Időben figyelmeztették a NASA-t! Megfelelő kabinnal túlélhették volna a tragédiát a Columbia utasai

Az űrhajó személyzeti menekülési lehetőség nélkül nem biztonságos emberek szállítására.
2003.02.04 08:04

Számos olyan hiba vagy sérülés adódhat, amely katasztrófához vezethet minden egyes űrjárműnél. G. W. Bush amerikai elnökhöz egy levél érkezett, amelynek írója az űrhajók biztonságos működésének szabályozását, illetve ennek kidolgozására egy moratórium felállítását követeli. Érdekes, hogy a NASA elbocsátotta a veszélyre figyelmeztető tanácsadókat, erről kapcsolódó írásaink között olvashat bővebben.

A NASA problémáinak külön weboldalat tartanak fenn a kétkedők. Utoljára közvetlenül az űrutazás előtt hívták fel az Elnök figyelmét a problémákra, ezt a levelet most közzétesszük. A levélben igen fontos mondatok hangzanak el:

"Az űrhajók vagy bármely űrszállító jármű a személyzet menekülési lehetőségei nélkül biztonsági szempontból alkalmatlanná válnak emberek utaztatására. Ez egyben azt a követelményt támasztja, hogy az űrhajó veszély esetén elhagyható legyen és az irányítást a földi irányító központ vehesse át."

Hogy ezek mennyiben lehettek döntőek, arról a Columbia vesztét a bal szárny túlhevülése okozta című cikkünkben olvashat részleteket.

A levél tartalma:

Kérelem az űrhajók működésének biztonsági szabályzatban történő meghatározásáért

2002. augusztus 25.

George W. Bush Amerikai Egyesült államok elnökének részére

Tárgya : Biztonsági szabályzat létrehozása az űrhajók ügyével kapcsolatban.

"Tisztelt Elnök Úr!
A NASA egy nemrégiben visszavonult légtér-mérnöke vagyok. Kötelességemnek érzem tájékoztatni Önt, hogy űrhajóinkon a legénység különösen veszélyben van. Az Ön közbenjárásával elkerülhető lehetne egy újabb űrhajó-katasztrófa. A NASA menedzsmentje és az Aerospace Safety Advisory Panel elmulasztotta figyelmeztetni Önt arra az egyre növekvő veszélyforrásra, amely újabb űrhajóbalesethez vezethet. Az 1999-es év óta az űrhajókat működtető rendszer az alábbi lehetséges végzetet okozó lehetőségnek volt kitéve:

1999. július - A Columbia űrhajó fellövését törlik hidrogénszivárgás miatt.
1999. december - A Discovery űrhajó sérült elektromos vezetékekkel, szennyezett motorral, behorpadt üzemanyag-tankkal és naplózási hibákkal ért Földet.
2000. január - Az Endeavor űrhajó elektromos vezetékek és a számítógép hibája miatt késett.
2000. március - Az Atlantis űrhajó fő motorját helyettesíteni kellett naplózási hibák miatt.
2000. augusztus - A Columbia űrhajó vizsgálata 3500 hiányosságot tárt fel az elektromos kábelekkel kapcsolatosan.
2000. október - A századik űrrepülő járat indulását elhalasztották egy nem odaillő biztonsági kód miatt, továbbá aggodalomra adott okot a külső tank állapota is.
2001. április - A NASA elmulasztotta a megfelelő figyelemmel kísérni a főszállító biztonsági programját.
2002. július - A főfelügyelő tájékoztatást adott arról, hogy az űrhajó biztonsági programja nem jól szervezetten működik és nem biztonságos.
2002. április - Az Atlantis űrhajón hidrogénszivárgás volt.
2002. augusztus - Az űrkilövő rendszer üzemanyagtankjánál sérüléseket fedeztek fel.

Elnök úr, most már sajnos tudatában van annak, hogy a NASA menedzsmentje hiányos munkát végzett az elmúlt évek során. Sajnálatos módon az Ön új NASA adminisztrátora elmulasztotta az esetleges tragédiába torkolló veszélyforrásokat feltárni, amelyek az űrhajókat érhetik és fenntartás nélkül elfogadta a NASA menedzsmentje által előzetesen elfogadott véleményt. Ezek a menedzserek még mindig azt a nézetet képviselik, hogy a biztonsági fejlesztések nem szükségesek, mert azok csak az űrutazás költségeit
növelnék.

Az űrhajók vagy bármely űrszállító jármű a személyzet menekülési lehetőségei nélkül biztonsági szempontból alkalmatlanná válnak emberek utaztatására. Ez egyben azt a követelményt támasztja, hogy az űrhajó veszély esetén elhagyható legyen és az irányítást a földi irányító központ vehesse át.

Sajnos az űrhajózási menedzsment tagjai azok a hajdani űrhajósok és űrhajóellenőrök, akiket arra képeztek ki, hogy soha ne bízzanak az automatizált repülésellenőrző rendszerben. Ezért ellenzik az űrutazások esetleges automatizálását is. A NASA mérnökeinek erőfeszítései arra nézve, hogy automatizálják az űrhajókat, a legtöbb esetben "süket fülekre talál".

Elnök úr, megelőzendő az újabb űrhajóbalesetet arra kérném Önt, hogy végrehajtó parancsban foglalkozzanak a biztonsági kérdésekkel az űrhajózással kapcsolatban. A moratóriumnak szabályoznia kell az űrhajózások számát és azt, hogy ameddig nem készül el a személyzeti menekülést biztosító, hatékony rendszer kiépítése, addig ne lehessen négy embernél több az űrben egy űrhajó fedélzetén.

Ez a moratórium valószínűleg felbolydulást fog eredményezni a NASA-nál, de űrhajósaink élete és az űrprogram sikeres folytatása érdekében úgy érzem, ezekre a lépésekre szükség van. Thiokol mérnök úr véleményét annak idején figyelmen kívül hagyták és a Challenger űrrepülőgép felrobbant. A terrorista kiképzésre annak idején felhívták az FBI ügynökei a figyelmet, de sajnos ismét megtörtént a tragédia 2001. szeptember 11-én.

A következő űrrepülőgép felrobbanásának alkalmával felkiálthatunk büszkén és hangosan, hogy "IGEN!", mert a személyzetet a beépített biztonsági egység megvédte a katasztrófa elől. vagy ezt a moratóriumot újra elutasítják és akkor szembenézhetünk az újabb tragédiával és szégyenkezhetünk, amiért újabb űrhajósokat küldtünk a biztos halálba."

A következő oldalon: Az elmúlt évben a NASA többször súrolta a tragédiát

[1/3]next
  1. 1. oldal
  2. AFP: Az elmúlt évben a NASA többször súrolta a tragédiát
  3. Lett volna esély az űrhajósok megmentésére?

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Előkerült a lezuhant Columbia orrkúpja Külön weboldalat tartanak fel a kétkedők a NASA-nak Egyesült Államok: gyászszertartás a Columbia legénységének A NASA elbocsátotta a veszélyre figyelmeztető tanácsadókat A Columbia vesztét a bal szárny túlhevülése okozta Irakról folytatott megfigyelést a Columbia? Nincs jövője a nemzetközi űrkutatási programnak? - a Columbia tragédiája erre is kihat A tervezettnél gyorsabban lépett a légkörbe a Columbia Columbia: a felszálláskor leváló darab okozhatta a tragédiát? Darabjaira hullott az űrsikló, sokkoló képek a maradványokról és a robbanásról Képek: emberi maradványokat is találtak az űrsikló roncsai között Irak utcáin Isten bosszújának nevezik a Columbia űrhajó katasztrófáját

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.