Magyar termékeket teszünk leginkább a kosarunkba
Tudatosabb vásárlók lettünk egy felmérés szerint
Tovább erősödött a vásárlói tudatosság, a lakosság szívesebben vásárol magyar terméket, és egyre többen tájékozódnak interneten a vásárlások előtt - derült ki többek között a Kirakat.hu és az Ipsos legújabb felméréséből.
2009.10.12 16:57MTIA Kirakat.hu és az Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt., röviden Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexe (TVI) szerint lassan, de stabilan nő a lakosság vásárlási tudatossága. A TVI az eredményeket olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli - közölte a felmérés kommunikációjával megbízott cég hétfőn az MTI-vel. A 2007 decemberében végzett első felmérés eredményei szerint a TVI 4,55 ponton állt, a 2008-as kutatás 4,95-ös átlagot mutatott, a 2009-es TVI kereken 5,00-ös értéket kapott. Ez főként azzal magyarázható, hogy a gazdasági válság hatására az emberek jobban odafigyelnek az árakra, tájékozódnak a vásárlás előtt, és előre eltervezett dolgokra költenek - olvasható a közleményben.
Nyolc százalékkal, 60 százalékra nőtt a magyar termékek iránt kifejezett lojalitásmutató. Pozitív eltérést mutat a "Ha elégedetlen vagyok a minőségével, visszaküldetem a pincérrel az ételt" állítás, amely főképp a magasabb státusúakra jellemző, viszont a kérdést hagyományosan magas válaszmegtagadás jellemzi. A megkérdezettek 55 százaléka tájékozódik az árak felől a korábbi 51 százalék helyett. Tavaly a válaszadók 37 százaléka, idén már 40 százalék állította, hogy a boltban csak az előre eltervezett dolgokat veszi meg.
Az eredmények szerint megnőtt azon internetezők tábora, akik tudatosan használják a világhálót vásárlási döntéseikhez: 2008-ban az internetre látogatók 53 százaléka igyekezett termékeket, szolgáltatásokat megismerni a világhálón levő cikkek, tesztek, leírások böngészésével, 2009-ben már 80 százalék. Tavaly az internetezők 39 százaléka kifejezetten azért böngészett, hogy lehetőséget találjon internetes vásárlásra vagy rendelésre, arányuk idén elérte az 57 százalékot.
Az elmúlt év 59 százaléka helyett ebben az évben 64 százalék keresi neten azt a lehetőséget, ahol a legolcsóbban vásárolhat. A felmérés szerint a 18-39 éves korosztályon kívül az 50-59 éveseknél jelentkezik leginkább a célirányos internethasználat. AZ intenzívebb online tájékozódás a magasabb iskolai végzettséggel és társadalmi státussal rendelkezőket jellemzi, viszont a nagyvárosiakhoz, főként a budapestiekhez viszonyítva a kisebb, 2000-10.000 fős települések lakóinál is megjelent egy komoly erősödés a gyakoribb internetes tájékozódás iránt.
A 2008-as felmérésnél 43 százalék vallotta, hogy "a szerződéseket elolvassa az elejétől a végéig, még az apró betűs részeket is", addig idén ugyanezt 9 százalékkal kevesebben, mindössze a felnőtt lakosság 34 százaléka állítja magáról.