Sokba kerül a vonat

A MÁV adóssága kiemelt költségvetési kockázat

A MÁV 2010-re felhalmozott 289 milliárd forint adóssága önmagában kiemelkedő költségvetési kockázat, ezért a Költségvetési Tanács (MKKT) figyelemmel kíséri a vasúttársaság gazdálkodását.

2010.11.23 12:10MTI

Ez áll abban a tanulmányban, amely a KTT - Műhelytanulmányok" sorozatában jelentetett meg a tanács titkársága. A tanulmány a szerző - Száraz Emese, az MKKT elemző közgazdásza - nézeteit tükrözi s az nem feltétlenül egyezik a Költségvetési Tanács hivatalos álláspontjával.

"A Magyar Államvasutak Zrt. és a költségvetés kapcsolatát meghatározó tényezők" című tanulmány nem ad javaslatokat, kiindulópontot kíván nyújtani azoknak akik szeretnék megismerni a vasúti rendszer működésének mozgatórugóit, vagy megoldási javaslatot szeretnének kínálni a vasút súlyos gondjaira. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a MÁV nem rendelkezik olyan komplex, teljes körű vezetői információs rendszerrel, amely naprakész információkat tartalmazna a költségek és bevételek vonalszintű, állomásszintű alakulásáról, az utasok pontos létszámáról és az utazási igényekről. Ezért önmagában az adatok bizonytalansága megkérdőjelez minden olyan intézkedést, amelynek célja az utasok bizalmának visszanyerése, a menetrend optimalizálása vagy adott vonalszakaszon történő személyszállítás szükségességének megítélése.

A MÁV csoport az elmúlt tíz évben 2010-es árakon számolva átlagosan 31 százalékkal több költségvetési juttatásban részesült a költségvetési törvényben tervezetthez képest. A vállalatcsoport átlagosan évi 183 milliárd forint forrást kapott a költségvetésből. Ennek ellenére a hitelállomány 2010-re 289 milliárd forintra nőtt, amiből 189 milliárd állami garanciával fedezett.


A tanulmányban a szerző megjegyzi: a magyar vasúti piac átalakítását célzó intézkedések folyamatos kudarca azzal magyarázható, hogy Magyarországnak jelenleg sincs hosszú távú közlekedési stratégiája és a mindenkori költségvetés aktuális helyzete által meghatározott finanszírozás ellehetetlenítette a vasúti reform szakszerű végrehajtását.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.