Kákosy logikus gondolata
Ésszerű lenne a Volán társaságokra bízni a közszolgáltatás egy részét
Ésszerű és logikus gondolatnak nevezte egy közlekedési szakember Kákosy Csaba közlekedési miniszter elképzelését, hogy egy elhúzódó vasutassztrájk esetén a Volán busztársaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás további részeit.
2008.02.06 09:20MTI"A miniszter gondolata ésszerű, logikus. Törvényeink szerint a mindenkori közlekedési miniszter felelős a közforgalmú helyközi közlekedés tervezéséért, szervezésért, fenntartásáért, ellenőrzésért, és a pénzügyminiszterrel közösen a finanszírozásáért" - mondta a több évtizedes gyakorlattal rendelkező közlekedésmérnök, aki neve elhallgatását kérve nyilatkozott a távirati irodának.
A szakértő úgy fogalmazott: amennyiben a vasút nem teljesíti közszolgáltatási feladatait, a miniszter dolga a helyettesítésről dönteni. A helyi közlekedésnél ez a felelősség az önkormányzatoké - tette hozzá. A szakértő szerint a közlekedési miniszter több problémát is megoldhatna: egyrészt mentesíthetné a MÁV-ot egy olyan feladat alól, amelyet a vasút egyre drágábban és egyre rosszabb színvonalon képes elvégezni. Másrészt a döntés nyomán a MÁV-nál forrás, eszköz, valamint szakképzett munkaerő (mozdonyvezető, kalauz) szabadulna fel, amit a vasúttársaság átcsoportosíthatna olyan területekre, ahol évek óta akut létszámhiány van.
Emellett a döntésnek köszönhetően csökkenthető lenne a közszolgáltatásért fizetendő veszteségkiegyenlítés, hiszen a Volán társaságok körülbelül negyed-hatod áron viszik el az utasokat mint a vasút. Arra a kérdésre, hogy hol képzelhető el a vasúti közlekedés átterelése a közútra, a szakértő úgy válaszolt: ilyen döntés elsősorban ott jöhet szóba, ahol az adott vasútvonal utasterhelése kisebb, mint egy szóló autóbusz befogadóképessége, különben egy vonat kiváltására több autóbuszt kellene igénybe venni.
Szerinte a miniszteri döntés megyénként 3-4 plusz autóbusz igénybevételét jelentené, amit a megyei Volánok most is képesek biztosítani a tartalék járműállományból. Az ennél nagyobb igénybevételnél azonban már új autóbuszok beszerzésére lenne szükség.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a miniszteri kijelentés hátterében valószínűleg nem áll távolsági vonat, vagy elővárosi vonat kiváltása autóbusszal. A miniszter megjegyzése a finanszírozási források átcsoportosításáról arra lehet utalás, hogy az alacsony kihasználtságú vonatok autóbusszal történő kiváltása ugyancsak megérné az államnak, mivel egy utaskilométert a közúton 250 forintért, vasúton 1.100-1.800 forintért "állítanak elő" a közlekedési társaságok.
A miniszteri döntés javítana a Volán társaságok nagyon rossz állami finanszírozásán, illetve nem lényeges mértékben (1-3 százalékkal) rontana a MÁV igen jó állami finanszírozási rendszerén - magyarázta a szakember. Szerinte az intézkedés nem járna a hazai közforgalmú közlekedési piac jelentős átrendeződésével, mert a mostani arányon - a Volánok az utasok 77 százalékát, a vasút pedig 21 százalékát szállítja - csak 2-4 százalékkal módosítana. Kedden a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) közleményben javasolta a fuvarozó vállalkozásoknak: amennyiben a sztrájk elhúzódik, akkor kis- és nagybuszok igénybevételével, szövetségbe tömörülve lépjenek be a személyszállítás piacára, ezzel biztosítsák a munkavállalók és a diákok zökkenőmentes közlekedését.
A szövetség kérte a gazdasági kormányzatot, a személyszállító fuvarosok tevékenységének állami eszközökkel történő támogatását. Kákosy Csaba hétfőn jelentette ki, hogy ha a vasutasok sztrájkja elhúzódik, akkor a Volán társaságokra kell bízni a közösségi közlekedési közszolgáltatás egy részét a szükséges finanszírozási források átcsoportosításával. "A közszolgáltatás fenntartása miniszteri kötelezettségem" - mondta a gazdasági és közlekedési miniszter sajtóértekezletén. A miniszter nem utalt arra, hogy konkrétan mennyi idő után hozza meg a döntést az átcsoportosításról.
Kapcsolódó írások:
- Nincs megegyezés, ezért ma sem lesz teljesen zökkenőmentes a vonatközlekedés
- Tart a sztrájk - a MÁV bírósághoz fordult
- Kóka cáfol: nem ígért semmit a MÁV Cargo privatizációs bevételéből
- A MÁV egy "tyúklépésnyit sem hajlandó előre lépni" - folytatódik a sztrájk
- A MÁV fenntartja azt a jelszót, hogy nincs alku
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06