Ötezer forint jutalom a dolgozóknak
Jószívű vasutasok: felajánlják a "jelenléti jutalmat"
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) támogatja azt a kezdeményezést, hogy a munkáltató által a sztrájk idejére felajánlott szolgálatonkénti, és dolgozónkénti 5.000 forintos "jelenléti jutalmat" jótékonysági célokra ajánlják fel. A MÁV egyébként a sztrájk felfüggesztéséről hozott szakszervezeti döntést követően is - kitart korábbi álláspontja mellett...
2008.02.07 15:14MTIKarácsony Szilárd, a VSZ szóvivője az MTI érdeklődésére elmondta: a felajánlást Mile Dániel súlyos balesetet szenvedett forgalmi szolgálattevő kollégájuk gyógykezelésére szeretnék fordítani. Az ötlet a Hatvan állomáson működő VSZ alapszervezet forgalmi csoportjától származik, hasonló felajánlások érkeztek több más szolgálati helyről.
A VSZ szóvivője elmondta, hogy a munkáltató, a 12 órás szolgálatonkénti, és fejenkénti 5.000 forinttal honorálta azokat a fizikai állományú dolgozókat, akik a sztrájk alatt is dolgoztak. A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) ezt kifogásolta.
Bárány Balázs, a sztrájkot kezdeményező VDSZSZ alelnöke az 5 ezer forint jutalmat "júdáspénznek" nevezte. Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója ezzel kapcsolatban korábban elmondta: az 5.000 forint jutalmat azoknak adják, akik biztosítják a közlekedést, és a jutalom kifizetéséről visszamenőleg is intézkedni fognak.
A MÁV kitart korábbi álláspontja mellett
A MÁV - a sztrájk felfüggesztéséről hozott szakszervezeti döntést követően is - kitart korábbi álláspontja mellett, jogilag, gazdaságilag megalapozatlannak tartja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseit, mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten. Heinczinger István vádaskodásnak nevezte és visszautasította a VDSZSZ csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottakat, amely szerint a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, illetve fenyegetné a sztrájkolókat.
Heinczinger István úgy értékelte, hogy a VDSZSZ sztrájkja a 10 százalék többlet bérfejlesztésért, illetve a privatizációs bevételből történő részesedért értelmetlen, felelőtlen megmozdulás, a területi munkaadók ezt megpróbálták megértetni a dolgozókkal, ami nem jelentett fenyegetést. Megerősítette, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből más cégnél dolgozó munkavállalóknak a privatizációs törvény alapján nem lehet kifizetni semmilyen összeget. A vezérigazgató szólt arról, hogy információjuk szerint a VDSZSZ félrevezette a munkavállalók egy részét a követeléssel kapcsolatban, illetve fenyegetően lépett fel a nem sztrájkolókkal szemben, mondván: kirúgatják őket.
Heinczinger István emlékeztetett arra, hogy több olyan megállapodás is van a többi vasutas szakszervezettel, amelyet a VDSZSZ nem írt alá, szerinte azért, hogy sztrájkot tudjon szervezni. Példaként említette, hogy a MÁV Zrt. 6,9 százalékos béremelésről megállapodott a nagyobb szakszervezetekkel, azonban ezt a VDSZSZ nem fogadta el. Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, hogy a MÁV-START-nál a 6,9 százalékos béremelést kevesebbnek érzik a dolgozók, mert megváltozott a munkaidőalap, heti 36,5 óráról 38 órára emelkedett. A különbözetre korábban pótlékot fizetett a MÁV-START, ami az idén megszűnt.
Heinczinger István elmondta: a konszolidált veszteség a MÁV-csoportnál napi 300-500 millió forint között lehet a sztrájk alatt, ennek felmérése folyamatban van. Például figyelembe kell venni, hogy a tehervonatok közlekedése kedvezően alakult. Azzal, hogy a vasúti infrastruktúra szabad volt, több tehervonatot tudtak közlekedtetni, mint egy átlagos napon, szerdán például mintegy 600-at. Ez a pályavasút számára pályahasználati díjban bevételtöbbletet hozhat.
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta: a tulajdonosnak kell döntenie, hogy sztrájkfenyegetettség közben, illetve elhúzódó sztrájk esetén milyen megoldással lehet a munkába és iskolába járást kiszolgáló hivatásforgalmat lebonyolítani. Utalt arra, hogy a miniszter korábban kényszer üzemszünetet helyezett kilátásba a vasúton, ha elhúzódna a munkabeszüntetés.
A forgalom visszaállításával kapcsolatban elhangzott: csütörtök délutántól fokozatosan és folyamatosan indulnak az elővárosi vonatok, a távolsági járatok, az InterCity és gyorsvonatok, a teljes menetrend pénteken reggelre áll helyre. A nemzetközi forgalom visszaállításához hosszabb időre lesz szükség.