A Délit zárják, a Dunára nyitnak
Szinte biztos, hogy nem lesz új metrónk 2013-ra
A 4-es metró új metrókocsikkal, a Déli pályaudvar bezárása, hajózható Duna, új hidak a folyón - ezek a legjellemzőbb egységei a fővárosi fejlesztéseknek.
2011.05.27 11:24MTIA felelősnek megválasztott Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes újabb dátumot mondott a budapesti 4-es metró átadására. Legrosszabb esetben 2015 elejét, legjobb esetben 2013 végét említette a politikus a német gazdasági klub rendezvényén.
Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes szerint az új budapesti metróvonal átadásának optimistább forgatókönyvének teljesüléséhez, vagyis, hogy a beruházás 2013 végére elkészüljön, szerencse kell. A politikus azt mondta, alapvetően rossz a helyzet, az alagút lényegében kész van, de a kocsikra nincsen vasúthatósági engedély, tehát a metrókocsik nem készültek el használható módon, a beruházás ellehetetlenülni látszik. A héten megválasztott és június elsején hivatalba lépő főpolgármester-helyettes ezért úgy véli, a 4-es metró átadása 2015 elejére lehetséges. A további nagyívű, százmilliárdos beruházások – a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötése, a 3-as Metró szerelvényeinek cseréje, a 4-es Metró meghosszabbítása Budaörsig és Újpalotáig – kapcsán Hutiray Gyula azt mondta, ezeknek a projekteknek csak az előkészítése kezdődhet el ebben a ciklusban.
Annak ellenére azonban, hogy a befejezés időpontja még távoli, a munka elindul, hiszen a főpolgármester-helyettes szerint a Budapesti Közlekedési Központot többek között azért hozták létre, hogy ezek a hosszú távú beruházások megfelelő módon előkészítve, a megfelelő pillanatokban kerüljenek a döntéshozók asztalára,.
„Világos képünk lesz 2013-2014-re arról, hogy ezek milyen költségekből és milyen műszaki megoldásokkal valósíthatók meg adott esetben. A 2013-2020-as uniós költségvetési ciklus támogatási lehetőségeinek ismeretében egy vagy több pályázat is elkészíthető” – mondta Hutiray Gyula.

A politikus a pénzügyi fedezet kapcsán azt is elmondta, a magasépítések esetében nem vesznek fel újabb hitelt, de azok a beruházások, amelyek uniós támogatással valósulhatnak meg, az Európai Fejlesztési Bank finanszírozásának az igénybevétele továbbra is egy lehetőség.
A fővárosi vezetés célja, hogy Budapest hitelállománya 2014-ben ne haladja meg a 2010-es évit. Utóbbi ugyan rettentően magas, de 2011-ben ennél is rosszabb lesz a helyzet, mert a már folyamatban lévő ügyek nem teszik lehetővé a 2011-es hitelállomány-növekedés kiküszöbölését. A következő ciklusokban azonban ha a főváros gazdasági helyzete stabilizálható, akkor ilyen típusú akadály már nem lesz – mondta Hutiray Gyula.
„Tehát általánosságban nem mondom azt, hogy a hitel, az ellenség, főleg nem, ha ilyen közlekedési infrastruktúra beruházásokról van szó, ami uniós támogatást is kaphat” – tette hozzá a politikus.
A tervezett új Duna-hidak kapcsán a főpolgármester-helyettes azt mondta, az Aquincumnál, a Galvani útnál és az Albertirsánál tervezett átkelők megépítése is sürgős lenne. A beruházások sorrendjét meg fogják vizsgálni.
„Nem szeretnék én itt most találgatásokra alapot adni felelőtlenül. Nagyon hosszú ideje az Aquincumi híd fontosságáról sok minden elhangzott, de nem látom most, hogy az lenne az első helyen” – nyilatkozta Hutiray Gyula. A dunai tömegközlekedés kialakítása kapcsán a politikus azt mondta, a járműbeszerzés költségei meglehetősen súlyosak, szinte ellehetetlenítőek, így ez rendre felbukkanó terv megvalósításának legjelentősebb akadálya.
„A főváros Duna-stratégiája mindenesetre tartalmazni fogja azt, hogy ezen a helyzeten változtassunk, ezek a lassú járatú kirándulóhajók – én inkább így nevezném, nem a közlekedési célt szolgálják alapvetően – nagy tömegben nem tudnak hozzájárulni a tömegközlekedéshez. Sokkal modernebb, korszerűbb járművekre lenne szükség, aminek a költsége nagyságrendekkel több” – mondta a főpolgármester-helyettes.
Hutiray Gyula szerint 2013-ra, illetve 2014-re lesz látható, milyen források állnak majd rendelkezésre a nagyobb ívű fővárosi közlekedési beruházásokra.