Halálos baleset az elektromos taxival
Kína e-autó álmai fékeződnek
Egy lángokkal végződő elektromos taxi baleset után Kínában, melyben hárman életüket vesztették, vitát váltott ki a kormány által erőltetett elektromobilitási projekt. A gyártó BYD-nek is a szerencsétlenség miatt el kell fogadnia a keserű csapást.
2012.05.31 18:29ma.huEgy elektromos autóval történt halálos baleset Kínában vitát váltott ki az akkumulátoros járművek biztonságával kapcsolatban. A vezető és két utas vesztette életét Dél-Kínában, Shenzhenben a BYD kínai autógyártó E6 típusú elektrotaxijával történt tűzben, miután egy sportautó extrém nagy sebességgel nekiment, jelentette a kínai média.
A hétvégi szerencsétlenség lenyomta a BYD (Build Your Dreams) autó- és akkumulátor gyártó cég részvényeit hétfőn Hong-Kongban. De a börze kipihente kedden ismét ezt, miután a BYD nyilvánosságra hozta a balesettel kapcsolatos információit. A gyártó a tüzet a baleset körülményeire vezette vissza, mondta a Caixin gazdasági magazin. A lítium ion akkumulátort tesztelték tűzesetre és megfelel minden biztonsági előírásnak.
Árnyék az elektromobilitásra
A baleset beárnyékolja a gyártó terveit, melyben a Daimler egy vegyesvállalat keretében a dél-kínai nagyvárosban „Denza”névvel közös elektromos autót gyárt a kínai piacra. A BYD-ben Warren Buffett, amerikai beruházónak is van részesedése. A mentőcsapat egy tagja úgy nyilatkozott a Southern Metropolis News újságnak, hogy valószínűleg robbanás történt az elektromos autóban, mely teljesen kiégett.
„A baleset megmutatta, hogy további problémák vannak az elektromos autók minőségével, a dizájnjával és a technológiájával” – idézte a Global Times angol nyelvű lap Su Hui-t, az autókereskedelmi egyesület igazgatóhelyettesét. Ő „figyelmeztető jelről” beszélt. A biztonságnak kell az első helyen állnia és minden eszközt ismét tesztelnének, mielőtt piacra vinnék őket.
Lo Kok-keung, a Honkongi Műszaki Egyetem szakértője úgy nyilatkozott a South China Morning Postnak, hogy egy teljesen feltöltött lítium akkumulátor felrobbanhat egy súlyos autóbaleset esetén. „A baleset rövidzárlatot okozhat, ami túlhevíti az akkumulátort és másodpercek alatt felrobbanhat” – mondta a mérnök. Ez az elektromos autók jelentős rejtett veszélye, mely a benzines járműveknél nem létezik.
A kormánytervek "lengéscsillapítása"
A szerencsétlenség csillapíthatja a kínai kormány nagyratörő terveit, azaz hogy masszív elektromos közlekedést építsenek ki. Azért, hogy a vita kihatásait korlátozzák, az államilag ellenőrzött médiákat a dél-kínai Guangdong tartományban arra utasították, hogy ne kritikusan tudósítsanak az e-autó lehetséges tervezési hibáiról, jelentette a South China Morning Post. „Utasítást kaptunk a tartományi hatóságoktól”- mondta egy újságíró a lapnak.
Shenzhenben, a BYD székhelyén a Caixin adatai szerint kerek 300 elektromos, vagy hibrid üzemű jármű fut. Ebben az évben 2000 elektromos busznak és taxinak kellene még tovább növelnie ezt a számot. A lap szakértőket idézett, miszerint az e-autó tesztfolyamatait a technológia gyors fejlesztése miatt nem lehet tartani.
Egy Daimler szóvivő Stuttgartban azt mondta, hogy az eset nincs kihatással a BYD-vel közös vegyesvállalatra.