Megoldás: állami beavatkozás?
A francia állam részesedést vállalna a francia autógyárakban
Elképzelhető, hogy a pénzügyi és gazdasági válságtól súlyosan érintett francia autógyárakban az állam részesedést vállal a támogatásokért cserébe - mondta Luc Chatel ipari államtitkár és kormányszóvivő.
2009.01.20 12:55MTI"Az autógyártóknak nem feltétlenül alapokra van szükségük, hanem a pénzügyi támogatásért cserébe a tőkeemelés egyes esetekben kifizetődőbb lenne" - véli a kormányszóvivő. A francia kormány jelenleg kizárólag a Renault-nál tulajdonos, 15 százalékos részesedéssel. Nicolas Sarkozy államfő múlt csütörtökön a Peugeot-Citroen gyárban tett látogatáson ígért nagyobb támogatást a szektornak.
Akkor azt mondta, hogy az ágazat felemelését szolgáló terv január végén meglesz, s hogy a nehéz helyzetbe került járműipart, beleértve a beszállítókat is, hitelek mellett garanciák vállalásával is támogatná a kormányzat. A kormányszóvivő szerint az alapvető kérdés az, hogy a támogatásért cserébe mit kap a kormány.
"A mentőcsomag nem ajándékba lesz: a gyártóknak el kellene kötelezniük magukat a gyártótelepek fenntartása mellett. Nem mi leszünk az a kormány, amely támogatja és elfogadja a gyárbezárásokat!" - hangsúlyozta Luc Chatel. A járműiparnak nyújtott első támogatásokat decemberben a francia kormány már ahhoz a feltételhez kötötte, hogy a gyártók nem helyezhetik át máshova telepeiket.

Az államtitkár közlése szerint az állami pénzügyi támogatás formáira különböző javaslatok születtek, de még a "dolgok nem dőltek el": szó van hitelekről, kölcsöngaranciákról, átvállalható kötelezettségekről. A kormány kedden kezdi meg egyeztetéseit a járműipar képviselőivel, ahol "minden lehetőséget tanulmányoznak", s várhatóan január végén kerül bejelentésre az ágazat megmentésére egy élénkítő csomag.
Chatel elmondta: kedden jelentik majd be hivatalosan egy 300 millió eurós alap létrehozását a járműipar támogatására, amely része lesz egy globális európai mentőcsomagnak. A Le Parisien című napilap úgy tudja, Sarkozy január végén egy 5-10 milliárd eurós programot jelent majd be, amelyet elsősorban hitelek formájában kíván a kormány folyósítani.
Az elsődleges cél a szektort érintő likviditási problémák rendezése, ugyanis a járműipar jelenleg 8 százalékos kamattal tud csak hitelhez jutni a francia bankoktól. Emellett a kormány egyik fő szándéka a tiszta autók, hosszú távon pedig a 100 százalékosan automatizált és 100 százalékosan újrahasznosítható járművek gyártása felé orientálni az ágazatot - hangsúlyozta Luc Chatel.
A járműipar - amelynek eladásai Európában tavaly közel 8 százalékkal estek vissza - Franciaország egyik legfőbb ágazata. A két nagy hazai cég, a Renault és a PSA Peugeot-Citroen - amelyek tavaly nyár óta több ezer munkahely megszüntetését jelentették be -, valamint a külföldi gyártók és bedolgozók 2,5 millió embert, a francia munkavállalók 10 százalékát foglalkoztatják.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06