Vége a dugók okozta káosznak?
Forgalmi dugó előrejelző rendszert vezettek be az M0-án
Az M0 autóutat gyakran használók jól tudják, szerencsésnek mondhatják magukat, ha alkalmanként folyamatosan végig tudnak haladni a pályaszakaszon.
2009.10.20 08:17MTIA szűk átbocsájtó képességű út nagy terhelése miatt szinte naponta alakulnak ki, néha többször is torlódások, dugók. A nagy forgalmú pályán már egy kisebb koccanásos beleset, vagy akár egy lerobbant jármű is percek alatt óriási torlódást okoz. Nem ritkán órákig tart, amíg helyreáll a rend és újraindulhat a forgalom. Aki a legutóbbi időkig ráhajtott az autóútra nem tudhatta mikor fog utolérni egy dugót, ahol aztán órákig kénytelen vesztegelni. Különösen az M1, M7 autópályáról érkezők lehettek bizonytalanok, hogy hosszabb kényszerű megállás nélkül el tudnak-e jutni a célul tűzött lehajtóhoz? Vagy ha igen, mennyi időbe telik a cél elérése.
A probléma megoldására néhány hete egy korszerű, mára már üzemszerűen működő infokommunikációs rendszer biztosít folyamatos és percre pontos tájékoztatást az M1, M7 autópályákról az M0 déli szakaszára ráhajtani szándékozó járművezetőknek. A Budapest Mikroelektronika Zrt. a Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel együttműködve fejlesztette ki a Várható Utazási időket Kijelző (VUK) rendszert. Alapszolgáltatása szerint az M1 és M7 autópályák bármely irányából érkező járművezetői számára kijelző táblákon ad információt, hogy az egyes lehajtók (Diósd, 6-os út, Csepel) a pillanatnyilag mért forgalmi helyzetben hány perc alatt érhetők el.
A négy kijelző tábla az M0 felhajtótól kellő távolságra és olyan helyekre lett telepítve, ahol a járművezető még döntési helyzetben van, és ha indokolt alternatív útvonalat tud választani. Pl. ha a kijelző balesetről, vagy túl hosszú menetidőről tudósít. A rendszer a járműfolyamban részt vevő járművek rendszámait olvassa le négy mérőponton és megfelelő matematikai algoritmussal számítja ki az adott sáv haladási átlagsebességét. A rendszám egy vissza nem alakítható kód formájában kerül felhasználásra, és csupán addig, amíg az adott jármű el nem halad a vizsgált útszakaszon. Jó, ha tudjuk, az M1 irányából pl. a Csepel - Szigetszentmiklósi elágazást átlagosan 15-18 perc alatt lehet elérni.
Az ismertetett megoldás nem csak a gyorsforgalmi úthálózatokon, de a városi forgalomirányítás kereti között is jól hasznosítható. A forgalmi szituációk fenti megoldással történő valós idejű kezelése csökkenti a kialakuló dugók számát, csökkennek a balesetek, egyenletesebbé válik a forgalom és nem elhanyagolható módon csökken az környezeti terhelés is.