Sarki jégre megy a Lotus
Elkészült az antarktiszi jeget fürkésző jármű
A déli sarkvidéken működő kutatóállomások közötti szállításra használt lánctalpas teherjárművek útját teszi biztonságosabbá az angliai Lotus Engineering cég különleges járműve.
2009.03.03 12:40MTISegítségével kifürkészhetők a Déli-sark magas fennsíkjainak felszíni talajviszonyai, s a szállítmány útjába eső jégmocsarak is előre jelezhetők. A repülőgépek gyártásához szükséges anyagokból készített, csupán 390 kilogramm tömegű, egyszemélyes, három teflon bevonatú talpon sikló CIV (Concept Ice Vehicle = kísérleti jég-jármű) háromágú, ugyancsak teflon bevonatú előretoló légcsavarját kéthengeres, 1200 köbcentis BMW motorkerékpár 120 lóerős motorja hajtja.
Sík jégen 130 km/órával is száguldhat. Jelenleg Svédországban, a Lotus próbapályáján tesztelik. Tervezője, a Forma-1-es mérnök Kieron Bradley a minél kisebb méretek és a könnyűség, a szállíthatóság érdekében választotta a léghűtésű motort és a könnyű tolólégcsavaros, közvetlen (súlyos áttételek nélküli) hajtást. A környezet kímélésére E85-ös, azaz 85 százalékban etanolból álló, nehezen dermedő üzemanyaggal működik.

A CIV a hasa alatti, mélyen a jégbe hatoló speciális radarral a jégrétegben rejlő légzárványokat, rianásokat, repedéseket is fel tudja deríteni. A Moon-Regan Trans-Antartctic Expedition internetes honlapján közzétett információk szerint szerint ez év novemberében, az antartktiszi nyár beköszöntekor Andrew Regan, Andrew Moon és Jason de Carteret angol sarkkutatók a nyugati-parti Ronne jégmezőtől a Déli-sarkon és a Transz-Antarktisz hegyláncon át fogják keresztülutazni a hatodik kontinenst, a McMurdo-bázisig. Az 5800 kilométeres úton használt lánctalpas járműveik tervezett útvonalát derítik majd fel az ultrakönnyű CIV-vel.
Az Antarktiszt kutató bázisok ellátmányát és kellékeit a partokig hajók, a személyzetüket pedig repülőgépek szállítják. A jéggel borított vidéken aztán a terheket több tonnás, speciális lánctalpas tehergépjárművek viszik a célhoz. A hatodik kontinens belsejében háromezer méter fölé nyúló hegyeket, fennsíkokat ugyanis szinte teljes egészében jég borítja. Az abban képződő kisebb-nagyobb jégszakadékok, vagy éppen a valamiért meglágyult felületű, kásás "jégmocsarak" nagyon veszélyes akadályt képeznek, utóbbiakban a szállító jármű véglegesen elakadhat.
A fuvarozókat kísérő kis helikopterek szállításra ott nem alkalmasak, mert pilótáik a felszín minőségét szemrevételezéssel csak megbecsülni tudják, a talajérés biztonságát így nem garantálhatják.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06