New York-ban világpremiert tart a Hyundai
A Hyundai lerántja a fátylat a Nuvis koncepcióról
A Hyundai jövőjébe enged betekintést az érdeklődőknek az a Nuvis tanulmányautó, amelyet elsőként a 2009-es New Yorki Autókiállításon mutat be a márka.
2009.04.21 09:20ma.huA Nuvis a tizenegyedik koncepciójármű, amelyet a Hyundai kaliforniai formatervező központjában (Irvine, Kalifornia) terveztek meg. A márka előremutató képességeit felvonultató Nuvis egy lehetséges formai irányvonalat jelöl ki a márka jövőbeli crossover járművei számára: a magas építésű, városi autók jellegzetességeit a prémium szabadidőjárművek értékeivel egyesíti.
A Hyundai elkötelezte magát amellett, hogy 2015-re az Egyesült Államok legtakarékosabb márkájává váljék. Ezzel összhangban a Nuvis a Hyundai forradalmi lítium polimer akkumulátor-technológiát alkalmazó Hybrid Blue Drive hajtásláncára épül. A korai vázlatokban a Hyundai tervezői a folytonos mozgás megjelenítésére törekedtek, és ennek érdekében a természetes, lágy elemek és a merevebb szerkezetek, felületek közötti kölcsönhatás lehetőségeit mérték fel. Megfigyelték, a víz hogyan válik ketté és folyik tova a hajótörzs mentén, majd formál nyomdokvizet, vagy hogy milyen alakzatokat hoz létre a hóförgetegben, fák lombjában fúvó szél. Mindezen elemek élő ereje megjelenik a Nuvis formatervében.
„Az volt a célunk, hogy egy élő gépezetet hozzunk létre, amely folyton mozgásban van, mégpedig úgy, hogy abban a vezető és utasai is részt vehetnek. Egyetlen olyan vonalat sem találunk ezen az autón, amely nyugalomban volna" - hangsúlyozta John Krsteski, a Hyundai formatervezési vezetője.
Az elfojthatatlan mozgás érzetén túl a Hyundai tervezői praktikusabb szempontokat is figyelembe vettek a dizájn megalkotásakor. A Nuvis a modern, aktív párok különféle hobbijait, érdeklődési területeit hivatott kiszolgálni. A nap kezdetén kényelmes oázis egy sivatagi pihenőben, délután segítőkészen kaptat fel a sípályához, majd este elegáns limuzinként szállítja utasait a fogadásra.

A formatervezők egy olyan járművet kívántak alkotni, amely ahelyett, hogy negatív hatást gyakorolna természetes környezetére, kiegészíti azt. A formaterv sokoldalúsága a Hyundai Hybrid Blue Drive technológiájával karöltve pontosan ezt a hatást éri el.
A Nuvis határozott orrkialakítását jól példázza a kék akril hűtőmaszkot keretező, erőteljes homokóra sziluett, valamint az agresszív fényszórók, amelyek két fehér fényű gyűrűjét a hátsó zárófényekben alkalmazott piros fénygyűrűk ellenpontozzák. A 22 colos keréktárcsákra emelt Nuvis magas, erőteljes és védelmező hatást kelt. A karosszéria két oldalsó karaktervonala áramló vizet mintáz, és ezáltal mozgás hatását kelti. A dinamikus szögletek és határozott kiállás mellett a Nuvis egy sor különleges külső megoldással is büszkélkedhet.
A Nuvis egyik legizgalmasabb vizuális megoldása, hogy a tető - a rejtett oszlopoknak és az erősen kontrasztos üveg alkalmazásának köszönhetően - mintha szabadon lebegne a karosszéria felett. Ez az effektus már a fényszóróknál elkezdődik, és egészen a hátsó lámpákig húzódik, ami erőteljes, magas oldalfalakat és farkialakítást eredményez" - mondta Andre Hudson, a Hyundai rangidős formatervezője.
A nagyméretű szárnyas ajtók nyitott és zárt helyzetben egyaránt különleges megjelenést kölcsönöznek az autónak, akár elölről, hátulról vagy profilból nézzük azt. A jármű exkluzív megjelenését a karosszériára vetülő kék hangulatvilágítás fokozza.

