Hobbiautó aktív életformához

Képek: Genf egyik sztárja lesz a Saab 9-3X

A Saab a márciusi Genfi Autókiállításon mutatja be a 9-3-as széria legújabb tagjaként a 2010-es modellévben debütáló 9-3X-et.

Fotókon a Saab 9-3X képgaléria

2009.02.13 14:30ma.hu

A Saab 9-3X egy markáns vonalvezetésű hobbiautó, mellyel az aktív életforma szerelmesei bátran belevághatnak életük kalandjába. A különleges megjelenésen, a magasított karosszérián, a korszerű összkerékhajtási rendszeren és a sokoldalú SportCombi formán felül a 9-3X alacsony fogyasztást és praktikus csomagteret kínál, miközben bármilyen útviszonyok mellett lehetővé teszi az autózást, ezzel tökéletes alternatívát kínálva a nagy és nehéz crossover modellekkel, illetve hobbiterepjárókkal szemben.

A Saab első ízben ötvözi az E85-üzemű BioPower technológiát a népszerű XWD összkerékhajtási rendszerrel. A 9-3X emellett kapható lesz hagyományos, kétliteres benzines erőforrással, valamint elsőkerék-hajtású, 1.9 TTiD dízelváltozatban is. Mindhárom motorváltozat gazdaságos, négyhengeres és természetesen turbófeltöltős. Tulajdonképpen a 9-3X a Saab „EcoPower Technology” fantázianevű, környezettudatos cégfilozófiájának átültetése a gyakorlatba, hiszen dinamikus vezetési élményt tesz lehetővé, miközben hatékonyan gazdálkodik a rendelkezésre álló erőforrásokkal.

A Saab mérnökei 35mm-rel megemelték a hagyományos SportCombi karosszériáját, ezzel felkészítve az autót a mostohább terepviszonyokra is. Ez a módosítás különösen kedvez azoknak, akik gyakran autóznak kavicsos- vagy földúton, és ilyenkor sem szeretnének lemondani az aszfalton megszokott vezetési komfortról.

A Saab 9-3X tökéletesen illeszkedik napjaink „a kevesebb néha több” elvét valló vásárlóinak igényeihez. „A 9-3X egy praktikus szabadidő-autó azon autósok számára, akik nem vágynak nagyméretű hobbiterepjárókra.” – fogalmazott Simon Padian, a Saab designfőnöke. „Leegyszerűsítve, egy túracipőt kínálunk, mely minden téren felveszi a versenyt a nehezebb hegymászó bakancsokkal.”

Utasterének kialakítása a modellkínálat csúcsát idézi, azzal a különbséggel, hogy itt az ajtódíszek, a kesztyűtartó és a váltókar kerete sötét metálfényezést kapott. Az egyedi sportülések fekete bőrborítását szürke szövetberakások díszítik. A 9-3X lelke a Saab innovatív XWD rendszere. Ez egy intelligens összkerékhajtási rendszer, mely folyamatosan szabályozza a tengelyekre jutó nyomatékot, ezzel optimális tapadást biztosítva szélsőséges útviszonyok mellett is.

A szerkezet része egy elektronikus vezérlésű nyomatékelosztó berendezés (TTD – Torque Transfer Device), mely elosztja a tengelyek közt a hajtóerőt. Egy szelep változtatja a hidraulikus nyomást a TTD olajban futó tengelykapcsoló-tárcsáin, ezáltal a tengelykapcsoló szükség esetén összezár. A kipörgés mértéke határozza meg, mennyi erő jusson a hátsó kerekekre. Hasonló elven működik a korlátozottan önzáró hátsó differenciálmű is, ami magán a tengelyen osztja el a nyomatékot, annak megfelelően, hogy melyik kerék tapad biztosabban.

A 9-3X elsőként ötvözi a kétliteres, turbófeltöltős BioPower motort (210LE/155kW/300Nm) az XWD-vel, ezzel kihasználva mind a bioetanol, mind az összkerékhajtás előnyeit. A sportos designt hatsebességes manuális váltó egészíti ki. A svéd prémiummárka a méretgazdaságosság szellemében egy hasonló teljesítményű, kétliteres, turbófeltöltős benzinmotort is kínál. A benzines erőforrás hatsebességes váltója manuális és automata változatban is rendelhető.

Az elsőkerék-hajtású dízel változatban az 1.9TTiD elnevezésű (180LE/132kW/400Nm), kétfokozatú turbómotor dolgozik, mely kilométerenként mindössze 145 gramm káros anyagot bocsát ki. Ez az erőforrás is kapható lesz automata- és kézi váltóval egyaránt. A többi modelltől eltérően ez a 9-3X változat 20mm-rel van megemelve a hagyományos, elsőkerék-hajtású 9-3-asokhoz képest, ezzel hozzájárulva az autó marcona megjelenéséhez.

A választott erőforrástól függetlenül a 9-3X alapvető célja, hogy a forma és a funkció elegyítésével könnyűszerrel tároljon bármiféle sport- és szabadidős eszközt, kiegészítőt. A hátsó raktér tágas és jó elosztású, padlózata pedig kellőképp alacsony a kényelmes be- és kirakodás érdekében. A hátsó felfüggesztés kompakt kialakítása jótékony hatással van a csomagtér méretére, mely az üléstámlák helyzetétől függően 477, illetve 1331 liter.

A 60/40 arányban dönthető hátsó üléstámlában síléctartó is helyet kapott, lehajtásához pedig nem szükséges az ülőtámla elmozdítása. A lehajtható első üléstámlának köszönhetően az autóban akár 2.5m hosszú tárgy is szállítható. A csomagtér padlózatának automatikus kiemelésével a 9-3X TwinFloor rendszere egyszerű be- és kipakolást, valamint biztonságos szállítást tesz lehetővé. A raktérben található egy 12V-os áramforrás is (pl. hűtőtáskához), valamint két oldalt egy-egy külön rekesz, amik kiválóan alkalmasak például nagyméretű palackok tárolására.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.