - járatait is a részévé tennék a nagy elővárosi közlekedési konglomerátumnak. Ez azt is jelenti, hogy a BKV-t feldarabolják, és jelentős súlyú területeket metszenének le belőle. 

Az elővárosi közlekedési szervezet részévé tennék a Volán-társaságok főváros környéki vállalatait is - tudta meg a Magyar Nemzet. A jelenleg alulfinanszírozott, telephelyeit, járműveit, sőt helyenként már gumiabroncsait is visszabérlő, nehéz pénzügyi helyzetben lévő vállalkozásokat régóta fenyegeti a privatizáció. A közlekedési tárca szakállamtitkára, 

Csepi Lajos szerint nem áll szándékában a tulajdonosnak egyetlen szakmai befektetőnek értékesíteni a vállalatokat, ennek azonban nem mond ellent a részleges privatizáció, a főváros környékén működő Volán-társaságok értékesítése. A fenti módon összeállított, a főváros teljes elővárosi közlekedését lefedő szervezetet szakmai befektetőnek kívánják értékesíteni.
 
Az előkészítés zajlik, a kormány tervei szerint még ebben az évben vagy a jövő év elején sor kerülhet a privatizációra. Informátorunk szerint a vásárló a szocialista párt érdekköréből való befektető lehet. Széles nyomtávon. Interkontinentális, világrészek közötti vasúti átrakócentrumot, valamint logisztikai, szállítmányozási központot hoznak létre Tornyospálcán. Lukácsi Attila László polgármester az MTI-nek elmondta, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei település határában található egy vasúti átrakóhely, amelyen az európai normál, valamint az ázsiai széles nyomtávú vasúti sínek találkoznak. 

A MÁV-létesítmény szomszédságában pedig egy 30 hektáros ipari park terül el. Az önkormányzat a két létesítményhez épít új utat, lehetővé téve, hogy azok interkontinentális szállítási feladatokat láthassanak el a jövőben - hangsúlyozta az önkormányzati tisztségviselő.

Fejlesztési terv októberben. Hosszú szünet után ismét szóba álltak a volános érdekvédő szervezetekkel a közlekedési minisztériumban. Csepi Lajos szakállamtitkár és Dabóczi Kálmán főosztályvezető igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, hogy nincs napirenden egy elhamarkodott privatizációs szándék. Hangsúlyozták, hogy október 1-jéig kell egy munkacsoportnak elkészítenie a Volán-társaságok középtávú fejlesztési tervét. Az érdekvédők sejteni vélik, hogy a szaktárcánál a tulajdonosi szerkezet átalakítását tűznék a zászlóra. 

Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke szerint oly módon, hogy szerepet kapnának e struktúrában a munkavállalók, például dolgozói részvény formájában, a menedzsment, az önkormányzatok, az állam és a szakmai befektetők. Ám azt, hogy ezek a tulajdonosok mennyi részvényt birtokolnának, azaz többségbe kerülhetne-e egy szakmai befektető, egyelőre nem lehet tudni.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.