Még szűkebb esztendők jönnek?
Az MGOE eltöröltetné a regisztrációs adót
Az MGOE elemzése szerint a regisztrációs adó 2004-es bevezetése óta mind az új-, mind a használt autók kereskedelme folyamatosan, s jelentősen csökken, százezrek foglalkoztatását veszélyeztetve.
2009.01.23 09:59ma.huA Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete közleményében kihirdette, hogy támogatja a Gazdasági Miniszter azon felvetését, hogy a magyar járműipar szinten tartása érdekében a Magyar Kormány mérsékelje, rendezze át és lépcsőzetesen törölje el a hazai autós társadalomra éveken át túlzott terheket rovó regisztrációs adót.
Alábbiakban az MGOE kihirdetett álláspontját olvashatják.
2003-ban még 208.441.db új- és 72.315. használt autó érkezett be hazánkba, de ez a mennyiség 2007-re 171.012. db-ra csökkent az új autók vonatkozásában, s most már ismerjük a 2008-as adatokat is, amely már csak 152.884 db lett! Mindeközben a használt autókra beadott regisztrálási kérelmek száma is drasztikusan csökkent, 2008-ban 42.000. db-ot, azaz a 2003-as szintnek már csak az 58%-át érve el! A hazai járműipar az öt szűk azaz „regisztrációs adós” esztendő alatt, elveszítette a munkája nagy részét jelentő autók 30.6%-át az új autók esetében több mint 26%-ot a használtaknál pedig közel 42%-ot.
Az eddigi „szűk esztendők”-et pedig látható módon még szűkebbek követik, ha nem lép sürgősen a hazai járműipar felé a Magyar Kormány is, ahogyan sorban teszik ezt más országok kormányai is a foglalkoztatottak védelmében. A legkézenfekvőbb megoldás hazánk esetében valóban a regisztrációs adó csökkentése, és végső soron eltörlése, hiszen ilyen magas, minimum 250 ezer, de akár több millió forintos adóterhelés ilyen alacsony, 160 ezer forintos (bruttó) átlagkereset mellett nincsen sehol máshol Európában.
Az Egyesület javasolja az adórendszer átalakítása során e felvetés támogatását, azaz a regisztrációs adó átrendezését, csökkentését, és végső soron eltörlését így növelve a hazai autógyártók, beszállítók és kereskedők versenyképességét és az általuk fenntartott munkahelyek megőrzését.
Már eddig is a költségvetési bevételek kockáztatása nélkül lettek volna csökkenthetőek a 4. kategóriától felfelé (magas köbcentis autók) a regisztrációs adó díjtételei, hiszen ezen kategóriákban a külföldön történő regisztrálás széles körben elterjedt. Így e körben egy jelentős regisztrációs adó csökkentés összességében akár jelentős bevétel emelkedést is hozhat a költségvetés számára (regisztrációs adó, áfa, illetékek, egyéb, fenntartás jellegű adók).
Nem véletlen, hogy több mint 10 000 autó közlekedik a hazai utakon, szlovák és egyéb más külföldi rendszámmal, az MGOE szerint ideje lenne őket is bevonni a Magyarországon adót fizetők körébe.