Állami szerepvállalások az autóiparban
Mentik a járműipart az európai kormányok
Az autóipar helyzetének alakulása az utóbbi hónapokban aggodalomra adott okot az állami vezetőknek és a piac szereplőinek egyaránt. Alábbiakban összefoglalást kaphatunk arról, miként reagáltak a helyzetre az európai kormányok.
2009.01.28 12:00MTINagy-Britannia kormánya összesen 2,3 milliárd fonttal segíti ki az ország járműiparát, ebből 1,3 milliárdnyi kölcsön, a többi garanciavállalás. A támogatást az autógyárak mellett a részegységek gyártóinak is címzi a brit kormány, közölte Peter Mandelson brit gazdasági miniszter kedden Londonban a parlamentben.
Ennél szerényebb támogatásra számíthat az olasz autóipar: egyelőre folynak az egyeztetések, kinek mennyi jusson. Elsősorban a FIAT lehet a 260-300 millió euró közötti mentőterv kedvezményezettje, mivel gyakorlatilag egyenlő az olasz autóiparral. A kormányok úgy érzékelik, hogy az autóipar az első helyek egyikén van azon iparágak közül, amelyeket szinte azonnal visszaesnek, ha gazdasági válság van. A támogatás a járműkereskedelmet is célba veheti. A brit kormány már csökkentette itt az áfát, de az ágazat felszínen maradásához többre van szükség. Mandelson gazdasági miniszter szerint a kormányzat a beígért támogatással nem a járműipar számláját fizeti ki az adófizetők pénzéből.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) mindazonáltal nyomatékosan felhívta a figyelmet, hogy a kormányzatok közvetlen támogatásai eltorzíthatják a nemzetközi kereskedelmet, mert ezek az intézkedések hátrányosak a külföldi cégekre nézve. Szükséges, hogy a kormányok teljesen átláthatóvá tegyék a tervezett lépéseket, láthatóvá váljon, vajon vállalatok egyszerű állami támogatásáról van-e szó, ami vitatott gyakorlat.
Olaszországban a FIAT vezetője közölte, hogy az ágazat válsága 60 ezer ember munkájának elvesztésével járhat a vállalatnál, ezért találkozót tart a munkavállalók képviselőivel, Giulio Tremonti gazdasági miniszterrel és más kormánytagokkal. A kormány már dolgozik egy ágazatmentő terven, beleértve az autópiacot célzó serkentő intézkedéseket, mivel az eladások a korábbiak felére estek vissza. A kormány illetékesei azt az álláspontot képviselik, hogy a támogatás - ami valószínűleg eléri a 290 millió eurót - az egész járműipari háttéripart is szolgálja, nem lehet egyedül az autókról szó.

Németországban a kormány gazdaságélénkítő programjának idevágó része váratlanul gyors hatással jár, mondta a német autóipari szövetség (VDA) vezetője vasárnap. Az autószalonok szerte Németországból, a legnagyobb európai autópiacról nagy forgalomnövekedést jelentenek - "nyüzsög a nép a szalonokban", lelkendezett a Ford németországi főnöke, Bernhard Mattes -, és ezt annak tulajdonítják, hogy a kormány 2500 eurós támogatást ígért mindenkinek, aki legalább kilencéves autóját cseréli újra. - Most úgy néz ki, hogy az idei autóértékesítés meghaladhatja a 3 milliót, elérheti legalább a tavalyi szintet, ha a kormány beváltja minden tervét - mondta Matthias Wissmann, a VDA elnöke a Der Tagesspiegel című lapnak.
Tavaly 3,09 millió új autó kelt el Németországban, idénre 2,9 milliót jósolt eredetileg a VDA decemberben. A német kormány ígért ösztönző támogatása nem részrehajló, habár a bajor keresztényszociális unió (CSU) követelte, hogy támogatást csak német gyártmányú autóra lehessen kapni, a hazai munkahelyek védelmében. A német kormány nagylelkűsége azonban valószínűleg nem csak valamiféle szívjóság következménye: EU-szinten és a tengerentúlról egyaránt érezhető nyomás, hogy tegyen eleget világgazdasági felelősségének is, teszik hozzá megfigyelők.
A beszámolókból azonban kiderül, hogy a németek maguktól sem akarják olcsóbb külföldi kocsikra költeni az állami segítséget. Az autószalonok hétvégi tájékoztatása szerint továbbra is a német gyártmányoké a hazai piac 65 százaléka, a hat első értékesítő mind németországi autógyár.
Franciaországban elképzelhető, hogy az autógyárakban az állam részesedést vállal a támogatásokért cserébe. - Az autógyáraknak nem feltétlenül kölcsönökre van szükségük, hanem a pénzügyi támogatásért cserébe a tőkeemelés egyes esetekben kifizetődőbb lenne - mondta Luc Chatel francia ipari államtitkár és kormányszóvivő a múlt héten. A francia kormány jelenleg kizárólag a Renault-ban résztulajdonos, 15 százalékos részesedéssel.
Korábban Nicolas Sarkozy államfő azt mondta, hogy az ágazat felemelését szolgáló terv január végén meglesz, és hogy a nehéz helyzetbe került járműipart, beleértve a beszállítókat is, hitelek mellett garanciák vállalásával is támogatná a kormányzat. A Le Parisien című napilap úgy tudja, Sarkozy január végén egy 5-10 milliárd eurós programot jelent majd be, amelyet elsősorban hitelek formájában kíván a kormány folyósítani. A járműipar Franciaországban 2,5 millió embert foglalkoztat, ez a munkavállalóknak a 10 százaléka.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06