Ki felel a svéd gyártóért?

Csődvédelmet kért a Saab

Csődvédelmet kért a svéd Saab autógyár, amely anyavállalatához, az amerikai General Motorshoz (GM) hasonlóan súlyos anyagi gondokkal küszködik.

2009.02.20 18:30MTI

A csődvédelem lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kidolgozza az életben maradáshoz szükséges átalakítási terveket, és azokat - a vállalat vezetésének ígérete szerint - három héten belül a hitelezők elé tárja. A cégcsoport terveiben az önállóvá válás, a GM-ről való leszakadás is szerepel, amit az anyavállalat is megerősített pénteken.

A GM detroiti közleménye szerint a csődvédelem megnyitja az utat a svéd leányvállalat önállóvá válása előtt. Felmerült az ugyancsak a GM-hez tartozó Opellel való összeolvadás lehetősége is. A Saab új pénzt is szeretne bevonni, közleménye szerint magán és állami forrásból egyaránt. A svéd kormány a héten már elutasította a GM állami támogatásra vonatkozó kérését, amelyet GM úgy terjesztett elő, hogy vagy megkapják a támogatást, vagy a Saab csődbe megy.

A svéd ipari miniszter kijelentette, hogy a svéd kormány nem veszi meg, nem államosítja a Saabot, sőt, semmiféle segítséget sem akar adni, mivelhogy - mint mondta - a Saab jövőjéért a GM felelős, és nem a svéd kormány. - Felelőtlenség a GM részéről, hogy magára a hagyja a Saabot, és megpróbálja a svéd adófizetőkre hárítani a felelősséget - mondta a miniszter. A tervek szerint a négyezer Saab-dolgozó folytatja a gyártást egy csődgondnok irányítása alatt.

A Saab évek óta veszteséges. A Saab autógyár az 1937-ben alapított svéd repülőgépgyár részvénytársaság (Svenska Aeroplan Aktienbolag, SAAB) részeként kezdte működését. A General Motors 1990-ben 600 millió dollárért megvette a Saab autógyár felét, tízéves opcióval a másik felére. Az opciót a GM 2000-ben váltotta be, megszerezve a svéd autógyár egészét. Tavaly decemberben a GM már jelezte, hogy esetleg megválna svéd leányvállalatától.

Sajtóhírek szerint az érdeklődők között volt a német BMW, a francia Renault, a dél-koreai Hyundai-Kia csoport és az indiai Tata Motors, de azóta sincs hír, hogy bármilyen vásárlási szándék komolyabbra fordult volna. A Saabnak Ausztriában is van üzeme, ott készül a Saab-kocsiknak körülbelül a negyede.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.