Oroszország vs. Nabucco?

Kommerszant: Magyarországon a Surgutneftegast a Gazprom érdekeinek védelméve

A Kommerszant című orosz gazdasági lap a címoldalán kezdődő cikkben számolt be hétfőn arról, hogy folytatódik a Surgutneftegas (Szurgutnyeftyegaz) Mol-részvásárlása körüli botrány, amennyiben a magyar politikusok új verzióval álltak elő a vásárlás okairól, és azt vélik látni mögötte, hogy Oroszország akadályozni akarja a Nabucco terv megvalósulását, amelynek a Mol is részese.

2009.04.20 12:09MTI

A lap a Napi Gazdaság alapján idézte Németh Zsoltot, a parlament külügyi bizottságának elnökét (Fidesz), aki kijelentette, hogy a Surgutneftegas azért vette meg a Mol 21,2 százalékát az osztrák OMV-től, hogy hozzáférjen a Nabucco gázvezeték terveihez.

"A cél Németh úr szerint az volt, hogy korlátozzák a Nabuccóba való befektetéseket, és előnyhöz juttassák a Gazprom konkurens gázvezetékét, a Déli Áramlatot", írta a lap.

Magyarország részese az EU támogatta Nabucco programnak - a tervezett Nabucco vezetéken Közép-Ázsiából és a Közel-Keletről áramlik majd a gáz Oroszországot elkerülve Európába -, és az orosz-olasz fővállalkozásban tervezett Déli Áramlatnak is, amely Oroszországból vinné a gázt Európába a Fekete-tengeren át.

Az előző miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc március elején jóváhagyta a Déli Áramlat magyar szakaszának építését, de a hónap végén lemondott. Szóban a volt kormányfő támogatta a Nabuccót is. Bajnai Gordon, az új kormányfő még nem választott a két terv közül, írta a Kommerszant. A Nabuccóhoz fűződő érdekek esetleges konfliktusa tovább élezi a feszültséget, amelyet a múlt héten lezárt Mol-részvényügylet keltett. Sólyom László magyar államfő már megígérte, hogy tanulmányozni fogja az üzlet lehetséges következményeit a magyar energiabiztonságra nézve. Emellett kérdést intézett az orosz nagykövetséghez, tájékoztatást követelve arról, milyen tervei vannak a Surgutneftegasnak a Mollal kapcsolatban.

A Mol vezetése, amely a hozzá közelálló struktúrákkal együtt a saját részvényei mintegy 40 százalékával rendelkezik, ugyancsak elutasítóan fogadta az orosz konszern megjelenését a részvényesek között.

A Surgutneftegas 1,4 milliárd eurót fizetett a csomagért, és arra számított, hogy kőolaját a magyar vállalat finomítóiban dolgozhatja fel. A Mol azonban bejelentette, hogy kizárólag pénzügyi befektetőnek tekinti a konszernt, és szinte azonnal közölte: nem fizet osztalékot tavalyról. Mi több: a csütörtökre tervezett rendkívüli közgyűlésen az alapszabály olyan módosításait terjesztik majd elő, amelyek a nominális tulajdonosoktól megkövetelik a tényleges tulajdonosok feltárását. A Kommerszantnak a Surgutneftegasnál mindezt nem kommentálták, és a Gazpromnál sem voltak hajlandók fontolóra venni, hogy a Surgutneftegas tud-e segíteni a monopóliumnak a Nabucco tervre való hatásban.

Az orosz külügyminisztérium már április 9-én "a gazdasági szereplők lépéseinek felesleges átpolitizálását" látta a magyar politikusok nyilatkozataiban. Valentyin Nyesztyerov, a Troika Dialog befektetési társaság szakértője azonban a Kommerszantnak nyilatkozva úgy vélekedett: a Surgutneftegas aligha önállóan döntött a Mol-rész megvásárlásáról, hiszen közismerten és hagyományosan konzervatív magatartást tanúsít az európai vagyontárgyak vásárlása terén.

Lev Sznikov, a VTB Kapital elemzője azonban hozzátette: Oroszországnak nincs lehetősége arra, hogy a Mol útján akadályt gördítsen a Nabucco építésének útjába. A Surgutneftegas legfeljebb annyit tehet, hogy igazgatót delegál az igazgató tanácsba, és így hozzáfér a Nabuccóval kapcsolatos belső információkhoz.

A Kommerszant végül emlékeztetett rá, hogy magyar források szerint a Nabucco építésére vonatkozó nemzetközi megállapodást még a félév vége előtt aláírhatják, és szövegét a május 7-én Prágában tartandó energiaügyi csúcsra készítik elő.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.