A Suzuki első éve a WRC-ben
Mindkét Suzuki SX4 pontszerző helyen végzett a brit ralin
A Suzuki SX4 WRC-vel induló Per-Gunnar Andersson az ötödik helyen ért célba az idei 15., egyben szezonzáró World Rally Championship fordulón, a hétvégén rendezett Brit Ralin. Csapattársa, Toni Gardemeister hetedik lett.
2008.12.10 12:40ma.huA Suzuki World Rally Team idei évadja eredményes volt, hozták, amit megígértek. Az SX4 kétliteres, négykerék-meghajtású változata gyors és megbízható, a kocsi és a csapat hónapról hónapra javított az eredményein. Tekintve, hogy a Suzuki számára ez volt első év a világ legerősebb ralibajnokságában, elégedettek lehetnek az eredményekkel.
A walesi erdőkben megtartott decemberi rali hagyományosan murvás terepen vezet keresztül, de a szervezők idén megváltoztatták az útvonalat. A jó helyzetfelismerő képesség és az éleslátás itt valóban nélkülözhetetlen volt: a szinte soha fel nem szálló nappali köd úgy tízméternyi látótávolságot tett lehetővé. A nehézségek nem riasztották el a sportolókat: 28 ország 78 versenyzője nevezett.
Az igazi kihívást ilyenkor mégis a talaj, pontosabban az autók tapadása jelenti: kiszámíthatatlan, hogy hol fog a kerék, és hol borítja néhány centis, vékony, de annál csúszósabb sárréteg az utat. Mindezek ellenére a Wales fővárosából, Cardiffból induló és oda visszatérő pálya a relatíve hosszú egyenes miatt gyorsnak számít.

A suzukis csapat az évad végére megtanulta, hogy az SX4-ek megbízhatóságban és sebességben nem sok kívánnivalót hagynak maguk után, ha csak ezen múlna a végső helyezés, kevesen lennének képesek megszorongatni a sárga Suzukikat. A siker a legtöbb esetben az aktuális fordulóhoz igazított beállításokon és az abroncsokon múlik: a csapatnak ezúttal még azt is figyelembe kellett vennie, hogy az éjszakánkénti mínusz hat fokos hideg miatt felületi jegesedés is várt a ködben száguldó gépekre.
Toni Gardemeister az utolsó napon így is jégre ment: "tudtam, hogy jeges a pálya, de rosszabbra számítottam, elég bátran mentem. A vége felé éreztem, hogy megcsúszom egy jégfolton. Utána a nézők csak azt láthatták, hogy neki szaladok egy út menti földdombnak, és visszatérek a rendes pályára. Akár hiszik, akár nem, én akartam így. Ha nem fogom meg ilyen sajátosan a Suzukit, simán elszállok a másik irányba, és kiesek. 1996 óta nyolcadszor indulok a Brit Ralin, és tudom, hogy ez egy becsapós és nagyon nehéz verseny. A Suzuki gyors és megbízható. Örülök a pontszerző helynek, és annak, hogy idén sokat fejlődtünk."
Per-Gunnar Anderssonnak sem volt ismeretlen a terep. A 2005-ös Brit Ralit az 1600-as kategóriában meg is nyerte. Kellemes emlék, hogy akkor éppen egy Swift Super 1600-as volánja mögött érdemelte ki az aranyérmet. "Örülök az ötödik helynek. Azt, hogy több is van a kocsiban és bennem, jól mutatja, hogy első napon a három legjobb között voltam. Utolsó napon úgy láttam, hogy túl messze van az előttem haladó, ezért úgy döntöttem, hogy nem nyomom a gázt. Biztos, hogy a kocsi bírta volna: gyönyörű hangja volt, nagyon jól lehetett irányítani, szinte feszült az erőről. Ez a tanuló évünk volt, és szerintem nem okoztunk csalódást."

A Suzuki csapat igazgatója, Shusuke Inagaki azt nyilatkozta, hogy az időjárás és az útviszonyok még annál is rosszabbak voltak, mint amire számítottak: "Kemény menet volt, de megérte: bebizonyítottuk, hogy szélsőséges körülmények között is megálljuk a helyünket. Mindkét Suzuki pontot szerzett, és világosan látszik a tendencia: folyamatosan fejlődünk. A Suzuki a megbízhatóságának és a gyorsaságának köszönhetően egyre jobb eredményeket ér el. Érdemes lesz bennünket figyelni jövőre is."
Az év végi összesítésben Per-Gunnar Andersson a 12., Toni Gardemeister a 13. lett, de teljesítményüket ennél jobban jellemzi az, hogy a pontok nagy részét az év végi fordulókban szedték össze: kezdik megtanulni a leckét. Egyre jobban uralják a pályákat. Ők is, és a versenytársaik is tisztában vannak azzal, hogy a Suzukik megbízhatóságban nehezen múlhatók felül: 2009-ben izgalmas évadnak lehetünk majd szemtanúi. Unatkozni már csak azért sem fogunk, mert a szezon nem a hagyományos Monte Carlo Ralival indul, hanem az ír versennyel, január 28. és február 1. között.