Nagy léptekkel halad az útépítés
Jövőre kevesebb utat adnak át, de több fejlesztés indul
A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. 2009-ben kevesebb utat és autópályát ad át, viszont lényegesen több beruházás elindítását kezdi meg, mint egy évvel korábban.
2008.12.18 19:25ma.huJövőre 485,3 km közútfejlesztési projekt, 192,96 kilométer gyorsforgalmi és 187 kilométer vasúti beruházás indul. Idén közel 80 kilométer gyorsforgalmi utat, 41 kilométer közutat és 46 kilométer vasúti beruházást adott át a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. „Az idén befejezett projektek összértéke meghaladta 363 milliárd forintot, ez az összes magyarországi beruházás 8-8,5 százaléka – mondta Szilágyi András beruházási vezérigazgató-helyettes a cég évértékelő sajtótájékoztatóján.
A vezérigazgató-helyettes a legnagyobb beruházások közül kiemelte a 76 milliárd forint értékű Megyeri hidat, az M6-os M0-ást érdi tetővel összekötő szakaszát, az M7 Balatonkeresztúr - Nagykanizsa szakaszát, valamint az M0-ás keleti szektorát. Az idén induló beruházások közül az M43-as építését emelte ki Szilágyi András, aki szerint az M43-as Szegedtől az országhatárral összekötő szakasza nagy terhet vesz le a régi 43-as út mentén élőkről. „A 2009-ben induló beruházások kevésbé koncentráltak, sokkal több kisebb építési munkát indítunk útjára, de az ideinél lényegesen nagyobb számban” – mondta el a vezérigazgató-helyettes.
A gyorsforgalmi projektek lefedik többek között az M43-as eddig meg nem kezdett, Makó - országhatár szakaszát, az M0-ás déli szektorának bővítését. A legnagyobb projekt az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának építése, igaz ez utóbbi PPP konstrukcióban épül, vagyis a NIF Zrt. a beruházásban csak a műszaki ellenőr szerepét tölti be.

A jövőre induló közúti beruházások jelentős része Európai Uniós támogatásból valósul meg, jellemzően ilyenek a főutak 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő megerősítését célzó projektek. Ugyancsak megkezdődik 21 elkerülő út építése, közöttük olyan fontos szakaszok, mint a Gyöngyösi második ütem, vagy Villány régóta szorgalmazott elkerülője. Ezzel párhuzamosan országszerte több híd és közlekedési csomópont átépítését rendeli meg a társaság.
Idén összesen 65 milliárd forintból 46 kilométeren valósított meg vasúti fejlesztést a társaság, jövőre 74 kilométer megújult szakaszt adnak át, és elindítják 187 kilométer vasúti pálya átépítését, villamosítását, biztonságosabbá tételét.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., állami fejlesztő társaságként, szem előtt tartva a romló gazdasági környezetet és az építési vállalkozások nehéz helyzetét, az állami és Európai Uniós források felhasználásával megvalósuló infrastrukturális beruházások biztosítéki rendszerének könnyítéséért lobbizik – árulta el Szilágyi András. Ennek keretében a teljesítési bankgarancia mértékét az építési összeg 20 százalékáról 10 százalékára csökkenhet.
Könnyítésnek szánják azt is, hogy a kivitelezést követő 3 éves garanciális időszakban a korábbi 20 százalék helyett 10 százalék jótállási, az ezt követő 2 évben pedig 10 százalék