Az autóipar itthon is kiemelt ágazat
Bajnai: A kormányzat támogatja a hazai autóipart
Megbeszélést folytatott Bajnai Gordon gazdasági miniszter a járműipar képviselőivel a gazdasági válság okozta problémák lehetséges megoldásairól 2009. január 21-én, Budapesten.
2009.01.22 09:33ma.huCsak az összehangolt, tudatos cselekvés segíthet a válság okozta problémák kezelésében – mondta az ülés után a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. A Kormányzat rövidtávon a rugalmas foglalkoztatás feltételeinek elősegítésével, a K+F munkahelyek és kapacitások megőrzésével, illetve a pályázati rendszer testre szabásával kívánja enyhíteni az ágazat gondjait.
Hosszabb távon a legfontosabb feladatok között szerepel a járműipari igényeknek is megfelelő szakképzés fenntartása és fejlesztése, a beruházás-ösztönzési rendszer eredményességének növelése, valamint a járulékterhek csökkentése – mondta el a megbeszélésen Bajnai Gordon, nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. A miniszter kijelentette: a kormányzat nyitott minden olyan konstruktív javaslatra, amely az autóipar, mint kiemelt ágazat megtartását, további fejlesztését szolgálja hazánkban. A regisztrációs adó szabályainak esetleges módosításával kapcsolatban Bajnai Gordon elmondta: ha sikerül a költségvetés egyensúlyát nem veszélyeztető megoldást találni, a kormány kész az azzal kapcsolatos egyeztetésekre.
Az autóipar nemzetgazdasági jelentőségét jelzi, hogy a teljes magyar ipari termelés több mint 17%-át és az ipari export csaknem negyedét képviseli, a közvetlenül és közvetve foglalkoztatottak létszáma meghaladja a 100.000 főt. Az ülésen a munkacsoport társelnökének, Lepsényi Istvánnak a vezetésével az iparági oldal képviselői beszámoltak a magyar járműgyártó és beszállítói ipar legégetőbb problémáiról, felvázolták a várható nehézségeket, és javaslatokat fogalmaztak meg a krízis hatásait enyhítő intézkedésekre is. A megbeszélésen a gazdasági oldal képviselői fő beavatkozási területként a munkahelymegtartásra, a finanszírozásra, a pályázati feltételek egyszerűsítésére és az üzleti környezet javítására vonatkozó intézkedéseket jelölték meg, de felmerült a hazai keresletélénkítés kérdése is.
Európában a reálgazdasági krízis elsőként a személygépkocsi gyártás és értékesítés drámai visszaesésében mutatkozott meg: az eladások már 2008 novemberében 25,8%-kal estek vissza, és a csökkenés azóta is folytatódik. Az európai autógyártóknál – és ez alól a kelet-európai üzemek sem kivételek – napjainkra általános módszerré váltak a termeléscsökkentések, a három műszakos munkarend kétműszakossá alakítása, a hosszú leállások, munkaidő-csökkentések és az elbocsátások. A járműipari munkahelyek és termelőkapacitások megóvását célzó programok mind Európában, mind az Egyesült Államokban napirenden vannak.
A magyarországi beszállítói ipar megmaradását szolgálják már azok a pályázati programok is, amelyek meghirdetésére 2009. első negyedévében kerül sor. Várhatóan márciusban jelenik meg az a 2 milliárd forintos keretösszegű pályázati (a GOP-2009-1.3.3 kódszámú) felhívás, amely a vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzésére irányul a tartós beszállítóvá válás vagy annak megerősítésére vonatkozóan.
A pályázat célja az integrált, tudásigényes beszállítói szektor létrehozása, illetve fejlesztése, a magyar beszállítói hálózat méretének növelése, gyártmánykínálatának diverzifikációja. Mivel a beszállítói ipar éppen a járműgyártásban a legnagyobb mértékű, nem titkolt szándékként jelenik meg az, hogy ezt a lehetőséget éppen az autóiparban kamatoztassák a legjobban. A kiírás tervezete – partnerségi egyeztetés céljából – az NFÜ honlapján már elérhető.
A járműgyártás kifejezetten tudásintenzív iparág, ahol nagy szükség van a jól képzett munkaerő meglétére, megőrzésére. Ezt szolgálja majd a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KTIA) Magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatására vonatkozó pályázat a gazdasági válság miatt a nagyvállalatoktól elbocsátott, felsőfokú szakemberek alkalmazását (kölcsönzését) támogatja majd az innovatív kis- és közepes vállalkozásoknál, valamint költségvetési, ill. non-profit kutatóhelyeken. A pályázat keretösszege két évre több mint másfél milliárd forint, mely kb. 80-100 mérnök számára teszi lehetővé, hogy szakmájában maradva továbbra is a magyar autóipart szolgálja.
Emellett a Daimler meghatározó fontosságú kecskeméti beruházásával összefüggésben az ITD-H átfogó intézményfejlesztési programot valósít meg, amelynek kedvezményezettjei mindenekelőtt a hazai beszállító vállalkozások lesznek. Ezek a lehetőségek, valamint a kormány további, a likviditás javulását célzó intézkedései az iparág finanszírozási problémáinak enyhítéséhez is hozzá fognak járulni.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium által kidolgozott, várhatóan márciusban a kormány elé kerülő járműiparra vonatkozó akcióterv (2009-2013) fő célja pedig az, hogy Magyarországon – intenzív külföldi működőtőke befektetés és beszállítói tevékenység mellett – hosszabb távon növekedjen a járműipari kibocsátás, a hozzáadott érték, a minőségi K+F tevékenység, valamint a foglalkoztatás.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06