5 százalékos bevétel-növekedést remélnek
Hónig szerint az új vasúti menetrend minőségjavulást hozhat
Az országos vasúti hálózaton az új menetrendtől várt minőségjavulás több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevétel-növekedést eredményezhet - ismertette Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter kedden Budapesten a kormányszóvivői tájékoztatón.
2009.10.20 15:14MTIElmondta: a szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra, ezen az összesen 1.000 kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon naponta 6.400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint - tette hozzá.
Hónig Péter annak kapcsán beszélt erről, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kedden hozta nyilvánosságra honlapján a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni. A tárcavezető elmondta: 46 vasúti vonalszakasznál vizsgálták azt, hogy legyen-e továbbra is személyszállítási közszolgáltatás, és az egyeztetések végére 33 szakasznál döntötték el, hogy szüneteltetni kívánják a vasúti közlekedést. Ezeken a szakaszokon autóbuszos megoldásokat fognak javasolni.
Elmondta, hogy a menetrendi átalakítás azért is sürgetőbb mint a közösségi közlekedés átalakítására tett egyéb lépések, mert december második szombatján meg kell hirdetni az új menetrendet. Hónig Péter ismertette, hogy a menetrenddel az országos jelentőségű vonalaknál a vasutat preferálnák ott, ahol párhuzamosság van a vasút és a busz között, így ezeken a szakaszokon várhatóan csökkenni fog az autóbuszos szállítás volumene.
Hangsúlyozta: ezen vonalak mentén átlagosan mintegy 10 perccel csökken a menetidő, és ütemes menetrendet vezetnek be. A regionális vonalak kapcsán többször megerősítette: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Elsődleges cél itt is - figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat is - a párhuzamosságok csökkentése.
A miniszter hozzátette: a tárca szeretné, ha ezekről a vonalakról és szolgáltatásokról regionális szinten döntenének, azonban ez egy hosszabb folyamat, hiszen ennek a jogi hátterét is meg kell teremteni.
Hónig Péter beszélt arról is, hogy azokon a vonalakon, ahol megszűnik a vasúti közlekedés, ott teherszállítás továbbra is lehetséges lesz, mint ahogyan az üzleti alapon történő személyszállítás is, mivel az infrastruktúra továbbra is működik. Az, hogy hány szakaszon szűnnének meg autóbuszjáratok nincsenek konkrét számok - mondta el kérdésre válaszolva a miniszter. Az MTI hétfőn számolt be arról, hogy a tárca egyebek között nem javasolja Salgótarjánból, Egerből, Szekszárdról és Hódmezővásárhelyről a vasúti megrendelést a központi régióba.
Az MTI kérdésére, hogy megszűnik-e a vasúti közlekedés ezen települések és a központi régió között, a miniszter nem adott konkrét választ. Annyit megjegyzett, hogy Salgótarján esetén nehézkes a vasúti közlekedés, így ott lehetséges, hogy nem lesz vasúti kapcsolat. A MÁV átalakításának költségeiről Hónig Péter kérdésre válaszolva azt mondta, hogy azt három év alatt mintegy 48 milliárd forintra becsülik, amelyet hitelből kívánnak finanszírozni. Hozzáfűzte: a fizikai állományban jövőre nem várhatóak elbocsátások, míg 2010 második felében a fehérgalléros állományból "1000 fő körüli" létszámot érinthet az elbocsátás.
A miniszter elmondta, hogy a menetrendi átalakítás a közösségi közlekedés átalakítására irányuló hároméves projekt első eleme. A 2010-től 2012-ig tartó projekt célja, hogy a harmadik év végére összesen 70 milliárd forintot takarítsanak meg a helyközi közösségi közlekedésre fordított költségvetési pénzekből.
Az átalakításnak három eleme van - ismertette Hónig Péter. Javítani kell az 57 cégből álló MÁV-vállalatcsoport hatékonyságát, át kell alakítani a tarifák és menetdíj-kedvezmények rendszerét, valamint csökkenteni kell a társaság méretét.