Régóta kerülgették a kását... (és egymást)

A Fiat többségi tulajdonába került a Zastava

Mától a Fiat a szerb Zastava autógyár többségi tulajdonosa, miután hétfőn Belgrádban az olasz csoport és a szerb kormány képviselői aláírták az erről szóló megállapodást. A megegyezés már hónapok óta a levegőben lógott.

2008.09.30 08:25MTI/ ma.hu

Kevés olyan megállapodás születik manapság az autóiparban, ami után mindkét fél nyugodtan dőlhet hátra, és úgy érezheti: jó boltot csinált. Ez a mostani Fiat-Zastava kooperáció azért ilyen, mert bár a Zastava részéről kényszer szülte, olyan jövőképet vázol fel, ami mindkét vállalatnak a javára szolgálhat.

Nem véletlen, hogy már régóta a levegőben lógott a megállapodás, szinte csak az egymás tenyerébe csapás váratott magára. Most ez is megtörtént. A Fiat Srbija cégben a Fiat 67 százalékkal, a szerb állam 33 százalékkal részesedik.

A két fél képviselői emlékeztetőt írtak alá két Fiat-leányvállalattal, az Iveco és a Magneti Marelli cégekkel is teherautók és buszok, valamint autóipari alkatrészek gyártásáról Kragujevacban.

A megállapodást aláíró szerb miniszterelnök-helyettes, Mladjan Dinkic szerint a Fiat-ügylet Szerbia eddigi legnagyobb ipari beruházása: a Fiat leányvállalatokkal együtt az összeg eléri az egy milliárd eurót, ami 4750 új munkahelyet teremt.

A tervek szerint a Fiat 2009-ben egy új A kategóriás modell - korábbi hírek szerint az Uno új generációjának - gyártását kezdi meg Kragujevacban, kezdetben évi 200 ezres kapacitással. Később - várhatóan 2010-től - egy középkategóriás autó - tippek szerint a Grande Punto - összeszerelését kezdik meg.

Összességében évi 300 ezer darabos kapacitást épít ki Szerbiában a Fiat. A beruházást a helyi önkormányzat adókedvezménnyel, és ingatlannal támogatja, a szerb állam 50 millió euróval, és 200 millió euró értékű infrastrukturális fejlesztéssel járul hozzá.

A három Zastava modell - Yugo Skala, Yugo Florida, Zastava 101/128 - gyártása az idei év végén megszűnik. A Zastavát 55 évvel ezelőtt hozta létre a Fiat, az üzemből az évek során 4,1 millió autó került ki.

A legnépszerűbb modell a Zastava 600-as volt, majd 1987-ben az "évszázad ügyleteként" 48 ezer Yugót adtak el az Egyesült Államokban. A gyárat azért kellett részben privatizálni, mert erősen veszteséges: évente 15 millió euróba kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.