A kompakt design és a teljesítmény új dimenziója
Egy merész elképzelés: Saab 9-X BioHybrid
A Saab 9-X BioHybrid tanulmánya egy merész elképzelés arról, hogy is nézhet ki a jövő kompakt autója a Saab újraértelmezésében. Ez a modell azon fiatal autósok igényeit hivatott kielégíteni, akik kedvelik a progresszív formavilágot, a nagy teljesítményt, a csúcstechnológiát, és persze a sportos, élményszerű vezetést.
2008.08.27 08:30ma.huA díjnyertes Aero X és a korábbi 9X tanulmányok design megoldásain felül a 9-X BioHybrid a hatékony energiafelhasználás mellett is leteszi a voksát 200 lóerős (147kW), 1.4-es turbófeltöltős BioPower blokkjával, mely a GM legfejlettebb hibrid technológiájával egészül ki.
Az autó etanolos vegyes használatban mért 105g/km-es károsanyag-kibocsátása pedig határozott állásfoglalás a környezetbarát autózás mellett (részletek a külön erről szóló kiadványban).
Az autó utastere a Saab vezetőközpontú, pilótafülkeszerű designjának újragondolása, mely egyszerre kínál könnyű csatlakoztatást multimédiás eszközök számára és csúszásmentes borítású csomagteret a rakodáshoz.
„Ez az autó a hatékony designról és teljesítményről szól.” – mondta Anthony Lo, a General Motors Europe „Advanced Design” részlegének igazgatója, aki a svéd illetőségű Saab Brand Centerrel együttműködve levezényelte a 9-X BioHybrid megalkotását.
A széleken elhelyezett, turbinákat idéző kerekeivel, a karosszéria minimális túlnyúlásaival és a meghosszabbított tetővonalával a Saab 9-X BioHybrid egy dinamikusabb újraértelmezése a klasszikus „csapott hátú” karosszériának.
A látható kilincsek és tükrök nélküli, letisztult, repülőgéptörzs-szerű forma, a feltűnő szélvédőmintázat és a mélyen ülő hűtőrács mind a Genfben két éve debütált Aero X kupé tanulmányt idézik. A jellegzetes kompakt sportautós sziluettet, és a raktér kialakítását a 2001-ben, Frankfurtban bemutatott, multifunkcionális 9-X tanulmány ihlette.
„Mondhatjuk, hogy ezt az autót hátulról előrefele haladva terveztük meg.” – fogalmazott Lo. „A 9-X formája tökéletesen megfelel méretének, a hosszabb tetővonal pedig egyszerre biztosít jobb légellenállási mutatókat és nagyobb belső-, valamint fejteret.”

A Saab repülőgépgyártói múltjából táplálkozva a 9-X BioHybrid aktív aerodinamikai megoldásokkal csökkenti a légellenállást és a fogyasztást magasabb sebességnél.
70km/h felett az autó formája megváltozik azáltal, hogy a tetőspoiler automatikusan elmozdul, ezzel megnyújtva a tető vonalát, miközben a hátsó lökhárító aljából egy diffúzor emelkedik ki.
A négy férőhelyes utastér egy újfajta megközelítése a Saab vezetőközpontú, pilótafülke-designjának. A vezetőre néző kezelőszervekkel és kijelzőkkel ellátott középkonzol a múlté, ehelyett egy speciális műszerfal ível a vezető körül, ajtótól ajtóig.
A fagyott hatást keltő 3-D grafika az Aero X-szel elindított skandináv design vonalat viszi tovább. A fiatal vásárlók igényeit szem előtt tartva - akik egyszerű multimédia-hozzáférést szeretnének mind az autóban, mind az autón kívül – a Saab a Sony Ericssonnal együttműködve problémamentes csatlakoztathatóságot kínál számos multimédiás eszközhöz.
Az eredmény egy vezeték nélküli kezelőfelület szórakoztatóelektronikai eszközökhöz és műholdas navigációhoz. A fedélzeti számítógép lehetővé teszi több eszköz párhuzamos használatát is.

Hátul a csomagtérben található egy elektronikusan kicsúszó padlóelem, mely a hátsó ajtó alsó részének lenyílásakor aktiválódik. A padló és a lehajtható ülések hátsó része csúszásmentes gumival van borítva, így rögzíti és egyhelyben tartja a csomagokat.
A könnyű ki-, és bepakolás érdekében alumíniumcsövek emelik, illetve süllyesztik a csomagtér padlózatát a hátsó ajtó nyílásakor és zárásakor. A fény eloszlása központi szerepet játszik a skandináv designban, ennek szellemében kapott diszkrét fehér megvilágítást a 9-X BioHybrid utastere.
A világítás intenzitása nem csupán ízlés szerint változtatható, de akár programozható is, így akár az évszakok váltakozását is tükrözheti. „Ez az autó azt szemlélteti, hogy ültethető át tanulmányaink szellemisége a kompakt formavilágra.” –teszi hozzá Anthony Lo.
„Sok olyan ötletet valósítottunk meg ezzel az autóval, melyet a jövőben tovább is fejlesztünk, mint például a megújult pilótafülke-designt, a letisztult felületek hangsúlyozását és a multimédiás eszközök lehető legegyszerűbb csatlakoztathatóságát.”

Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06