Csillogós kommunizmus
Tengerre szállnak a gazdag kínaiak
A kínai újgazdagokról köztudott, hogy szeretik fitogtatni jólétüket, márkás órát viselnek, luxuséttermekben vacsoráznak és drága autókban furikáznak, ám manapság már nem érik be ennyivel: a tengeren is megjelentek jachtjaikkal, és fényűző kikötőket építenek.
2010.10.30 13:17MTI"A kínai milliomosok az óceánra vetették szemüket, ott kívánják kiélvezni gazdagságukat, VIP ügyfeleiket tengeri halászatra viszik hajóikon és ott tárgyalnak velük az üzleti szerződésekről is" - mondta az AFP-nek Cseng Vej-hang (Zheng Weihang), a tengeri luxusutazásokkal foglalkozó cégek és a jachtklubok szövetségének elnöke.
A kínai kikötőkben ma mintegy ezer luxushajó horgonyoz, de számuk Cseng szerint öt éven belül tízezerre is nőhet. Kína ma már a világ második legnagyobb gazdasága és második a szupergazdagok tekintetében is.
Az amerikai Forbes magazin szerint tavaly a kínai dollármilliárdosok száma elérte a 64-et - az Egyesült Államokban 403 milliárdos él. A PriceWaterhouseCoopers egyik tanulmánya szerint 2015-ben már Kína lesz a luxusipar legnagyobb felvevőpiaca.
Tiencsin kikötőjénél, Pekingtől mintegy 160 kilométerre a hongkongi Rainbow Land Holdings hatalmas beruházásba fogott. Kína legnagyobb jachtklubja és marinája épül: a 655 szobás luxusszálloda mellett kialakítandó kikötőben 750 hajó számára lesz hely. A tengeren a vitorlásoknál könnyebben kezelhető motoros luxushajókat kedvelik a kínai újgazdagok - ezeknek a jachtoknak 80 százalékát Európából és az Egyesült Államokból importálják.
Az Azimut olasz cég öt éve jelent meg a kínai piacon, és azóta 30, 13 és 40 méter közötti hajót adott el egészen 100 millió jüanig (mintegy 3 milliárd forint) terjedő áron. Janet Chen, a China Boating című szakfolyóirat főszerkesztője arra számít, hogy öt év alatt megduplázódhat a marinák száma.
"A kínai újgazdagok szeretik az új dolgokat és divatokat, és versenyeznek egymással jachtjuk méretét illetően."
Ma még a külföldi márkákat részesítik előnyben, de Delphine Lignieres, a China Rendez-vous nevű cég illetékese szerint egyre több az olyan kínai hajóépítő üzem, amely külföldi konstruktőrökkel fog össze. Az ilyen leányvállalatok termékei is egyre népszerűbbek - mondja az üzletasszony, aki évente hajószalont szervez a kínai jet-set kedvencévé vált Hajnan (Hainan) szigeten.
Szeptemberben Delphine Lignieres 25 gazdag kínai számára szervezett utazást a dél-franciaországi Cannes-ba az ottani nemzetközi jachtszalon alkalmából. A résztvevők főleg ingatlanbefektetők és pénzemberek, bankárok voltak, akik újfajta időtöltést keresnek maguknak.
Lignieres asszony bízik abban, hogy a Cannes-ban látottak alapján még nagyobb kedvet kapnak arra, hogy Kínában hajót vásároljanak maguknak.