A Nuvis egy másik hatásos formai megoldása az a szálcsiszolt alumínium betét, amely az autó teljes hosszában végighúzódik. Ilyen dekorációval rendszerint csak az ablakok körül találkozhatunk, a Nuvis esetében azonban a fényszórótól indul, felfut a motorházfedélen, végig az övvonalon, át a tető, és végül a hátsó légterelőben ér véget. A Hyundai vadonatúj, saját fejlesztésű Hybrid Blue Drive hibrid hajtáslánca kiteljesíti a Nuvis tanulmányt.
A Hyundai önálló fejlesztésű, párhuzamos hibrid hajtáslánca az eleve takarékos üzemű, 2,4 literes Theta II benzinmotor, egy hatfokozatú automatikus sebességváltó, és egy 30kW teljesítményű, 205 Nm forgatónyomatékú villanymotor házasságából született.
A külső formai koncepcióval összhangban a Nuvis tágas, fényűző belterét is egy vagány, kék akril középkonzol uralja, amely folyóként apad és árad. A kék háttérvilágítású, lépcsőzetes padló tovább erősíti egy olyan környezet hatását, amelyben a szabadon áramló csúcstechnológia a vezetőt és utasait is körbeölel.
A műszerfalból eredő információáradat végighullámzik az utastér egészén: az utasok a négy különálló luxusülést összekapcsoló, Methode Electronics TouchSense technológia segítségével érintkezhetnek egymással. Az autó szórakoztató-információs rendszerét külső források táplálják - az utasok például egy étterem előtt elhajtva megismerhetik annak napi specialitásait.

A merészen formázott, kényelmes üléseket tagolt szövetből szőtt, ezüst és fekete hatású kárpit borítja. A környezetbarát üléskárpit a környezettudatos textíliák piacvezető szállítójától, a True Textiles-tól származik. A Nuvis ülésein alkalmazott szövet száz százalékban újrahasznosított poliészterből (üdítős palackokból), és fenntartható gyártási folyamatok során készült. A Hyundai és a True Textiles kreatív tervezői közösen alkották meg ezt az egyedi, kétméterenként ismétlődő mintázatú szövetet, amely éppolyan vonzó a felhasználó számára, mint amilyen környezetbarát.
A harmonizáló stílusú biztonsági öveket a Harveys Original Seatbeltbags szállította. A biztonsági övekből kézitáskákat készítő, neves vállalkozás két, a Nuvis stílusához illeszkedő kézitáskát is tervezett a koncepcióhoz.Hátul, a magasra emelt csomagtérpadló alatt helyezték el a Nuvis lítium-polimer akkumulátor csomagjait. A Hybrid Blue Drive üzemeltethető tisztán elektromos üzemben, illetve párhuzamos hajtással is: a kerekeket a körülményektől függően közvetlenül hajtja a benzinmotor, a villanymotor vagy a kettő együtt. Ez a párhuzamos hibrid hajtáslánc szolgál majd a leendő Hyundai hibrid gépjárművek - köztük elsőként az új generációs, észak-amerikai Sonata - alapjául.
A lehető legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztás érdekében a Theta II minden alapvető hajtási és hűtési komponensének csökkentették a súrlódását, a forgattyúsházat csekély viszkozitású olajjal töltötték fel. A motorvezérlő szoftver automatikusan lekapcsolja a benzinmotort, amikor a jármű megáll, ilyenkor a károsanyag-kibocsátás nulla. A motor a gázpedál lenyomásakor automatikusan újraindul, köszönhetően az integrált indítómotor-generátor (Integrated Starter Generator, ISG) egységnek. Az üzemanyag-fogyasztás további mérséklése érdekében átdolgozták a Theta II befecskendezési nyomást, szelepvezérlést és kipufogógáz-visszavezetést szabályozó, vezérlő szoftverét.
Az új vezérlési elv kisfokú gyorsítás során maximális hatásfokot szavatol, teljes gyorsításnál ellenben haladéktalanul fokozott teljesítményt bocsát a vezető rendelkezésére. Lassítás során regeneratív fékezés segíti a további energia megtakarítást. A sebességváltó felső három fokozatát hosszabbra vették, így a motor alacsonyabb fordulatszámon üzemelhet. Szintén az üzemanyag-megtakarítást szolgálja a csekély energiafelhasználású, legújabb generációs elektromos szervokormány, valamint a kis ellenállású gumiabroncsok.