Csapdahelyzetben van a Nabucco projekt
Európának meg kell szabadulnia, hogy újabb orosz-ukrán viták túsza legyen
A 2002 óta tervezett, Európába kaukázusi, ázsiai gázt szállító, de Oroszországot és Ukrajnát kikerülő Nabucco vezeték megépítését lényegében évek óta ugyanaz a csapdahelyzet jellemzi: a potenciális beszállító országok addig nem kötnek szerződést az európai vevőkkel, amíg nem épül meg a vezeték, a finanszírozók viszont addig nem adnak pénzt a Nabucco kivitelezésére, amíg nincsenek biztos energiaforrások mögötte.
2009.01.25 09:23MTIA Nabucco vezeték megépítése mellett sok érv szól. Európának meg kell szabadulnia attól, hogy újabb orosz-ukrán viták túsza legyen, de az sem elhanyagolható, hogy miközben gázigénye fokozatosan emelkedik, saját kitermelése csökken. Az Eurogas becslései szerint az unió egyre nagyobb mértékben függ majd az importált gáztól: függőségének mértéke a 2005-ös 41 százalékról 2020-ra 68 százalékra, 2030-ra pedig 74 százalékra nő.
Eközben - a becslések szerint - az unió gázigénye 2030-ra további minimum 100-120 milliárd köbméterrel nő, de lehet az is, hogy 200 milliárd köbméterrel. A Nabucco projektben résztvevő Magyarország földgázigényének 83 százalékát fedezi importból. A felhasznált gáz 70 százaléka orosz eredetű, míg a saját kitermelés a fogyasztás 17 százalékát adja. Az előrejelzések szerint Magyarország esetében is érvényesülnek az általános európai tendenciák, így az oroszországi gáz aránya a felhasználásban várhatóan tovább emelkedik.
A Nabucco gázvezeték nélkül az importált gáz aránya az ország fogyasztásában 2017-re 93 százalékra emelkedne. A projektről szóló első megbeszélések az osztrák OMV Gas és a török BOTAS között még 2002 februárjában kezdődtek. Ezt követően indultak meg a kibővített tárgyalások a magyar Mol, a román TRANSGAZ, majd a bolgár BULGARGAZ képviselőivel.
A cégek 2003 decemberében támogatási megállapodást írtak alá az Európai Bizottsággal, aminek értelmében a bizottság a megvalósíthatósági tanulmány, a piaci elemzés, valamint a technikai, gazdasági és pénzügyi tanulmányok költségeinek 50 százalékát fedezi. A megvalósíthatósági tanulmány 2004 végére készült el: eszerint a projekt technikailag és gazdaságilag kivitelezhető, pénzügyileg finanszírozható.
A felek 2005 júniusában aláírták a Joint Venture Agreementet, ami szabályozza a Nabucco partnerek részvételét a Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC), illetve a Nemzeti Nabucco Vállalatokban. A Nabucco partnerek megállapodtak a szállítási szabványokra vonatkozó egyezményről (HoT) is. 2006 végén elkezdődött a műszaki tervezésről szóló tender előkészítése. Versenytárgyaláson választották ki 2007-ben a Penspen nevű brit céget, ez 2008 elején hozzálátott a tervezéshez. A munkát 2009 végére kell befejeznie.
A tervező munkájának első eredményeként a NIC felülvizsgálta a Nabucco várható költségét, és azt 2008 tavaszán a korábbi 4,5-5 milliárd euróról 7,9 milliárd euróra emelte. Két évvel ezelőtt elkezdődött az EU Gázdirektíva alóli mentesítési eljárás is. A NIC a projekt megvalósítása körüli bizonytalanságok miatt ezt 2018-ig kérte. A mentesség lényege, hogy a vezeték építésében részt vevő vállalatok leköthetik a Nabucco teljesítményének egy részét saját szállításra, és nem kell a kapacitásért másokkal versenyezniük. Két évvel ezelőtt elindult a projektről szóló végső befektetői döntés szempontjából nélkülözhetetlen a kormányközi megállapodás (IGA) előkészítése is.
A megállapodás a vezeték jogi státusát, illetve a projektben résztvevő cégek országainak egymáshoz viszonyított jogi helyzetét rögzítené. Eddig három tervezet készült el, amelyek alapján a NIC készít el egy konszolidált tervezetet. Ez lehetővé teszi, hogy bizonyos viták a török féllel vállalati keretek között kerüljenek megoldásra, és garantálja, hogy az elfogadandó szöveg élvezze a török kormány egyetértését.
Tavaly február végén a német RWE is csatlakozott a NIC-hez. Ezzel a konzorcium hattagúra bővült, s abban mindegyik tag egyaránt 16,67 százalékos tulajdoni részesdéssel bír. A hivatalos elképzelések szerint 2010-ben kezdődik a 3.300 kilométer hosszú, 1.400 milliméteres átmérőjű vezeték építése, a csővezeték 2013-ban kezdene működni. Tervezett maximális kapacitása éves szinten 31 milliárd köbméter lesz, ezt a teljesítményt 2024-25 körül érné el a vezeték. A szállított gázmennyiség 50-55 százaléka jutna el az osztrák baumgarteni csomópontba, a maradék a tranzit országokban kerülne piacra.
A projekt egy sor kihívással szembesül: Törökország például arra törekszik, hogy a vezeték létrejöttét felhasználja hosszú távú energia igényeinek kielégítésére, s a Nabucco kérdését más ügyekkel, például az energia fejezetnek az uniós csatlakozási tárgyalásokon történő megnyitásával is összekötné. Egyelőre nagy a bizonytalanság a gázt illetően is. A térségben nincs szabad, lekötetlen gázmennyiség. Azerbajdzsán kész arra, hogy - leghamarabb 2013 végétől - szállítson gázt a vezetékbe.
Ezzel a működés elindulhat, azonban a Nabucco megépítéséhez 15-16 milliárd köbméter gáz előzetes lekötésére lenne szükség. Türkmenisztán maximum 10 milliárd köbmétert ígér, s a közelmúltban a kazahok is felvetették - konkrét ütemezés megjelölése nélkül - elvi beszállítási készségüket. A teljesíthetőségnek azonban feltétele, hogy a nemzetközi olajvállalatok megkutassanak és termelésbe vonjanak türkmén off shore mezőket a Kaszpi-tengeren, illetve meg kell oldani a gáz Kaszpi-tengeren keresztüli szállítását is.
Irak 5 milliárd köbmétert, Egyiptom pedig 2 milliárd köbmétert ígért a Nabuccóba a 2009 végére elkészülő pán-arab vezetéken keresztül. A Nabucco szempontjából jelenleg a legfontosabb feladatot a kormányközi megállapodás előkészítése és mielőbbi aláírása jelenti, hiszen ettől függ az is, hogy kik, milyen mértékben hajlandók finanszírozni a vezetéket. A finanszírozásban várhatóan rész vesz az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) is.