Öszkerékmeghajtást kap a Caddy

Megjelent a Volkswagen Caddy 4Motion konstrukciója

A Caddy harmadik generációja immár ötesztendős sikertörténetre tekinthet vissza, ami a maga nemében kétségkívül párját ritkítja.

2009.02.19 18:00ma.hu

Kiemelkedő népszerűségét elsősorban a haszongépjárművek piacáról érkezett számos díj és elismerés is jelzi. A kedvelt „mindenes” mostantól zárt áruszállító, „Kombi” és „Life” kivitelében egyaránt a 4MOTION öszkerékhajtási rendszerrel egészül ki, és már elérhető a márkakereskedésekben.

A Volkswagen Haszonjárművek Caddy 4MOTION modelljeit a jól bevált 1,9 literes, 77 kW / 105 LE teljesítményű, négyhengeres turbófeltöltésű dízelmotorral hozza ki, amely 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot kínál. Az erőátviteli rendszerben 6-fokozatú manuális sebességváltó szerepel, amely többek között könnyebb és a tengelykapcsolót kifejezetten kímélő terepes autózást tesz lehetővé. Az emelkedőn elindulást segítő rendszer és az elektronikus menetstabilizáló (ESP) az összkerékhajtású változatok mindegyikében a szériafelszereltség része, ugyanígy a dízelrészecske-szűrő (DPF) is.

Méreteihez és tömegéhez képest a Caddy 4MOTION kiváló, kilométerenként mindössze 172 (zárt áruszállító), illetve 176 gramm („Kombi“ és „Life“) széndioxid-kibocsátással közlekedik. A Caddy hasonlóképpen alacsony, csupán 6,6 (zárt áruszállító), illetve 6,7 liter(„Kombi“ és „Life“) gázolajat igényel 100 kilométerenként, a 60 literes hajtóanyagtartállyal így elméletileg akár 900 kilométeres hatótávolság is elérhető. A Caddy 4MOTION minden változata 164 kilométer/óra csúcssebességre képes, az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó sprintet a zárt áruszállító 13,7, míg a „Kombi“ és „Life“ változatok 13,9 másodperc alatt teljesítik.

A Caddy 4MOTION konstrukcióját a tervezők az elsőkerék-hajtású modellekhez képest számos ponton átdolgozták, illetve új elemekkel egészítették ki. Utóbbiak között a negyedik generációs, elektronikus szabályozású Haldex-tengelykapcsoló mellett, a kétrészes kardántengely, a hátsó kiegyenlítőműhöz és az átalakított kardánhoz igazodó kipufogórendszer, illetve az új tervezésű hajtóanyagtartály is szerepel.

A karosszériát mindemellett további megerősítésekkel látták el. A motor nyomatékának az első és a hátsó kerekek közötti elosztására elektronikus szabályozású tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők. Az úgynevezett Haldex konstrukció olajfürdőben futó tengelykapcsoló, közvetlen csatlakozással a hátsó kiegyenlítőműhöz. A nyomástárolót elektromos szivattyú látja el olajjal, amelynek üzemi nyomása 30 bar.

A hátsó kerekek számára ideális nyomatékot a központi számítógépes egység határozza meg, s egy szelepen át szabályozza a tengelykapcsoló munkahengereire ható olajnyomást. Ennek megfelelően növekszik a lamellákat összenyomó erő, mégpedig a hátsó kerekekre szánt forgatónyomaték arányában.

A kifejtett nyomóerő függvényében így fokozatmentesen változtatható a tengelykapcsolón átvihető forgatónyomaték nagysága. A 4MOTION eddigi generációival szemben e rendszer már a kerekek kipörgésétől függetlenül működik, mivel üzemi nyomása folyamatos. Extrém esetben akár a teljes nyomaték is a hátsó kerekre irányítható.

Míg a tervezők az első felfüggesztést egyszerűen átvehették a Caddy elsőkerék-hajtású változatából, a hátsó tengelyt gyakorlatilag újratervezték az összkerékhajtású kivitel számára. A Volkswagen Haszonjárművek konstruktőrei itt a robusztus kialakításáról és tartósságáról ismert merev híd megoldását alkalmazták. A laprugókat és a lengéscsillapítókat az immár hátul is megjelent hajtásrendszer elemeinek megfelelően dolgozták át.

A karosszériára az összkerékhajtás következtében ható további erők felvételéről a szerkezetbe integrált lemeztartók, valamint a lengéscsillapítók megerősített bekötési pontjai gondoskodnak. A Caddy 4MOTION szériafelszereltsége többek között ködfényszórókat, hővédő üvegezést, 195/65 R 15 méretű gumiabroncsokkal szerelt 15 colos keréktárcsákat, multifunkciós kijelzőt és jobb oldali tolóajtót (a "Life" esetében bal oldalit is) tartalmaz. A Caddy 4MOTION mindezeken túl felfelé nyíló vagy kétszárnyú hátsó raktérajtóval is rendelhető. Extrafelszerelésként a motor és a sebességváltó alá acél védőlemez is szerelhető.

A Volkswagen Haszonjárművek kifejezetten olyan céges és egyéni vásárlók számára készítette el Caddy sorozata összkerékhajtású modelljét, akik járművüket túlnyomórészt hegyvidékeken és/vagy gyakorta nehéz időjárási körülmények között, illetve terepen vagy rossz minőségű utakon használják. A privát ügyfélkört a szabadban töltött programokat kedvelő Caddy-vásárlók egészítik ki, akik szabadidős tevékenységeikhez a lehető leghatékonyabb vonóerő-átadási tulajdonságokkal felvértezett szállítójárművet igényelnek.

A Volkswagen Haszonjárművek megfelelő piackutatási eredmények alapján arra számít, hogy a Caddy 4MOTION modellek mintegy 20 százalékban Németországban találnak majd gazdára. Az öt legfontosabb volumenpiac Németország mellett várhatóan Skandinávia, Ausztria, Franciaország, Olaszország és Spanyolország.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.