Lassabb a hagyományos gépnél, de nagyon zöld!
Kizárólag napenergiával repül: személyszállításra is alkalmas a solar-repülő!
Két év múlva világkörüli útra indul a tervező, de előtte "főpróbát" kellett tartani, amelyen kiválóan teljesített a Bertrand Piccard által tervezett, Solar Impulse névre keresztelt napelemes repülőgép.
2012.05.25 11:29ma.huFelszállt a 2014-es világkörüli út főpróbájának tekintett útra Bertrand Piccard kizárólag napenergiával működtetett találmánya, a Solar Impulse névre keresztelt repülőgép, amely siker esetén akár az első valódi környezetbarát járat lehet - igaz, jellegénél fogva leginkább csak a mediterrán térségekben lehet munkába állítani. A gép a fénygyűjtő cellák segítségével emelkedik a magasba, csütörtökön Svájc nyugati részén indult útnak, hogy egy 20 órás üzem után némi szünetet tartson Spanyolországban, majd hétfőn onnan startol el, hogy a marokkói fővárosba, Rabatba menjen.
A feltaláló nem titkolta, hogy az út nemcsak a szerkezet tesztje, de a teljes mérnöki csapat mellett a földi irányítók és a technikai személyzet főpróbája is. Közben hangsúlyozta, hogy mindenképp kifizetődőbb a kizárólag napenergiával működő jármű, de a legnagyobb élményt mégis az jelenti a számára, hogy 9000 méter magasságba emelkedhet a napból nyert energia segítségével. "Minél többet fogok repülni a nap folyamán, annál több energiát gyűjtök a cellákkal, és ez egyszerűen lenyűgöző, egészen más minden eddigihez képest!" - lelkendezett a felszállás előtt.
A Solar Impulse fejlesztése 2003-ban indult, a 10 éves projectre összesen 90 millió eurót szántak, a részt vevő szakemberek között megtaláljuk a svájci Schindler felvonógyártó mérnökeit és a belga Solvay vegyianyag-gyártó cég kutatóit egyaránt. A gép összesen 12 ezer napcellával van felszerelve, az első repülésre képes járat 2010 áprilisában hagyta el a földet, majd három hónappal később a napelemes légijárművek rekordját felállítva összesen 26 órát tartózkodott a levegőben.
2011-re a világ első nemzetközi napenergiás járatává vált a gép, amikor Brüsszelben és Párizsban is sikeresen ért földet egy-egy út után. Arra azonban egyelőre kevés esély van, hogy teljesen kiszorítaná, vagy akár csak jelentős veszélyt jelentene a hagyományos repülőket, a Solar Impulse ugyanis mindössze 70 kilométer per óra sebességre képes, szemben a kerozinnal hajtott gépek több mint tízszeres végsebességével.
A projekt vezetői bevallották, hogy a fő kihívást valójában nem is a fejlesztés jelentette, hanem az, hogy egy efféle lassú járművet sikerüljön engedélyeztetni a kereskedelmi légiközlekedési rendszerben.
Kapcsolódó írások:
- Már 2500 kilométeres távra készül a svájci napelemes repülő
- Szélgenerátorok és napelemek segítenek rá az iskolára
- Ez az új trend: napelemes kripta a környezetért
- Sharp napelemekkel felszerelt "szolár autó" vezette a kenyai nyílt maraton futóit
- Csodák csodája: már csak csiszolnak a győri napelemes autón