Megin állunk vaze!

Irreális és nem jogos a VDSZSZ követelése

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követelései, amelyekért a szakszervezet február 1-jétől gördülő sztrájkot hirdetett a MÁV-Zrt.-nél, a MÁV-START-nál illetve a gépészetnél.

2008.01.31 16:38MTI

A VDSZSZ 2,5 havi nettó bért követel a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve a kiszervezett vállalatoknál a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztésen túl további 10 százalék emelésre tart igényt - emlékeztetett a vezérigazgató csütörtökön háttérbeszélgetésen.

Heinczinger István kifejtette: a 2002-2006. közötti négy éves megállapodás a szakszervezetekkel azt tartalmazta, hogy 10 százalékos béremelést kapnak a külsős cégekhez kiszervezett tevékenység során az átkerülő dolgozók, mondván elvesztették korábbi juttatásaik egy részét, de ez nem a MÁV-on belüli átszervezett cégekre vonatkozott.

A vezérigazgató elmondta: a MÁV Cargo azért tudott 10 százalékos béremelést adni a dolgozóinak, mert a piaci körülmények közé került vállalat 600 embert leépített és a felszabaduló bértömeg lehetőséget adott az emelésre. A vezérigazgató elmondta, hogy a 2007-től érvényes 4 éves megállapodásban már nem szerepel a külsős cégekhez kiszervezettekre vonatkozó 10 százalékos emelés.

Megjegyezte: legutóbbi kiszervezések - a MÁV-START, a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet - a MÁV-csoporton belül történtek, így a MÁV-on belüli szociális juttatások változatlanok maradtak, a MÁV-START-nál létrejött foglalkoztatáspolitikai megállapodásban pedig három munkakörre - jegyvizsgáló, pénztáros és kocsivizsgáló - foglalkoztatási garanciát rögzítettek.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a 10 százalékos béremelés a MÁV-START-nál 2,5 milliárd, a gépészetnél 1 milliárd, a trakciónál 2 milliárd forint többletkiadást jelentene, ami a költségvetést érintené.

A MÁV Cargo privatizációs bevételéből való követelés teljesítésének sincs meg a jogi alapja - mondta Heinczinger István. A privatizációs törvény alapján ugyanis a dolgozók csak abból a cégből részesedhetnek kedvezményes részvényformában, amelyben alkalmazottak. Ha 1 forintot is kifizetnének a Cargo privatizációs bevételéből más társaságban lévőknek, az büntetőjogi kategória lenne. Számításaik szerint a Cargo privatizációs bevételből 2,5 havi részesedés 26-30 milliórd forint nettó kiadást jelentene, ami bruttóban elérheti az 50 milliárd forintot is.

Mosóczi László, a MÁV-START elnök-vezérigazgatója elmondta, ha nem születik megállapodás az elégséges szolgáltatásról, nehéz lesz az utasokat tájékoztatni a forgalomról. Utalt arra, hogy a MÁV-nál 16 személyszállítási szolgáltatási központ működik, a központokban pénteken 0 órától folyamatos vezetői ügyelet lesz. Az ügyelet feladata lesz a forgalom szervezése és tájékoztatás.

Heinczinger István kérdésre válaszolva elmondta: ha egyetlen vonat sem indul egy nap, akkor 700 millió forint napi veszteséget könyvelnek el és még ehhez jön az utasok bizalomveszétése.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.