Sarki jégre megy a Lotus

Elkészült az antarktiszi jeget fürkésző jármű

A déli sarkvidéken működő kutatóállomások közötti szállításra használt lánctalpas teherjárművek útját teszi biztonságosabbá az angliai Lotus Engineering cég különleges járműve.

2009.03.03 12:40MTI

Segítségével kifürkészhetők a Déli-sark magas fennsíkjainak felszíni talajviszonyai, s a szállítmány útjába eső jégmocsarak is előre jelezhetők. A repülőgépek gyártásához szükséges anyagokból készített, csupán 390 kilogramm tömegű, egyszemélyes, három teflon bevonatú talpon sikló CIV (Concept Ice Vehicle = kísérleti jég-jármű) háromágú, ugyancsak teflon bevonatú előretoló légcsavarját kéthengeres, 1200 köbcentis BMW motorkerékpár 120 lóerős motorja hajtja.

Sík jégen 130 km/órával is száguldhat. Jelenleg Svédországban, a Lotus próbapályáján tesztelik. Tervezője, a Forma-1-es mérnök Kieron Bradley a minél kisebb méretek és a könnyűség, a szállíthatóság érdekében választotta a léghűtésű motort és a könnyű tolólégcsavaros, közvetlen (súlyos áttételek nélküli) hajtást. A környezet kímélésére E85-ös, azaz 85 százalékban etanolból álló, nehezen dermedő üzemanyaggal működik.

A CIV a hasa alatti, mélyen a jégbe hatoló speciális radarral a jégrétegben rejlő légzárványokat, rianásokat, repedéseket is fel tudja deríteni. A Moon-Regan Trans-Antartctic Expedition internetes honlapján közzétett információk szerint szerint ez év novemberében, az antartktiszi nyár beköszöntekor Andrew Regan, Andrew Moon és Jason de Carteret angol sarkkutatók a nyugati-parti Ronne jégmezőtől a Déli-sarkon és a Transz-Antarktisz hegyláncon át fogják keresztülutazni a hatodik kontinenst, a McMurdo-bázisig. Az 5800 kilométeres úton használt lánctalpas járműveik tervezett útvonalát derítik majd fel az ultrakönnyű CIV-vel.

Az Antarktiszt kutató bázisok ellátmányát és kellékeit a partokig hajók, a személyzetüket pedig repülőgépek szállítják. A jéggel borított vidéken aztán a terheket több tonnás, speciális lánctalpas tehergépjárművek viszik a célhoz. A hatodik kontinens belsejében háromezer méter fölé nyúló hegyeket, fennsíkokat ugyanis szinte teljes egészében jég borítja. Az abban képződő kisebb-nagyobb jégszakadékok, vagy éppen a valamiért meglágyult felületű, kásás "jégmocsarak" nagyon veszélyes akadályt képeznek, utóbbiakban a szállító jármű véglegesen elakadhat.

A fuvarozókat kísérő kis helikopterek szállításra ott nem alkalmasak, mert pilótáik a felszín minőségét szemrevételezéssel csak megbecsülni tudják, a talajérés biztonságát így nem garantálhatják.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.