A VDSZSZ nem függeszti fel a vasutassztrájkot
A MÁV egy "tyúklépésnyit sem hajlandó előre lépni" - folytatódik a sztrájk
A VDSZSZ nem függeszti fel a sztrájkot, azt határozatlan ideig fenntartja - mondta Gaskó István, a szervezet elnöke hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten. Közölte: az álláspontok egy kérdésben sem közeledtek, mert a MÁV egy "tyúklépésnyit sem hajlandó előre lépni", holott a VDSZSZ kompromisszumkész.
2008.02.04 19:20MTIAz elnök visszautasította azt az állítást, miszerint a VDSZSZ politikai megfontolásokból tartja fenn a sztrájkot. Szerinte éppen a MÁV alkutól elzárkózó magatartása enged következtetni politikai indíttatásra, hiszen a vasúttársaság az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatos ajánlatot is elutasítja, és ez okolható a kialakult káoszért.
Gaskó István utalt arra, hogy a VDSZSZ naponta 350-400 vonatot elfogadna elégséges szolgáltatásként, márpedig ez a forgalom az 1995-ös sztrájknál megfelelt a MÁV akkori vezetésének, ráadásul akkor a jelenleginél kétszer nagyobb utasforgalom mellett szültetett ilyen döntés. Politikai megfontolással már csak azért sem lehet a VDSZSZ-t megvádolni, mert 1999 és 2000-ben a mai ellenzék volt kormányon, és a szervezet ugyanilyen sztrájkot szervezett - jegyezte meg az elnök.
Hozzátette: "a vasúttársaság tegye próbára a szakszervezetet, és adja meg követeléseit, meglátják hogy a sztrájk nem fog a márciusi népszavazásig tartani". Gaskó István etikátlannak nevezte a MÁV vezetését és Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter állítását, ami szerint 30 milliárd forintot tenne ki a VDSZSZ bérkövetelése.
A 35 ezer munkavállalónak fejenként járó 250 ezer forint 8,750 milliárd forintot tesz ki - jelezte. Az elnök hangoztatta: hamis állítás az is, hogy ezt a MÁV azért ne tudná kifizetni, mert nincs benne az üzleti tervében. Nem hogy üzleti terve nincs egyik MÁV-cégnek sem, de működési engedélyük sincsen - mutatott rá. Hozzátette: a vasúttársaság törvénysértésekkel vádolja a VDSZSZ-t, miközben saját működése is jogszabályt sért.
Gaskó István érvelése szerint nem okozna gondot a 8,750 milliárd forint kifizetése, hiszen a MÁV Cargo privatizációjából a tervezett 80 milliárd forint helyett 102 milliárd forint folyt be. Az elnök szakmai megbeszéléseken hallottakat idézve azt mondta, hogy a társaság már 50 milliárd forintos bevétellel is megelégedett volna. Érdekes, hogy azok sajnálják a privatizációs bevételek egy részének szétosztását a kisemberek között, akik a rendszerváltáskor saját maguk privatizációból gazdagodtak meg - fogalmazott Gaskó István.
Úgy vélte, hogy a MÁV az alkotmányt sérti meg akkor, amikor a "Nincs alku!" jelszót hirdetve tárgyal a szakszervezettel. Ezzel a vasúttársaság a társadalmi párbeszédet utasítja vissza - mondta az elnök. Kijelentette: nem ért egyet azzal, hogy meggyengült volna a sztrájk, adatai szerint a MÁV Startnál a dolgozók 90 százaléka szüntette be a munkát. A szakszervezet követelései kapcsán elmondta, hogy az új leányvállalatokhoz kihelyezett munkavállalók számára a 10 százalékos előzetes kompenzáció egyáltalán nem túlzó, ezt a MÁV Cargo esetében 2006 júliusában a munkavállalók az azóta is érvényesnek tekinthető megállapodás szerint megkapták.
Ehhez képest most a MÁV a személyszállításra létrejött társasága, a MÁV-Start 7 ezer, a MÁV Gépészet Zrt. 3 ezer, és a MÁV Trakció 5 ezer dolgozójától a társaság megtagadja ugyanezt - közölte Gaskó István. A szakszervezet úgy érvel, hogy a kihelyezett üzletágaknál szinte törvényszerű a kereseti viszonyok romlása, felmérésük szerint egyes öt éve kihelyezett üzletágaknál ma 25 százalékos bérkülönbség van a MÁV-dolgozókéhoz hasonlítva.