Nem kell a púder

A GVH 150 milliós bírságot rótt ki kozmetikai reklámok miatt

Megtévesztő reklámok miatt 150 millió forint bírságot szabott ki a L'Oréal Magyarország Kozmetikai Kft.-re a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatal hétfői közleménye szerint a kozmetikai világcég egyes termékeiről, azok hatásáról megtévesztésre alkalmas állításokat tett közzé.

2009.03.16 17:53MTI

A GVH eljárásában a L'Oréal Kft. több termékéről - közöttük a golyós hasfeszesítőről, a Dercos hajhullás elleni készítményről és ránctalanító krémekről 2007. január 1. és 2007. július 18. között adott fogyasztói tájékoztatásokat vizsgálta.

Megállapította, hogy a tájékoztatások jelentős része alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A L'Oréal több reklámban kategorikus, minden fogyasztónak feltétel nélkül szóló ígéreteket fogalmazott meg a termékekről, illetve azok hatásáról. Ezzel azt az üzenetet közvetítette, hogy az ígért eredmény bármely fogyasztó esetében biztonsággal elvárható. A GVH álláspontja szerint, ha egy vállalkozás kategorikus állítást fogalmaz meg, akkor az állítás valóságtartalmát a reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania.

Továbbá, az állításnak tudományosan elfogadott hatékonysági vizsgálatok eredményein kell alapulnia. A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas az a tájékoztatási gyakorlat, amikor a vállalkozás úgy használja fel a szubjektív hatékonysági vizsgálatok eredményeit a termék népszerűsítésére, hogy a fogyasztók számára nem derül ki egyértelműen, hogy csak szubjektív eredményeket közölt a reklámozó - hívja fel a figyelmet a GVH.

Hozzáteszik: különösen alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására egy olyan magatartás, amikor a vállalkozás a tesztben résztvevő fogyasztók szubjektív értékelését szerepelteti a reklámban, miközben az objektív hatékonysági eredmények kedvezőtlenebbek.

A szubjektív hatékonysági vizsgálatra alapozott reklámállítás esetében is irányadó, hogy a reklámállításnak teljesen összhangban kell lennie a vizsgálati eredményekkel - jegyzik meg.

A GVH a bírság kiszabásánál súlyosbító körülményként értékelte, hogy az elmarasztalt vállalkozás a piac jelentős szereplője, több termékét hirdette megtévesztő módon, a jogsértést pedig intenzív reklámtevékenységben követték el.

A megtévesztő reklámok több hónapig elérhetőek voltak és jelentős számú fogyasztóhoz juthattak el. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a L'Oréal egyes jogsértőnek minősülő kijelentéseit még az eljárás lezárulta előtt önként módosította.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.