Illegálisnak mondták ki

Többnapos sztrájkok márciusban a British Airwaysnél

Többnapos sztrájkokat hirdetett március végére a legnagyobb brit légitársaság, a British Airways (BA) légi utaskísérőinek érdekképviselete.

2010.03.12 14:15MTI

A Unite szakszervezet főtitkárhelyettese, Len McCluskey pénteki londoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az utaskísérők március 20-ától három napig, március 27-étől négy napig sztrájkolnak. Hozzátette, hogy a húsvéti ünnepek idején nem lesz munkabeszüntetés, de április második felében újabb sztrájkok lehetnek, ha addig nem sikerül megegyezni a cégvezetéssel a vitás bér- és létszámkérdésekben.

A British Airways a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja, és naponta három járatot közlekedtet a londoni Heathrow repülőtérről Budapestre. McCluskey pénteken elmondta: a BA vezetése előző nap az érdekképviselet elé terjesztett egy új javaslatcsomagot. A szakszervezeti vezető ennek tartalmát nem részletezte, de közölte, hogy a Unite nem javasolja az alkalmazottaknak a javaslatok elfogadását.

Az új egyezségtervezetről mindenesetre azonnal megszavaztatják az állományt, és ha a többség jóváhagyja a javaslatcsomagot, akkor a sztrájkokat lefújják - tette hozzá. A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, és a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát járatonként egy fővel - 15-ről 14-re - csökkentette.

A BA arra hivatkozik, hogy utaskísérői sokkal nagyvonalúbb juttatásokban részesülnek, mint a versenytársaknál dolgozók. A British Airways légi kiszolgáló személyzetének éves átlagos alapfizetése fejenként 30 ezer font (több mint 9 millió forint). Ez a kétszerese a legnagyobb riválisnál, a Virgin Atlantic légitársaságnál honos éves utaskísérői alapfizetésnek. A szakszervezet szerint azonban a BA munkaszerződéseket érintő módosításokat kényszerít az utaskísérői állományra. A British Airways vezetése drasztikus takarékossági programba kezdett, miután a cég eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a társaság percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég. Elemzők különösen azt tartják riasztónak, hogy a hagyományosan igen erős időszaknak számító nyári utazási szezonban keletkezett a tavalyi súlyos veszteség zöme.

A British Airways elsősorban a prémiumosztályok forgalmának meredek visszaesését szenvedi meg. Egyik legfőbb bevételi forrása ugyanis a bőség éveiben a londoni City első, illetve üzleti osztályon repülő bankárainak utaztatása volt, főleg az észak-amerikai járatokon. A súlyos pénzügyi válság és a tömeges citybeli elbocsátások nyomán azonban ez az utascsoport szinte eltűnt. A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd".

BA a jelenlegi pénzügyi év végéig összesen 4900 fős - 12,7 százalékos - leépítést tervez. Az utaskísérők eredetileg a tavaly karácsonyi időszakra tervezték a sztrájkot, amely folyamatosan 12 napig - rekordideig - tartott volna.

A British Airways azonban jogi úton megtámadta a sztrájkdöntést, arra hivatkozva, hogy a szakszervezet olyan alkalmazottakat is megszavaztatott a sztrájkról, akik már kiléptek, vagy távozóban voltak a vállalattól, és ezért a szavazás törvénytelen volt.

A londoni felsőbíróság annak idején elfogadta ezt az érvelést, és illegálisnak mondta ki a karácsonyra tervezett sztrájkot.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.